Fosforbarbe??
Fra : Ukendt

Dato : 13-02-03 18:18

Hej
I et nyfødt akvarie i en (i denne sammenhæng) uerfaren familie går 5 stk.
fosforbarber - siger fiskehandleren.
Søger man på "fosforbarbe" får man næsten intet, blot et latinsk navn:
Barbus tetrazona, men kikker men på billeder af denne slags, ligner disse
slet ikke vores.
Men er det samme fisk, der skal passes på samme måde?
Og er nogen, der har et godt links til et billede af VORES fisk?

Hilsen Tomas

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-02-03 18:35

Tomas Jensen <hatosnabelajensen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e4bd29f$0$71650$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> Men er det samme fisk, der skal passes på samme måde?
> Og er nogen, der har et godt links til et billede af VORES fisk?

Nu skriver du, at den slet ikke ligner jeres fisk, er det en helt anden
form
eller er det bare farven der ikke passer.

Netop B. tetrazona er opdrættet i en hel del forskellige farveformer, så
det kan meget vel
være en af dem der går under navnet "fosforbarbe"

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-03 19:19

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]

> det kan meget vel
> være en af dem der går under navnet "fosforbarbe"

På de billeder af B. tetrazona, jeg har set, er fiskene meget tydeligt
sort-stribede på tværs. Vores fisk er sorte over ryggen, mørkegrønne på
siderne, og har en meget lille, rød plet på bugfinnen. Eneste stribe er en
sort stribe tværs over øjnene. Ang faconen er de vist nogenlunde ens.
Billederne er set her: http://akva-net.hjem.orangenet.dk/barbetiger.htm
Mvh Tomas

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-02-03 19:29

Tomas Jensen <hatosnabelajensen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e4be107$0$71714$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> siderne, og har en meget lille, rød plet på bugfinnen. Eneste stribe er en
> sort stribe tværs over øjnene. Ang faconen er de vist nogenlunde ens.

Det er lige som jeg skrev, en opdrættet variant af B. tetrazona.
Fisken skal behandles nøjagtigt som den oprindelige variant.

Ved opdræt, vil en hel af ungerne formentlig falde ud som almindelige
B. tetrazona.

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-03 19:58

> [...]
> Fisken skal behandles nøjagtigt som den oprindelige variant.
>
> Ved opdræt, vil en hel af ungerne formentlig falde ud som almindelige

Du ska' 1100 tak for det hurtige svar - nu må vi se, om vi kan finde ud af
at passe sådanne

Tomas

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 14-02-03 11:18

"Tomas Jensen" <hatosnabelajensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
http://akva-net.hjem.orangenet.dk/barbetiger.htm

> Du ska' 1100 tak for det hurtige svar - nu må vi se, om vi kan finde ud af

Hej Tomas.
Du startede tråden med at sige du var nybegynder, der for lige et par
bemærkninger til dine Fosforbarber.
Det er ikke et problem at passe dem, de er meget taknemmelige hvad det
angår.
Fosforbarben og Sumatrabarben er ikke nem at have sammen med andre langsomme
fisk, som gubby, sværddrager og lignende. Den er en rigtig "gadedreng", især
hvis der er flere i flok, den ødelægger halefinnerne og kan i det hele taget
finde på at jagte andre fisk, selv Scalarer har jeg set, med ødelagte
finner, som står og gemmer sig.
Det er ellers ikke generelt for barber, at de har så voldsom en adfærd.
Purburbarben (barbus nicrofasciatus9 ligner en del dine barber, men er meget
nemmere at have gående sammen med andre fisk.
Fosforbarben er virkelig flot, men som sagt kan den give dig problemer, hvis
den bliver sat i et typisk selskabsakvarium.

Hilsen
Jørgen

Fra : Jimmi Engmann

Dato : 16-02-03 01:03

Hej....

Fosforbarer er så vidt jeg ved blå, og ikke stribet som Sumatrabarben og
fembåndsbarben, de har samme form men kan absolut ikke sammenlignes, jeg har
selv 5 stk. af omtalte fisk, der går i mit 350 L. selskabsakvarium, og jeg
har aldrig haft nogle problemer med dem, ingen ødelagte finner på andre fisk
eller andre "skader", af nogen art. De er meget aktive og synlige i
akvariet, hvilket jeg syntes gør dem til en meget velegnet fisk i et
selskabsakvarium. Dette er skrevet ud fra mine egne oplevelser med omtalte
fisk.

Venligst / Regards
/Jimmi

Fra : Plesner

Dato : 16-02-03 02:26

> Fosforbarer er så vidt jeg ved blå, og ikke stribet som Sumatrabarben
> og fembåndsbarben, de har samme form men kan absolut ikke
> sammenlignes,

Det skulle da lige være fordi fosforbarben er en indavlet kulturform af
sumatrabarben.

> [...]
> dem til en meget velegnet fisk i et selskabsakvarium. Dette er skrevet
> ud fra mine egne oplevelser med omtalte fisk.

Det afhænger også meget af, hvilke fisk de går sammen med samtidig med at
der selvfølgelig er variation i adfærden fra individ til individ. Hvad
angår deres aktivitet og synlighed, så giver jeg dig helt ret med hensyn
til Barbus tetrazona - og mange andre barber for den sags skyld.

Plesner

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-03 19:30

Hej

> Hej Tomas.
> Du startede tråden med at sige du var nybegynder, der for lige et par
> bemærkninger til dine Fosforbarber.

Tak til dig og øvrige for råd

> Det er ikke et problem at passe dem, de er meget taknemmelige hvad det
> angår.(klip)

I sandhedes tjeneste må jeg fortælle, at alle vores fisk er døde - Vi har
siden lært, at et nyt akvarie skal stå mindst 2 uger inden man fylder fisk
i - og IKKE 2 dage, som den første dyrehandler fortalte os. Træls, men vi
prøver ufortrødent om et par uger.
Så for at komme evt. senere problemer i forkøbet vil jeg gerne spørge: Når
nu vi har et lille (56 l.) selskabsakvarie, er der så nogle fisk, der er
bedre end andre for nogle kvajpandede nybegyndere som os?

Hilsen Tomas

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-02-03 00:58

Tomas Jensen <hatosnabelajensen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e4fd7f0$0$196$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> nu vi har et lille (56 l.) selskabsakvarie, er der så nogle fisk, der er
> bedre end andre for nogle kvajpandede nybegyndere som os?

Det er ærgeligt når alle fiskene dør, især når det sker for en
nybegynder,
vi andre ville nok bande os selv langt ned i helvede, men ok det var
vores egen
fejl.

Når nu akvariet ikke er større, så ville jeg nok ikke lige vælge hverken
alm. sumatranus
eller fosfor barber, de bliver for store, og kan hurtigt tyranisere resten
af beboerne.

Hvad med en lille flok titaya barber, de er røde i det og ikke når store
og aggresive som
de andre. En enkelt eller Ancistus malle plus evt et par neonfisk, vælg
den almindelige neon, den er meget
billigere og mere hårdfør end rød neon, eller hvad med at tage nogle
glødelys tetraer istedet?
Valget er dit, og der er mange muligheder, og hvis du i ventetiden lige
kigger ned på dit bibliotek og læser
lidt om fiskene, så du er "klædt" lidt bedre på næste gang.

Carsten