Mastergrow ?
Fra : Dan Mortensen

Dato : 09-02-03 21:34

Hej,

De nye blade på planterne i mit nyanlagte akvarie er hullede og underligt
deforme, så måske der var en ide at begynde med at hælde noget Tropica
Mastergrow i vandet ? Eller kan det have andre årsager at bladene ser sådan
ud ? Mit bedste bud er at planterne manger nogle vigtige
næringsstoffer/sporstoffer.

MvH

Dan Mortensen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-02-03 00:33

Dan Mortensen wrote:
> [...]
> Mastergrow i vandet ? Eller kan det have andre årsager at bladene ser sådan
> ud ? Mit bedste bud er at planterne manger nogle vigtige

Hvad er det for planter?
Hvis det f.eks. Sværdplanter eller andre planter, der egentligt vokser
på sump, skal du være opmærksom på at de primært optager "gødning"
igennem rødderne. Derfor må rationalet være at MasterGrow ikke hjælper
på samme måde som noget bundgødning.

Jeg har f.eks. tidligere lavet en portion lerkugler med MasterGrow
iblandet. De er derefter blevet tørret og bruges ved at stoppe dem ned
omkring rødderne på planten.
Man kan selvfølgelig også købe den slags gødning færdiglavet hos din
lokale pusher.

Når jeg anlægger akvarier starter jeg med en blanding af laterit
(jernholdig jordtype) og en eller anden bundgødningsdepotblanding.
Da jeg primært holder Sværdplanter har jeg succes med denne metode.

Symptomerne du beskriver kan skyldes flere ting, som f.eks. mangel på
sporstoffer, gødning, CO2, lys, forkert temperatur osv.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Dan Mortensen

Dato : 10-02-03 11:41

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på sump, skal du være opmærksom på at de primært optager "gødning"
> igennem rødderne. Derfor må rationalet være at MasterGrow ikke hjælper

Det er Hygrophila Corymbosa Stricta sværdplanter.

> [...]
> omkring rødderne på planten.
> Man kan selvfølgelig også købe den slags gødning færdiglavet hos din

Er der ikke noget med at det skal være enten rødler eller blåler ?

> Når jeg anlægger akvarier starter jeg med en blanding af laterit
> (jernholdig jordtype) og en eller anden bundgødningsdepotblanding.
> Da jeg primært holder Sværdplanter har jeg succes med denne metode.

Hmmm det er nok forsent nu , men hvor kan sådan noget laterit købes ?

> Symptomerne du beskriver kan skyldes flere ting, som f.eks. mangel på
> sporstoffer, gødning, CO2, lys, forkert temperatur osv.

Ja, de har ellers groet fint i nogle uger nu, jeg har 24 grader, 2*30 watt
lys i 10 timer, Co2 tilsætning og altså ingen gødning hverken i vand eller
bundlag.

/Dan Mortensen