ang. planter.
Fra : Mette og René

Dato : 13-02-03 16:40

jeg har et spørgsmål ang. mine planter i mit 60l akvarium. Det har kørt
siden først i januar og planter har indtil nu været fine, men nu er der
begyndt at vokse nogen "underlige" mørke grønne "tråde" ud fra midten af
bladene på alle mine planter. Derudover er de alle blevet brune/ visne.
Hvad kan det skyldes, jeg er nybegynder hva angår akvarium, så jeg er på
helt bar bund.

mvh mette

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 13-02-03 17:28

"Mette og René" <tdcspace@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bladene på alle mine planter. Derudover er de alle blevet brune/ visne.
> Hvad kan det skyldes, jeg er nybegynder hva angår akvarium, så jeg er på

Fortæl lige hvor mange fisk du har og hvad med lyset - hvad har du der, og
hvor meget er det tændt?
Hilsen
Jørgen

Fra : Mette og René

Dato : 13-02-03 17:33

> Fortæl lige hvor mange fisk du har og hvad med lyset - hvad har du der, og
> hvor meget er det tændt?
> Hilsen
> Jørgen

hej jørgen
jeg har 14 fisk( 2 molly´er, 2 sværddragere, 2 platyér, 1 malle, 4 gubby´er
og 3 neon) og har mit lys tændt 12 timer om dagen

mette

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 13-02-03 18:10

Hvilket lys, hvilken farve og hvilken styrke?

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Mette og René

Dato : 13-02-03 18:14

> Hvilket lys, hvilken farve og hvilken styrke?
nu spørger jeg sikkert dumt but here goes: hvor finder jeg de oplysninger?

mette

Fra : Martin Sorensen

Dato : 14-02-03 12:37

> nu spørger jeg sikkert dumt but here goes: hvor finder jeg de oplysninger?
>
> mette

Se på lysstofrøret (jeg går ud fra lyset kommer fra sådan et): Mærke, type,
styrke i Watt.

mvh

Martin

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 14-02-03 17:54

> [...]
> bladene på alle mine planter. Derudover er de alle blevet brune/ visne.
> Hvad kan det skyldes, jeg er nybegynder hva angår akvarium, så jeg er på

Hej Mette
Det er egentlig ganske normalt, det der sker med dit akvarium lige nu, men
pas på ikke at overfodre.
Efter ca 4-6 uger fra opstart sker der gerne en opblomstring af alger. De
starter som brune, men bliver ret hurtigt grønne. Fjern de værst angrebne
blade og skrap evt. alger fra glasset. Algerne er i sig selv ganske
gavnlige, de må bare ikke tage overhånd. Du kunne anskaffe nogle barber
(5-10 stk), men du skal nok hjælpe med manuelt at fjerne alger i starten.
Hvis du ser lange trådalger skal du hurtigt være på vagt og fjerne bladene,
som alligevel er ved at dø.
Hilsen
Jørgen

Fra : Mette og René

Dato : 15-02-03 08:45

overfordre mener jeg ikke jeg gør. Jeg giver dem noget at spise 1 gang om
dagen og det er væk i løbet af 1 minnut

.. Du kunne anskaffe nogle barber
> (5-10 stk), men du skal nok hjælpe med manuelt at fjerne alger i starten.

Med manuelt mener du så skrabe dem af eller hva??
og kan jeg komme flere fisk i mit akavarium, da jeg allerede har 14 deri????

> Hvis du ser lange trådalger skal du hurtigt være på vagt og fjerne
bladene:

Det må sådan nogen jeg har i mit akvarium for tiden , det er nogen
flergrenet tråde der skyder ud fra bladene. hvordan undgår jeg at det
opstår???
mine planter er nået at blive meget anbrebne, ville det være bedst at fjerne
dem helt og købe nye planter???`eller ville det hurtigt opstå igen med de
nye???

mvh mette

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 15-02-03 09:21

Hej igen Mette
> overfordre mener jeg ikke jeg gør. Jeg giver dem noget at spise 1 gang om
> dagen og det er væk i løbet af 1 minnut
>
> . Du kunne anskaffe nogle barber
>
> Med manuelt mener du så skrabe dem af eller hva??

Ja - hold løbende øje med de værste angreb - Skrap glasset - fjerne angrebne
blade o.s.v.

> og kan jeg komme flere fisk i mit akavarium, da jeg allerede har 14
deri????

Ja - det er småfisk allesammen.

> bladene:
>
> Det må sådan nogen jeg har i mit akvarium for tiden , det er nogen
> flergrenet tråde der skyder ud fra bladene. hvordan undgår jeg at det
> opstår???

Som jeg skrev til dig, skulle det gerne være en midlertidig opblomstring
efter din opstart.
Der er ikke ret mange, der undgår denne periode.
> mine planter er nået at blive meget anbrebne, ville det være bedst at
fjerne
> dem helt og købe nye planter???`eller ville det hurtigt opstå igen med de
> nye???

Jeg ville blot fjerne de angrebne blade - hvis det er planter der passer til
dit
akvarie miljø, så vil de hurtigt spire og komme sig igen. Det er ret
vigtigt, at du har hurtigtvoksende planter.
Hvis du har planter, der ikke vil gro, så kasser dem, og forsøg med en anden
slags.
Det er meget forskelligt fra det ene akvarie til det andet hvad der vil gro.

Jeg vil ikke anbefale dig, at bruge diverse algedræbende kemikalier - prøve
at have lidt tålmodighed - skift ikke mere vand end højest nødvendigt.

hilsen
Jørgen

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 15-02-03 10:23

Hej igen Mette
Supplerende:
Udover barber ville jeg nok også tænke på 1-2 bundfisk f.eks mallen
Ancistrus, idet denne også går og "græsser".
Hilsen
Jørgen

Fra : Mette og René

Dato : 15-02-03 11:17

Jeg synes jeg har læst mig til at barber er rimelige aggressive over for
andre fisk ville de kunne gå sammen med mine nuværende fisk???
Hvilken slags barbe skulle det i så fald være og hvilken effekt ville de
have på alger??

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 15-02-03 11:37

> [...]
> andre fisk ville de kunne gå sammen med mine nuværende fisk???
> Hvilken slags barbe skulle det i så fald være og hvilken effekt ville de

Hej igen Mette
Barberne går og "græsser". De hæmmer derfor ny algevækst.
Fosforbarben og Sumatrabarben er ikke nem at have sammen med andre langsomme
fisk, som gubby, sværddrager og lignende. Den er en rigtig "gadedreng", især
hvis der er flere i flok, den ødelægger halefinnerne og kan i det hele taget
finde på at jagte andre fisk, selv Scalarer har jeg set, med ødelagte
finner, som står og gemmer sig.
Det er ellers ikke generelt for barber, at de har så voldsom en adfærd.
Purburbarben (barbus nicrofasciatus) og Pragtbarben er også en stor barbe,
men har ikke denne adfærd.
I dit lille akvarium ville jeg vælge nogle mindre barbearter. Der findes en
lille (Øbarben), den er ikke altid nem at finde. Men der er flere andre.
hilsen
Jørgen

Fra : Mette og René

Dato : 15-02-03 17:15

hej jørgen.

altså de er aggressive de mindre arter om ikke andet.
har været nede og købe nye planter ostedet for dem jeg smed ud. Og ham jeg
handlede med sagde det ville være en dum ide at købe barber med de fisk jeg
havde på nuværende tidspunkt og de var heller ikke nær så effetive mod
alger.
han anbefalede istedet en anden fisk , der hed et eller andet med
trådalge....
så nu får vi se om det hjælper, krydser i hvert fald fingre og siger tak for
hjælpen

mvh mette