Akvariekit
Fra : Preben Møller

Dato : 04-02-03 22:34

Er der nogen her der ved hvordan man opløser akvariekit? Jeg er ved at
restaurere et ældre akvarie og vil gerne genbruge noget af glasset, men
kittet er temmelig hårdt. Så det slipper ikke lige rammen så nemt.

Mvh. Prebenxprm@esenet.dk fjern Preben

---

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-02-03 10:19

Preben Møller <xprm@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e403175$0$185$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Er der nogen her der ved hvordan man opløser akvariekit? Jeg er ved at
> restaurere et ældre akvarie og vil gerne genbruge noget af glasset, men
> kittet er temmelig hårdt. Så det slipper ikke lige rammen så nemt.

Knofedt er vist det eneste der duer.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-02-03 12:31

Og et barberblad. (formoder at du mener scilicone med ordet "kit")

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-02-03 13:25

Thomas Schreiber wrote:
> Og et barberblad. (formoder at du mener scilicone med ordet
> "kit")

Tidligere brugte man faktisk kit !

Mine 2 første akvarier i slutningen af
1960'erne var med kit !

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Carsten Stage

Dato : 05-02-03 15:45

In news:3e4102dd$0$83830$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Jan Vestergaard typed:

> Tidligere brugte man faktisk kit !

Jeps, det var tilbage i den tid hvor akvarierne havde faste jern- eller
rustfri stålrammer - og hvis jeg ikke husker fejl, så er det linolie der kan
bruges til at blødgøre det med. Det var i ethvert tilfælde linolie man
æltede ind i kittet, hvis det var blevet lidt tørt i bøtten, når man skulle
omkitte et akvarie der var blevet utæt.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-02-03 19:10

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Knofedt er vist det eneste der duer.

Men varme nedsætter mængden af knofedt betragteligt.

vh
Jan

Fra : Eva Andersen

Dato : 05-02-03 14:25

"Preben Møller" <xprm@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> restaurere et ældre akvarie og vil gerne genbruge noget af glasset, men
> kittet er temmelig hårdt. Så det slipper ikke lige rammen så nemt.

Ældre akvariebøger foreslår at man fylder varmt vand i utætte, kittede
akvarier. Det skulle så gøre kittet blødere, så det blev presset sammen. Du
kunne jo prøve at varme kittet med en føntørrer og så prøve at skille det ad
med en tynd, skarp kniv, fx en hobbykniv.

Fra : Preben Møller

Dato : 06-02-03 00:00

Det ser ud til at varme er det bedste middel. Det blødgør i hvert fald
kittet. Det gør linolie ikke på kort sigt.
Tak for de gode råd.
mvh. Preben

---