Hvilken silicone til akvarie lapning?
Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 05-02-03 12:52

Hej NG!

Jeg har et akvarie, hvor der er en meget lille utæthed i toppen, hvor alu
rammen er siliconet fast.
For at lappe denne skal der noget silicone til - men hvilken silicone er
bedste?
Det drejer sig om et akvastabil akvarie......og vandet kan godt være et døgn
eller to om at trænge igennem med meget lidt vand.

En anden ting, hvor meget betydning har det, hvis et akvarie ikke står 100%
i water??
Mit hælder ca. en cm. ned i det ene hjørne i forhold til det modsatte
hjørne - akvariet er 160cm langt....

Det er samme hjørne der er en anelse utæt.

Dennis

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 05-02-03 13:05

Har lige lagt et billede online på:
http://www.boogies.dk/leaked_corner.jpg

Den blå streg følger rammens nederste kant (kan ikke ses den vej igennem
akvariet).
Den aflange røde markering er sådan ser der hvor vandet løber ind, det er
inde under rammen.
Den runde røde, er der hvor vandet kommer ud ... det kommer ud hvor alu'en
er samlet i hjørnet. Vandet kommer også ud på den anden side af akvariet, en
smule.. lige under rammen.

Dennis

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-02-03 13:15

Dennis Meng Hansen wrote:
> [...]
> er samlet i hjørnet. Vandet kommer også ud på den anden side af akvariet, en

1. AkvaStabil har efter sigende haft store problemer med deres
Effectline fordi nogle af dem ikke er topforseglet indvendigt.
Det betyder at der kan komme ind imellem rammen og glasset indefra.

2. Jeg kan ikke se det præcist, men hvor højt har du vandet stående?
Akvastabil foreskriver at vandet ikke må stå højere end 5mm over den
nederste kant af toprammen. Sikkert pga. 1.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 05-02-03 13:23

> [...]
> Akvastabil foreskriver at vandet ikke må stå højere end 5mm over den
> nederste kant af toprammen. Sikkert pga. 1.

Kan man ikke selv fikse 1, med en klat silicone i hjørnet???
Well, pga. det ikke står i water, så har det nok stået ca. 1cm over nederste
del af rammen, hvor det så i den anden side har stået lige ved rammen.
Jeg har nu taget ud, så vandet ikke når op til rammen.......

Men hvor stor betydning har det, at det ikke står helt i water???
I kan se billeder af water problemet her:
www.boogies.dk/non-water-front.jpg
www.boogies.dk/non-water-side.jpg

Tunge billeder på ca. 500kb, men håber det går....

Dennis

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-02-03 22:45

Dennis Meng Hansen wrote:

> [...]
>
> Men hvor stor betydning har det, at det ikke står helt i water???
> I kan se billeder af water problemet her:

Hvordan er det lykkedes dig at få akvariet til at stå så meget ude af
water? Er huset væltet?

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 05-02-03 16:20

"> For at lappe denne skal der noget silicone til - men hvilken silicone er
> bedste?

Du skal bruge akvarie silicone det kan købes hos akvarieforhandler eller i
byggemarked.

Mvh Tina

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 05-02-03 16:52

> Du skal bruge akvarie silicone det kan købes hos akvarieforhandler eller i
> byggemarked.

Har lige købt noget som er eddikesyrebaseret - er det skidt at bruge???
det er til glas og den slags....

Dennis

Fra : Margry

Dato : 05-02-03 17:30

Hej Dennis!!
Der Skal stå at det kan bruges til akvarie, ellers ka du resikere der er
anti mukmiddel i! Og det slår fisk og planter ihjel!!
Freddy

Fra : Henrik Lohse

Dato : 05-02-03 17:49

Jeg er ret sikker på at det kun er vådrumssilicone der er antimugmiddel i.
Så med mindre der står at det til badeværelser, bør du kunne bruge den.
Correct me if I'm wrong.

Henrik

Fra : jabbe

Dato : 07-02-03 16:43

Det er ikke helt rigtigt....
Jeg har en tube inde på arbejdet som ikke er decideret til våderum(kan godt
bruges til det men er ikke specielt til det) og der er ANTImugmiddel i..

Jabbe

Fra : Dan Mortensen

Dato : 05-02-03 17:51

"Dennis Meng Hansen" <dennis.fjern@boogies.dk> skrev i en meddelelse

> Har lige købt noget som er eddikesyrebaseret - er det skidt at bruge???
> det er til glas og den slags....

Afhænger om der er antimug midler i ? Det må der ikke være.

/DM

Fra : Margry

Dato : 05-02-03 18:03

Hej igen Dennis!
Har lige kigget på dine billeder, akvariet hælder forhåbentlig ligesådan i
den anden ende, ellers vrider akvariet, og så vil der gå en rude på et eller
andet tidspunkt!
Freddy

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 05-02-03 21:13

> [...]
> Har lige kigget på dine billeder, akvariet hælder forhåbentlig ligesådan i
> den anden ende, ellers vrider akvariet, og så vil der gå en rude på et

Næsten lige sådan ja ... men ikke helt..... hmm.... hvordan forklarer jeg
lige...

ok, her er 4 hjørne sat af

#1------#2
| |
#3------#4

hjørne nr. 1 er det er der "øverst" om man kan sige.
hjørne 4, er ca. 2cm længere nede end hjørne 1.
hjøne 3 er ca. 6mm længere nede end hjørne 1.
hjørne 2 er ca. 8mm længere nede end hjørne 1.

så.... alt i alt hælder hele akvariet fra hjørne 1 ned mod hjørne 4, som er
lavest....

jeg tror ikke akvariet står i vrid.... det står på en solid 22mm plade, som
hele akvariet så har kontakt med.

Dennis

Fra : J@N

Dato : 05-02-03 20:19

> [...]
> rammen er siliconet fast.
> For at lappe denne skal der noget silicone til - men hvilken silicone er

Glassilikone.

> En anden ting, hvor meget betydning har det, hvis et akvarie ikke står
100%
> i water??

Ingen, det må bare ikke skråne så meget at akvariet glider ned af bordet

Jan