foto
Fra : Kenth & Susanne Fugl~

Dato : 23-02-03 17:42

hej
Er der nogen som kan give mig en forklaring/hjælp. Når jeg kigger på
forskellige web sites med akvarie billeder, så er det nogel flotte skarpe
billeder både af fisk, planter og akavrie, men når jeg prøver at lave foto
af mit, så blir de sløret og fiskene er enten sløret eller ligner en lang
streg. Hvad andre rigtigt som jeg gør forkert.

jeg har et digital kamera på 2.8mb. Jeg prøver både med og lys/blitz, men
lige hjælper det.

kenth fuglsang

www.fuglsang2.dk

Fra : Jensen

Dato : 23-02-03 17:59

få fiskene til at stå stille

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 23-02-03 20:07

Hej Kenth
Der kan være flere årsager til at dine fiskebilleder ikke bliver gode nok.
Et problem er helt afgjort blitsen. Et andet problem kan være selve cameraet
og et tredje problem kan faktisk være fotografen (ikke for at fornærme dig).
Men nogen gange hjælper det ikke at have det bedste udstyr, hvis den som
tager billedet ikke lige helt har forstået hvordan man bruger et camera.
I tillæg så skal der tages hensyn til vinkelen (har jeg lært af bitter
erfaring).
Nu er du jo heldig at have et digital camera, så chancen for at det koster
dig noget i det hele taget, ved at eksperimenter er lig nul. Så sæt igang.
Prøv dig fram med forskellig lys, forskellige vinkler og for al del.....
hvis du ikke lige har været gennem manualen til cameraet, så læs det
grundigt. Der kan nemlig nemt stå nogle rigtig gode tips i sådanne nogle :)
Og så gælder det i tillæg at man skal smøre sig med en god portion
tålmodighed.

En anden side af sagen er at mange gør noget med deres billeder efter at de
er blevet taget (en procces som mange gange er nødvendig for at få optimalt
resultat).
God fornøjelse.
Hilsen Ditte

--
Verden er din - brug den
http://tihlde.org/~royb/index.html

Fra : Bjarne Hornshøj

Dato : 23-02-03 20:57

Hej

Flot hjemmeside du er ved at lave.

Vedr. foto af akvarie, har jeg lige prøvet mig lidt frem da jeg lige har
fået mit kamera her i weekenden.

Jeg har haft held med at bruge blitzen hvis jeg går lidt væk fra akvariet,
ca. 2m og så zoomer ind på de fisk man vil fotografere.
Hvis jeg bruger den fremgangsmåde undgår jeg at blitzen kan ses i
akvarieglasset.

Problemet med at bruge zoomen er at skarpshedsdybdeb bliver mindre i
billedet og at fiskene derved nemt kommer ud af focus.

Så er det jo en kæmpe fordel med et digitalkamera da jo ikke koster noget at
skyde løs.

hilsen

Bjarne

Fra : Bjarne Hornshøj

Dato : 23-02-03 21:32

Hej igen

Kommentar udbedes til nedenstående link.

www.vores-familie.dk/akvarie

Det er mine første forsøg ud i akvariefotografering, og i øvrigt også mit
første akvarie 8 dage efter opstart.

Bjarne

Fra : Alex W

Dato : 25-02-03 11:37

[...]

Ok, så er du selv ude om det

Først billedet: HPIM0730.JPG
Det er et ganske godt billede men for at gøre det bedre skal du retuschere
fiskens øje så det ikke skinner igen. Lyset er lidt for fladt og kommer for
meget forfra. Hvis lyset var kommet lidt mere fra oven, havde billedet
vundet i naturlighed!

HPIM0745.JPG
Der kommer lyset for meget bagfra og skarpheden er lagt bag fisken.

HPIM0744.JPG - HPIM0743.JPG
Er ikke skarpt

HPIM0721.JPG
Er forgrunden (plantestumpen) skarp og ikke fisken.

Når jeg nu skriver dette, skal jeg skynde mig at sige at du er sluppet
ganske godt fra at fotografere fiskene i akvariet, for det er hunde-svært!!
Jeg tror at hvis du fortsætter med at eksperimentere, kan du blive kanon god
til akvariefoto.

Jeg har ikke selv haft akvarie de sidste mange år, men går i gang til
foråret med at bygge et ind i vægen (min kone har slugt ideen )

Lav venligst flere fotos....

hygge
/Alex
www.skriverstuen.dk

Fra : Bjarne Hornshøj

Dato : 25-02-03 21:49

Tak for kaffe

Så er man nok kommet i hænderne på de profesionelle.

Billeder er kun lagt ud for at folk kunne se mine første forsøg på akvarie
fotografering.

Som jeg også skrev er faren ved min fremgangsmåde at fiskene nemt kommer ud
af focus, og ja jeg ved godt at det ikke er nogen undskyldning.

> [...]
for
> meget forfra. Hvis lyset var kommet lidt mere fra oven, havde billedet

Jeg har ikke lave nogen form for retuschrering på billederne da jeg først
lige har fået mit kamera og det hele er meget nyt for mig.

HPIM0745.JPG
> Der kommer lyset for meget bagfra og skarpheden er lagt bag fisken.

Igen har jeg brugt meget begrænset udstyr, kun et almindeligt digital kamera
med indbygget blitz.
Så du har helt sikkert ret, med det kræver ligesom lidt mere udstyr at lege
med belysningen.

HPIM0744.JPG - HPIM0743.JPG
> Er ikke skarpt

HPM0743 skulle ikke have været med ud på siden
HPM0744 mener jeg faktisk at fisken står skarp og baggrunden uskarp.

HPIM0721.JPG
> Er forgrunden (plantestumpen) skarp og ikke fisken.
Det understreger kun påstanden om at når man bruger zoomen er
skarphedsdybden meget begrænset.
Men du har ret

Ellers vil jeg sige mange tak for kritikken, det er dejligt når man får en
kommentar.

Jeg vil arbejde videre med det og ligger måske flere billeder ud til
bedømmelse.

Bjarne

Fra : Alex W

Dato : 26-02-03 01:25

> Tak for kaffe
> Så er man nok kommet i hænderne på de profesionelle.
> Billeder er kun lagt ud for at folk kunne se mine første forsøg på akvarie
> fotografering.

Selv tak

Som jeg skrev, jeg glæder mig til at se mere. Det er en god start du har
fået !! (mine første forsøg med akvariefoto var ikke nær så godt som dit)

/Alex

Fra : Madsen

Dato : 24-02-03 03:00

Bjarne Hornshøj skrev:

> Kommentar udbedes til nedenstående link.
>
> www.vores-familie.dk/akvarie

Det er efter min mening blevet nogle gode billeder.

Hvad er det for en ålelignende dims man kan se på:
<http://www.vores-familie.dk/akvarie/HPIM0712.JPG> ?

Madsen.

Fra : Bjarne Hornshøj

Dato : 24-02-03 07:12

> Det er efter min mening blevet nogle gode billeder.

Tak

> Hvad er det for en ålelignende dims man kan se på:
> <http://www.vores-familie.dk/akvarie/HPIM0712.JPG> ?

Det skulle efter sigende være en panserål.

Jeg har 3 stk. til at gå i akvariet sammen med mine cichlider og det ser ud
til at det går fint.

Dog skal man sørge for at akvariet slutter meget tæt i toppen da de ellers
kravler ud.

Da vi fik vores akvarie gik de et lille nyt akvarie indkøbt til det formål
at være midlertidig bolig for dem, men selv om akvariet var med tætsluttende
armatur kunne de alligevel komme ud af det lille hul der var lavet til
slangegennemføring.

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-02-03 20:51

Kenth & Susanne Fuglsang <fuglsang@post.uni2.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:NT66a.69$Q76.23@news.get2net.dk...
> [...]
> streg. Hvad andre rigtigt som jeg gør forkert.
>
> jeg har et digital kamera på 2.8mb. Jeg prøver både med og lys/blitz, men

2.8 Mb skulle være nok til en webside.
Men der er andre faktorer, der påvirker kvaliteten.
Når du siger "sløret" mener du vel uskarp? De to hyppigste årsger til
uskarphed er at
1) dimsen har bevæget sig under eksponering.
2)Afstandsindstillingen er forkert
I så tilfælde er din lukkertid for lang eller din autofocus måler det
forkerte sted - evt. på
frontruden??
Når du siger en lang streg, mener du vel længere end fisken?.
I så fald er din lukkertid for lang.
Er mine formodninger rigtige, bør du lære sammenhængen mellem
blænder/lukkertid/dybdeskarphed og
forhåndenværende lysmængde. Og det er en mundfuld.
In the "good old days" skulle man lære dette - ellers kunne man lige så godt
lade være. I dag tror man -
bliver man bildt ind - at automatikken kan løse alle problemer. Det kan den
ikke, som du beviser.
Mvh
Ole
PS. Politiken lavede engang en " Jeg fotograferer" I og II. Der står alt og
selvom det går på analog, gælder
de fysiske love på området stadigt i den digitale uvirkelighed (fnis). Der
er også en del sites om emnet.
Nogle er ringe.

Fra : Madsen

Dato : 24-02-03 02:57

Kenth & Susanne Fuglsang skrev:

> jeg har et digital kamera på 2.8mb. Jeg prøver både med og
> lys/blitz, men lige hjælper det.

Prøv evt. om du kan bruge følgende side til noget:
<http://w1.315.telia.com/~u31510321/>

Madsen.