Tanganyika cichlider
Fra : Rasmus Jungersen

Dato : 17-02-03 19:27

Hej NG

Jeg har et 200 ltr. akvarie... Det er noget tid siden jeg sidst har haft
fisk, men nu kunne jeg godt tænke mig at starte op igen.

Jeg ville vide hvilke Tanganyika Cichilder der kan gå i sådan et akvarie.
Hvilke arter der kan gå sammen. Er der en der har en god sammensætning?
Hvilke kan man let få unger med?

Hilsen
Rasmus J.

Fra : Martin Heller

Dato : 18-02-03 01:38

"Rasmus Jungersen" <junger@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ville vide hvilke Tanganyika Cichilder der kan gå i sådan et akvarie.
> Hvilke arter der kan gå sammen. Er der en der har en god sammensætning?

Der er rigtigt mange Tanganyikaer, som kan være egnet til
dit akvarium. Det kommer an på, hvad du synes er interesseant,
og så om du kan skaffe fiskene. Det sidste kan ofte være det
største problem da der ikke er så mange forhandlere, som
tager et stort udvalg hjem af Tanganyikaer.

Hvis du bor i kbh området skulle du tage forbi Flyvefisken
på Åboulevarden. Der er ofte en del spændende at vælge
imellem. Cichlidecentret i vallensbæk er også godt, selvom
det mest er Malawi og maller de gør i.

I et 200 L akvarium ville jeg vælge at smide nogle sten i, så der
kommer nogle huler og så vælge enten nogen Julidochromisarter
eller nogle af de mindre og fredeligere Neolamprologus arter,
f.eks, N. leleupi. Derudover kunne du på bunden have nogle
sneglehuslegere f.eks N. brevis, N. meleagris, N. multifasciatus
eller L. ocellatus. En anden mulighed er at holde nogle af de
små sandsild. Det kunne f.eks være Callochromis pleurospilus,
som imo bliver rigtig flot eller Xenotilapia ocrogenys eller flavipinnis.

Vigtigst er det efter min mening at du begrænser både antallet af
arter og antallet af individer af hver art. Der kan hurtigt komme
flere fisk i akvariet end godt er, og akvariet bliver imo mere
harmonisk hvis man ikke holder for mange forskellige arter.

Fra : Rasmus Jungersen

Dato : 18-02-03 16:27

Hej

Kan jeg godt have Altolamprologus Compressiceps til at gå i mit akvarie??

Hvor mange af hver slags fisk synes du man skal have?? evt sammensætning?

Hilsen
Rasmus J.

Fra : Martin Heller

Dato : 19-02-03 04:56

> Kan jeg godt have Altolamprologus Compressiceps til at gå i mit akvarie??

Den almindelige A. compressiceps bliver imo lidt for stor til at gå i et
200 l akvarium, men der er en, som hedder A. compressiceps "shell".
den bliver kun 6-7 cm, og er derfor bedre egnet.

> Hvor mange af hver slags fisk synes du man skal have?? evt sammensætning?

Hvad med at starte med en trio af X. flavipinnis, et par
N. brevis og et par J. regani. Hvis akvariet er indrettet med
mange huler og skjulesteder, fint sand som bundlag og et par
sneglehuse i den ene ende til brevis'erne er der hurtigt en del
unger som overlever.