Sejlfinne Molly
Fra : Karina Lehmann

Dato : 09-02-03 14:58

Hej NG

Nogen der ved om denne fisk (Sejlfinne Molly) føder levende unger eller om
den ligger æg?

Mvh Karina Lehmann

__________________________________________________________________ Karina
Lehmann ICQ#: 167591312 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : jabbe

Dato : 09-02-03 15:19

Hej Karina

Sejlfinne Molly
Poecilia Velifera
Poeciliidae
25-28°C
7.0-8.0
16cm
Sydøstlige Mexico
Alt ædende, Vegetabilsk foder nødvendigt.

Bemærkninger
Denne fisk opdrættes i meget varmt og salt vand og kan derfor være
nødvendigt at komme noget salt i akvariet.

Jabbe

Fra : jabbe

Dato : 09-02-03 15:23

Århhh fuck.... (undskyld mit franske)

Det er en levendefødende tandkarpe

Jabbe

Fra : Plesner

Dato : 09-02-03 15:29

> Sejlfinne Molly
> Poecilia Velifera
> Poeciliidae
> 25-28°C
> 7.0-8.0
> 16cm
> Sydøstlige Mexico
> Alt ædende, Vegetabilsk foder nødvendigt.

Og som svar på det oprindelige spørgsmål: Den føder levende unger.

Plesner

Fra : Karina Lehmann

Dato : 09-02-03 19:56

Okay, tak for hjælpen,

Jeg er nemlig ret sikker på at min hun har født, for da vi købte parret fik
vi af vide at hun var gravid. Og nu har jeg opserveret at hun har mistet den
store mave, tror hun har født inde i en stor konkylie vi har til at ligge i
akvariet, de holder sig i hvert fald begge to inde i den meget f tiden, men
vi har ikke set nogen til ungerne endnu, kan det passe at der vil gå lidt
tid før de kommer frem?

Fra : Plesner

Dato : 09-02-03 21:00

> [...]
> begge to inde i den meget f tiden, men vi har ikke set nogen til
> ungerne endnu, kan det passe at der vil gå lidt tid før de kommer

De plejer bare at smide ungerne, og så lade dem klare sig selv. Har du
andre fisk i akvariet ? De vil nemlig elske sådan et lille kosttilskud - og
forældrene kan også godt finde på det, men de hører ikke til de værste i
den retning. Jeg har aldrig oplevet hverken unger af eller voksne
sejlfinnemollyer, der gemmer sig på den måde, du beskriver.

Plesner

Fra : Karina Lehmann

Dato : 09-02-03 21:13

Vi har pt. kun et par sværdragere og 5 neonfisk til at gå sammen med
molly-paret.

Jeg har bare lagt mærke til at de i en uges tid har været meget intereseret
i konkylien og nu hvor hun har "mistet" maven, er det som om hun holder vagt
ved indgangen. Men skulle sådanne unger svømme rundt lige efter at de er
født?

Jeg spørger nok lidt meget, men er også ny i akvarie verdenen.

Mvh Karina Lehmann

Fra : Plesner

Dato : 09-02-03 21:46

> Vi har pt. kun et par sværdragere og 5 neonfisk til at gå sammen med
> molly-paret.

Jamen så er det slet ikke usandsynligt, at eventuelle unger er blevet
spist.

> Jeg har bare lagt mærke til at de i en uges tid har været meget
> intereseret i konkylien og nu hvor hun har "mistet" maven, er det som
> om hun holder vagt ved indgangen.

Hunner af sejlfinnemollyer er absolut ikke territoriale, så hvis hun
opholder sig der, er det ikke fordi hun holder vagt.

> Men skulle sådanne unger svømme
> rundt lige efter at de er født?

De kommer ud som en lille kugle, der næsten øjeblikkelig retter sig ud,
svømmer op til overfladen, og så svømmer de ellers rundt og prøver at
overleve.

Plesner

Fra : Karina Lehmann

Dato : 09-02-03 22:01

Det håber jeg sandelig ikke de er, men jeg ser lige tiden an og kommer der
ikke nogen frem, ja så er de nok blevet hapset af sværdragerne.

Tak for hjælpen ind til videre, men der kommer nok flere spørgsmål senere.

Mvh Karina Lehmann

Fra : Kim

Dato : 10-02-03 09:43

Det er ikke et stort problem hvis ungerne er blevet spist. Hunnen opbevarer
lidt af hannens sæd i kroppen efter 1. befrugtning og kan derfor få et nyt
kuld unger selv uden hannen, men han vil nok meget ihærdigt 'forsøge sin
lykke' hos hunnen igen. Og du kan forvente et nyt kuld unger indenfor 27-32
dage efter sidste kuld.

Jo flere planter, f.eks. finløvet som Hornblad, du har i akvariet jo større
chance er der for at ungerne overlever.

/Kim

Fra : RUSSELL

Dato : 25-04-04 12:50