Spml om HQI
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-02-03 17:39

Hej,

Jeg har bla. et par dupla 150W HQI lamper liggende. Kan man sætte en 75W
pære i lampen fremfor en 150W pære? Akvariet der skal "startes op", bliver
et 50L eller 80L sekskantet akvarie fra Trope. Jeg har selv sten og vand fra
et stort akvarie som har kørt i lang tid. Syntes bare 150W lyder af meget
til sådan et lille akvarie - selvom jeg ved at nogle nanoreef fanatikere
bruger 400W + 2x13W blå DULUX rør på deres 80L!

Kan man evt. skifte pære, eller er 150W passende(læs: ikke for meget) til et
80L? Akvariet(i 80L) er ca. 40cm højt og 45cm i diameter.

Jeg har taget nogle billeder af et akvarie med den ene af de HQI lamper på,
for at man ligesom kan se hvor stærk lampen lyser. Akvariet på billedet er
65cm lang og 45 cm dybt/højt. Pæreren er på 10.000K

http://stall.dk/reef/Picture001.jpg

http://stall.dk/reef/Picture002.jpg

http://stall.dk/reef/Picture003.jpg

http://stall.dk/reef/Picture004.jpg

http://stall.dk/reef/Picture005.jpg

Måske skulle jeg for dem der ikke har opdaget det lige oplyse at planen er
at der skal saltvand i akvariet.

På forhånd tak og god weekend.

Thomas

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-02-03 18:02

Thomas Schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b20neg$ffu$1@sunsite.dk...
> [...]
et
> 80L? Akvariet(i 80L) er ca. 40cm højt og 45cm i diameter.

Du kan da godt skifte pærer, men den springer med det samme!
Hvorfor ikke bruge den 150W når du nu alligevel har den liggende.
Sådan et lille akvarie kan ikke være så dybt, så med en 150 W over det,
har du alle tiders chance for at lade en enkelt af de lyskrævende
Acropora vokse der
men det kræver trods alt at du checker vandet ret ofre og sørger for en
GOD vand cirkulation.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-02-03 18:58

> [...]
> Acropora vokse der
> men det kræver trods alt at du checker vandet ret ofre og sørger for en

Det skal bare være nemt og "passe sig selv". Acropora er for besværlige,
ikke synderlig pæne efter mine mening.
Men om ikke andet lader jeg pæreren sidde i.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber