hvem æder mine planter ?
Fra : Brian Tingholm

Dato : 01-02-03 09:12

Hej

jeg har et velbalanceret akvarie dog havde jeg en del alger og en lille
smule snegle, og rådførte mig herinde for hvad man kunne gøre...
det resulterede i at jeg købte 3 pragtsmerlinger og 3 ancistus maller (det
er nok ikke stavet rigtigt, men pyt med det !) men nu er mine løgplanter
begyndt at tabe bladene og jeg har lige opdaget at det ser meget ud som om
de bliver gnavet over et par cm over roden!
kan det være smerlingerne der har kastet sig over planterne når nu der ikke
er flere snegle tilbage ?
hvad kan jeg gøre for at stope dem ?? myggelarver ?
kan det være ancistus'erne ? der er en del alger tilbage endnu så de sulter
i hvert fald ikke !!

--
Hilsen Brian Tingholm

PS. Hvis du bruger hotmail eller yahoo mail, kan du ikke svare på denne mail
da jeg blokerer disse udbydere. Brug i stedet Kontaktformularene på
www.tingholm.com

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 03-02-03 23:53

Hej Brian
Selv om dine Ancistrus maller stadig har alger at æde, så kan det nemt
være dem, der vil have lidt kostforandring.
Hvis du stadig har algeproblemer, så prøv at hjælpe lidt med
reguleringen. Fjern de værst medtagne blade - nedsæt lysmængden en
anelse, nedsæt fodringen lidt o.s.v.
Hvis du kan udskyde vandskifte vil det også være en fordel indtil du
får styr på algerne.
Hvad med temperaturen? Hvis den er for høj dæmpes plantevæksten og
algerne tager overhånd.
Hilsen
Jørgen

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 04-02-03 09:58

> Hvis du kan udskyde vandskifte vil det også være en fordel indtil du
> får styr på algerne.

??????????????????????????????

Ved at udskyde vandskift sker der en ophobning af bl.a. CO2 til glæde for
planter SÅVEL som alger. At udskyde vandskift er efter min bedste
overbevisning slet ikke at foretrække i sådan en situation. Hvis der skal
ske noget med vandskiftemønsteret må det istedet være at øge hyppigheden og
indsætte et filter med større filtervolumen.

Med hensyn til smerlingerne spiser de kun meget, meget sjældent plantedele
da de er kødædere.

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 04-02-03 18:56

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indsætte et filter med større filtervolumen.
>
> Med hensyn til smerlingerne spiser de kun meget, meget sjældent plantedele

Hej Torben
Det var Brian der bad om råd - Jeg ved godt hvad jeg taler om og har ikke
brug for kommentarer fra dig.
Hilsen
Jørgen

Fra : Cyberbar

Dato : 04-02-03 19:06

Så så ro på i 2

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 04-02-03 19:11

> [...]
> Hej Torben
> Det var Brian der bad om råd - Jeg ved godt hvad jeg taler om og har ikke

Er det ikke en lidt uhøflig måde at svare på ? Bare fordi i ikke er enige
behøves du da ikke at være SÅ grotesk !!!

Mvh
Ole Rasmussen - der godt kan lide når folk snakker ordentligt til hinanden

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 04-02-03 23:31

> [...]
> >

> Hej Torben
> Det var Brian der bad om råd - Jeg ved godt hvad jeg taler om og har ikke

Hej Jørgen,
Nu var min kommentar jo ikke ment som en personlig kritik af dig, men som du
selv skriver, bad Brian om et råd. Eftersom jeg ikke er enig i det du
skriver til ham har jeg vel lov til at give mit bidrag til emnet. Det er jo
trods alt kun via gensidig udveksling af erfaringer og viden at vi kan
forbedre forholdende i akvarierne. Blot fordi du har holdt akvarie i 50 år
eller hvor meget det nu er, er det jo ikke ensbetydende med at dine
erfaringer er dækkende for flertallet. Og dermed ikke sagt at du ikke kan
have erfaringer der byder dig at give det råd du gav, for det har du
sikkert. Jeg, og mange andre, har blot andre erfaringer.

Og så skulle man ellers tro at en der har levet længe nok til at have
akvarie i så mange år også har lært et og andet om takt og tone.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-02-03 19:12

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message

> Ved at udskyde vandskift sker der en ophobning af bl.a. CO2 til glæde for

Der sker IKKE nogen ophobning af CO2 i akvarievand - det damper af.

vh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 05-02-03 20:15

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> "Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message

> Der sker IKKE nogen ophobning af CO2 i akvarievand - det damper af.

Jeg har altid haft den forståelse at CO2 ophobes i akvariet ved at udskyde
vandskift og at det fjernes enten ved god plantevækst, via gennemluftning af
akvariet, sænkning af KH eller forøgelse af pH.

Det er første gang jeg hører at CO2 damper af, af sig selv. Skulle dette så
ske hurtigere end tilførelsen af ny CO2 fra fiskene? For gør det ikke det,
må der ske en ophobning af CO2 i akvariet når vandskiftene udskydes.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-02-03 19:01

> Det er første gang jeg hører at CO2 damper af, af sig selv. Skulle dette

> ske hurtigere end tilførelsen af ny CO2 fra fiskene? For gør det ikke det,
> må der ske en ophobning af CO2 i akvariet når vandskiftene udskydes.

CO2 kan selvfølg3eligt til en vis grad ophobes: som CO2-gas og som kulsyre
(H2CO3). Men kun til en vis grad. Og i almindelighed er problemet ikke at
opretholde et lavt CO2niveau i vandet - nærmest det modsatte (ikke sandt,
alle I vandplantedyrkere?).

Hvis du vil dyrke dette emne, skal du se på begreberne 'dynamisk ligevægt',
'gassers opløselighed'. Men alt i alt: CO2 kan sagtens dampe af (det sker
sådan set, hver gang man hiver proppen af en danskvand (og andre brusende
drikke).

vh
Jan

Fra : Bjark Bo Christensen

Dato : 05-02-03 20:47

"Brian Tingholm" <postmaster@tingholm.com> skrev i en meddelelse
> [...]
mail
> da jeg blokerer disse udbydere. Brug i stedet Kontaktformularene på

Min erfaring med løgplanter (Crinum) er at de vokser som skidt i starten og
så efter noget tid begynder de at miste bladene på den måde du beskriver.
Det skal nævnes at jeg hverken havde maller eller smerlinger i akvariet.
Crinumløg er desuden kendt for ikke at være særlig eftertragtet af
plantespisende fisk.
Efter sigende skulle det være muligt at få dem i vækst igen, men det er ikke
lykkedes for mig. De har en cyclus som andre løgplanter, hvorfor de ligesom
tulipaner "dør" og herefter vokser op igen.

Håber at du kan bruge svaret.

Mvh Bjark

Fra : Brian Tingholm

Dato : 17-02-03 21:01

> [...]
ligesom
> tulipaner "dør" og herefter vokser op igen.

det er NØØJAGTIG hvad der er sket her også, hvis man regner det med jeg har
skåret af dem så tror jeg de er vokset omkring 2½ meterog så ligepluselig
startede med at "dø"
men vil det sige at de kommer igen om et halvt år ??