Hj. lavet rensning
Fra : Jonas Levring

Dato : 23-02-03 15:32

Hejsa

Jeg har lige netop gjort akvarie rent.. og jeg har støvsuget alle synlige
ekskrementer op fra sandbunden.. nu er problemet dog det at så snart jeg har
fået fyldt det hele op igen, så kan fiskene fint "piske" noget nyt snavs op
inde fra de forskellige huler, hvor der ikke er muligt at "støvsuge"..

Er der nogen ideer til hvordan man hurtigt kan støvsuge det op, uden at man
skal til at tømme vand af ?

Jeg har selv tænkt lidt på at gøre som nu.. altså smide vandet (når jeg
"støvsuger") i en spand, og i den spand have en lille pumpe kørende som kan
føre det tilbage i akvariet ??

Generelt... er det for dårligt foder jeg har købt, eller er det fordi der
bliver overfodret ? - jeg kan dog se at det har været igennem deres
fordøjelsessystem.. bliver det udnyttet for dårligt eller hvad er der galt
? - Jeg syns ikke jeg havde så store problemer med det gamle foder jeg
brugte..

/Jonas Levring

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 23-02-03 15:46

"Jonas Levring" <jonas@slet_dette_levring.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fordøjelsessystem.. bliver det udnyttet for dårligt eller hvad er der galt
> ? - Jeg syns ikke jeg havde så store problemer med det gamle foder jeg

Hej Jonas
Fortæl lige -
Hvor stor er baljen?
Hvor mange fisk?
Er det ciclide eller selskabsakvarium?
Hvis selskabsakvarium - mange planter eller få planter?
Hvor tit fodrer du?
Hvad fodrer du med?
hilsen
Jørgen

Fra : Jonas Levring

Dato : 23-02-03 16:08

> Hvor stor er baljen?
128L
> Hvor mange fisk?
2+4+3+1+3 = 13 + unger
> Er det ciclide eller selskabsakvarium?
Ciclide - tanganyika
> Hvis selskabsakvarium - mange planter eller få planter?
Ingen planter
> Hvor tit fodrer du?
hver/hveranden dag
> Hvad fodrer du med?
tørfoder - jeg har før brugt Tetramin - det er det jeg har lidt på
fornemmelsen bliver fordøjet bedre. Det nye er "Spirulina Special Flake"
købt hos planteimporten efter anbefaling i butikken
(http://www.planteimporten.dk/vis.php?type=produkt&produkt_id=130)

Fiskene i akvariet er:
3* N. Similis
4* N. Leleupi
2* N. Bricardi og 15 unger på op til 2 cm
3* N. Brevis
1* Ansistrus malle

/Jonas Levring

Fra : Rene Krogh

Dato : 23-02-03 22:09

> tørfoder - jeg har før brugt Tetramin - det er det jeg har lidt på
> fornemmelsen bliver fordøjet bedre. Det nye er "Spirulina Special Flake"
> købt hos planteimporten efter anbefaling i butikken

I må have snakket meget forbi hindanden hos planteimporten, eller også tror
han at der ikke eksisterer andet end tropheus i tanganyika søen. De fisk du
har er kødædende fisk. De vil ikke dø af at få spilurina flakes, men det er
langt fra det optimale til de fisk du har, og sålænge du ikke skal tage
hensyn til en flok tropheus i akvariet, ville jeg ikke bruge spilurina som
hovedfoder. Hold dig istedet til tetramin og suppler evt med frostfoder.

Om det løser dit affalds problem vil jeg ikke gætte på, men de fisk du har,
har ikke et tarmsystem, der er optimeret til at fordøje plantefoder. (din
ansistrus malle undtaget selvfølgelig

mvh
René

Fra : Jonas Levring

Dato : 24-02-03 09:25

> Hold dig istedet til tetramin og suppler evt med frostfoder.

Hvilket foder vil du/i ellers anbefale ud over Tetramin ? - Det må gerne
være noget som får den klare gule farve frem i leleupi'erne. :)

/Jonas Levring

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 23-02-03 17:54

> [...]
op
> inde fra de forskellige huler, hvor der ikke er muligt at "støvsuge"..
Hvis der overhovedet skal støvsuges, er det for mig et tegn på, at der
mangler flere bundfisk til at flytte lidt på skidtet, så det havner i
filteret. Mange vil så sige, at det hører ikke til Tanganykia søens miljø,
men det gør et filter jo egentlig heller ikke.

> [...]

> Jeg har selv tænkt lidt på at gøre som nu.. altså smide vandet (når jeg
> "støvsuger") i en spand, og i den spand have en lille pumpe kørende som

Nu er det jo ciklider, du dyrker. De plejer jo ikke at tage skade af noget
frisk vand.
Det tror jeg ikke du skal tage som noget negativt. Det er jo mere ved
saltvand og selskabsakvarier, at man skal spare på sit "kostbare" vand.

> [...]
> fordøjelsessystem.. bliver det udnyttet for dårligt eller hvad er der galt
> ? - Jeg syns ikke jeg havde så store problemer med det gamle foder jeg

Jeg mener også, som du næsten siger, at der er en del foder som sviner
unødvendigt meget.
Min erfaring er at Tetramin absolut hører til det foder, der sviner mindst.
Har du lagt mærke til, at der er faktisk stor forskel på hvor meget foder en
fisk har brug for, og hvor meget den i virkeligheden kan æde, hvis den får
lov. Forskellen kan vi helt sikkert aflæse som ekstra svineri i akvariet.

Hilsen
Jørgen