Blå Limia
Fra : Tine Krogh

Dato : 30-01-03 21:14

Hej
På mit arbejde er der et akvarie fyldt med fisk, som efter sigende hedder
Blå Limia. Ungefødende, føder masser af unger. Bleg fisk med små sorte
prikker, hannen har en flot gul og sort stribe på halen.

Kan ikke finde noget som helst om dem i bøger eller på nettet.
Er der nogen, der ved noget?

Hvis du skulle være interesseret i at få nogle unger, er du velkommen til at
komme til Storvorde (ved Aalborg).

Venlig hilsen Tine

Fra : Plesner

Dato : 30-01-03 21:32

> På mit arbejde er der et akvarie fyldt med fisk, som efter sigende
> hedder Blå Limia. Ungefødende, føder masser af unger. Bleg fisk med
> små sorte prikker, hannen har en flot gul og sort stribe på halen.

Blå Limia hedder Limia melanogaster på latin. Google giver rigtig mange
svar, hvis du søger på den.

> Kan ikke finde noget som helst om dem i bøger eller på nettet.
> Er der nogen, der ved noget?

Jeg kan huske for mange år siden, hvor jeg havde den gående i et akvarie
helt nede ved gulvet. På et eller andet tisdpunkt skulle jeg tømme
akvariet. Jeg fangede alle fiskene (troede jeg) og satte en dykpumpe ned
i akvariet (en der virkelig tager fra - med noget der ligner en
brandslange, som vandet kommer igennem med meget høj fart. Da Jeg
slukkede for pumpen, var der vel 1 cm vand tilbage og en enkelt 2 cm lang
unge af Blå Limia. Det er virkelig en fisk, der kan svømme stærkt.

> Hvis du skulle være interesseret i at få nogle unger, er du velkommen
> til at komme til Storvorde (ved Aalborg).

Det er godt nok lidt langt væk, men det er nu ellers en herlig fisk.

Plesner