Forpulede alger!
Fra : Rapper

Dato : 19-02-03 16:18

Hey.

Ja, det her har garanteret været oppe 1000 gange før, men here goes:

Her de sidste par måneder har er der kommet MANGE alger i mit 63 l akvarie.
Det er et alm. selskabsakvarium uden ret mange fisk. Malle er der ingen af,
men jeg tvivler på at sådan en ville æde kunne nå at æde algerne så hurtigt
som de opstår i det her akvarium!

Læste engang noget med at lysstofrørrene skal udskiftes ca. en gang om
året, men er der noget hold i det, og kan det have noget med algevæksten at
gøre? Det får intet sollys eller anden form for lys udover fra lysarmaturet
som er tændt 12 timer i døgnet (timer).

Her er et billede af akvariet, dog taget før algerne gik amok:
http://rapper.dk/akv.jpg

Og ja, jeg skal have købt en malle eller to, men der burde altså ikke komme
så mange som der kommer!

På forhånd tak!

--
Mvh Rasmus
ICQ# 54047619

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-02-03 16:36

"Rapper" <unvalid@mail.dk> wrote in message

> Ja, det her har garanteret været oppe 1000 gange før, men here goes:

Kinesisk ordsprog: Giv en sulten mand en fisk og han bliver mæt i dag. Lær
en sulten mand af fiske og han bliver mæt hver dag.

Så derfor: prøv http://groups.google.com/groups?group=dk&hl=da
søg i danske grupper på 'alger' og så skal du bare se løjer og grønlangkål!

vh
jan

Fra : Carsten

Dato : 20-02-03 09:08

Her er et par råd.
Lysstofrørets styrke falder efter et års brug og derved får planterne
ikke lysintensitet nok, men det er godt nok til dine alger og de gror
derfor lystigt videre.

Rens bundlaget med en slamklokke og skift 10% vand hver 14. dag.

Lav en gærflaske der kan give dit akvarie et CO2 boost. Når planter
får de rigtige betingelser kan de udkonkurrere algerne i kampen om
optagelse af næringsstoffer.

Der er sikkert rigtig mange andre forslag, men dette er mine egne
erfaringer.
mvh Carsten

Fra : Ulrik

Dato : 20-02-03 09:54

Kunne godt bruge lidt forklaring omkring det at lave en gærflaske og
hvodan det virker..

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-02-03 17:54

Gør det som Jan skrev:

Prøv http://groups.google.com/groups?group=dk&hl=da
søg i danske grupper på 'Co2' eller 'gærflaske' og så skal du bare se løjer
og grønlangkål!

Den der søger skal finde.

--

Venligst, / With regards,