Nitrit igen
Fra : Per Dronninggaard

Dato : 01-02-03 10:17

Hej så er jeg tilbage....

Jeg forstår det ikke.

Som skrevet tidligere fik jeg et nyt akvarie 190L, så nu har jeg 2 (190 +
54)

Da jeg havde fyldt det store og flyttet det lille (med deraf følgende
kraftige vandskift) målte jeg nitrit værdien i begge. De lå omkring 0 i
begge akvarier (super !!)

Her på niende dagen (dagen hvor jeg havde tænkt mig at komme nye fisk i det
store akvarie) målte jeg igen med følgende resultat :

190 = 0.3
54 = 0.025

Det er her jeg står af. Jeg har temmelig mange fisk i det lille (nogle
venter på at komme over i det nye). I det store har jeg 4 små guppy'er for
at få bakterieproccesen til at ske lidt hurtigere.

Efter hvad jeg har hørt og læst, så burde det være det lille akvarie, som
havde en høj værdi, imens det nye skulle have den lave. Hvorfor er det som
det er nu ????? Det virker da ulogisk.

Kan nititen komme fra det nye grus (jeg har haft skyllet det), eller evt.
fra de 2 nye trærødder jeg har købt ????

Det skal lige siges at igår (ottende dagen), skiftede jeg ca. 15% vand i det
store (da jeg også havde 0.3 igår), men åbenbart uden resultat. Jeg ved at
man skal have hyppigere vandskift hvis jeg vil have værdien ned, men hvor
tit skal jeg tage små 15% ????

En sidste ting som måske kan være synderen uden jeg ved det er at jeg i det
store akvarie, har brugt PH sænker i 5 dage. Kan det være med til at få
nitrit'en til at stige ???

Håber I kan hjælpe

Per

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-02-03 10:54

"Per Dronninggaard" <dsl57163@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Jeg forstår det ikke.

Hvis du ikke har noget imod engelsk, så læs f.eks:
http://fish.orbust.net/cycling.html
hvilket springer op på min skærm som det første, hvis jeg spørger Google om
'cycling aquarium'.

> [...]
> havde en høj værdi, imens det nye skulle have den lave. Hvorfor er det som

Nej, det er helt som forventeligt. Læs ovenstående link og evt. lidt flere
af googles forslag.

> Kan nititen komme fra det nye grus (jeg har haft skyllet det), eller evt.

nej

> fra de 2 nye trærødder jeg har købt ????

måske - men IMHO usandsynligt.

> [...]
> man skal have hyppigere vandskift hvis jeg vil have værdien ned, men hvor

Du skal have lidt tålmodighed indtil nitrit'en falder af sig selv.

> En sidste ting som måske kan være synderen uden jeg ved det er at jeg i
det
> store akvarie, har brugt PH sænker i 5 dage. Kan det være med til at få
> nitrit'en til at stige ???

næppe - men til gengæld bliver dine kommende alger glade for det fine
fosfattilskud. Eller sagt på en anden måde: De fleste ikke-fiskepushere vil
fraråde brugen af pHsænker.

vh

Jan

Fra : Solvej Jensen

Dato : 01-02-03 11:33

"Per Dronninggaard" <dsl57163@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> venter på at komme over i det nye). I det store har jeg 4 små guppy'er for
> at få bakterieproccesen til at ske lidt hurtigere.

Fisk får ikke bakterieprocessen til at gå hurtigere, tværtimod!!!
Bakterierne omdanner fodderester og fiske-puha. Er der ikke nok bakterier
kommer der nitrit. Bakterier omdanner nitrit til nitrat som ikke er nær så
giftigt. Så igen; tålmodighed, ikke flere fisk, undgå overfordring
(selvfølgelig), lav eventuelt hyppige små vandskift. (Jeg skifter 5L om
dagen i mit 54L, p.g.a. en nitrit forgifning - også selvom nitrit niveauet
er nede i bund. Det var jeg gøre to ugers tid endnu).

Fra : Dan Mortensen

Dato : 01-02-03 21:37

"Solvej Jensen" <volsej@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Fisk får ikke bakterieprocessen til at gå hurtigere, tværtimod!!!
Hvorfor ikke ? De tilfører vandet Ammoniak som sætter hele processen i gang
(NH3 -> NO2 -> NO3). Hvis man ikke har fisk i kan man tilsætte NH3 i
flydende form (fishless cycle).

/DM