PH sænkning
Fra : Per Dronninggaard

Dato : 30-01-03 16:52

Hej

Jeg prøver at sænke min PH i mit nye akvarie (190L).

Jeg har købt noget Ph Sænker i ZooZity, der står jeg skal dosere 3-5dl pr.
100L. Så langt så godt.

Jeg fik at vide at jeg skulle fordele det over en periode og ikke smide det
hele i med det samme, som sagt så gjort. Den har fået en dl. i fem dage. Jeg
har løbende målt og så også hurtigt en fald fra ca. 8.0 til 7.2-7.5.
allerede på anden dagen. Nu er jeg noget til femte dagen og min PH er stadig
kun 7.2 - 7.5..... På flasken står der at man kan sænke den til ca 6.6.

Er det mig der er utålmodig eller er det svært at få den det sidste stykke ?
Kan det betale sig at give den en ordentlig omgang (2-3 dl) yderligere for
at få den det sidste stykke ?

Håber der er nogle der har erfaring i dette, da jeg meget gerne vil ned på
en 6.8 - 7.0

Per

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-01-03 16:55

Tror du skulle forsøge dig med Co2 istedet. ved næste vandskift stiger
pH'en, og så er du ved status quo.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-01-03 17:32

Per Dronninggaard <dsl57163@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b1bhns$2jju$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> at få den det sidste stykke ?
>
> Håber der er nogle der har erfaring i dette, da jeg meget gerne vil ned på

Hvis du -som de fleste her i landet - har høj KH, skulle du ikke forsøge at
sænke pH
med en syre, og "pH-sænker" er oftest en fosforsyrevariant, der forøger
mængden af fosfat i dit
akvarium. Det er muligt, men en dårlig ide, at sænke pH med syretilsætning.
Du bør reducere KH og så evt. sænke pH. CO2 tilsætning er totalt obsolet i
denne forbindelse (høj
KH).
Egentligt burde sælgeren have en sviner, men han ved nok ikke bedre....
Læser du engelsk, er www.thekrib.com en formidabel kilde til viden.

Mvh
Ole

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-01-03 17:43

> [...]

?
> Kan det betale sig at give den en ordentlig omgang (2-3 dl) yderligere for

Det, der sker er, at du fjerner noget Calciumcarbonar (=kridt i opløst form)
med pH-sænkeren, der primært består af fosforsyre. Calciumkarbonat virker
som en buffer -dvs. at så længe der er noget tilbage, så er pH stabil høj.
Først når du når under et vist punkt, falder pH blivende og kraftigt. Så det
er helt normalt at der ikke sker alverden i begyndelsen af blivende
karakter, omend der godt kan komme et fald umiddelbart efter tilsætningen,
forårsaget af en pludselig frigørelse af kulsyre fra calciumkarbonaten. Så
når du nærmer dig grænsen skal du absolut ikke give den en ordentlig
omgang - snarere gå meget langsomt frem.

En ulempe ved brugen af pHsænker er, at du tilfører en masse fosfar, der er
guf for alger. Og CO2-tilsætning er IMHO kun rimeligt, hvis man er
vandgartner og ikke primært er fisketosset. Så sænker du pH af hensyn til
planterne, så hop på CO2vognen - hvis du som undertegnede ikke interesserer
dig voldsomt for planter, men mere er fiskeinteresseret, så overvej om ikke
du skulle lave dit vand. F.eks. bruger jeg i udstrakt grad en blanding af
osmosevand (kun fordi jeg kan få det i uendelige mængder gratis), regnvand
og postevand til mine apistogrammaer. Jeg blander vandet i en beholder
(f.eks. en regnvandstønde er glimrende og fås meget billigt), hvorfra jeg
tager det jeg skal bruge til vandskift.
Havde jeg ikke adgang til gratis osmosevand, der endda bliver leveret i
dunke ved døren, ville jeg nok lave et par hundrede l. blødt vand efter
oxalsyremetoden ad gangen og så spæde det med postevand og regnvand, så jeg
får en passende vandværdi. Alternativt ville jeg benytte en ionbytter
(Poly-et-eller-andet), der regenereres i saltvand.
Om sommeren (jeg er noget kuldskær, brrrrrr....) har jeg tidligere hentet
vand i en nærliggende højmose. Hyggelige ture med konen og unger og noget
herligt brunt vand, der kan affarves til passende farve med aktivt kul. Men
det skal gøres for hyggens skyld - vand er noget tungt stads at slæbe rundt
på. Og så skal man kunne leve med at der kan opstå hydra (der er sindsygt
lette at fjerne igen).

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-01-03 22:28

Jan Bøgh <jan@SPAMboeghBLOK.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e3954ce$0$83822$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> (Poly-et-eller-andet), der regenereres i saltvand.
> vh
> Jan
Denne poly-et-eller-andet, der regenereres med salt (NaCl), bytter vandets
indhold af
kationer (primært Ca og Mg) med Na. Den reducerer derved TH. Men da den
ikke ændrer
på mængden af karbonater/bikarbonater, ændrer den ikke på KH. At fisk trives
i det resulterende vand
er ikke bevis på at den (ionbytteren) er velegnet til at fremstille
fiskevand med, men på fiskenes store
tilpasningsevne.
Dette er endnu et eksempel på at betegnelsen KH er obsolet - "KH" som det
måles af de kommercielle
test-reagenser er en måling af bufferkapaciteten: Man tilsætter en dråbe
indikator, der skifter farve ved vistnok
pH=4,3, og når den skifter farve er antallet af tilsatte dråber syre et mål
for bufferkapaciteten=syrebindingsevnen.

Mvh
Ole

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-01-03 17:17

"Ole Larsen" <muggleranden@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> ikke ændrer
> på mængden af karbonater/bikarbonater, ændrer den ikke på KH.

Tænk, jeg mente det var en svag kationbytter - men jeg har ikke herfra
mulighed for at kontrollere det. Men hvorfor mener du ikke man kan bytte
kulsyreresten med cloridioner? Eller er det bare navnet polu...osv, jeg
måske har taget fejl af?

> At fisk trives
> i det resulterende vand
> er ikke bevis på at den (ionbytteren) er velegnet til at fremstille
> fiskevand med, men på fiskenes store
> tilpasningsevne.

Jeg vil dog ikke undlade at fremføre, at jeg førhen brugte vand behandlet af
denne poly-et-eller-andet til opdræt af diskus, og for 25 år siden var
discus ikke sådan en domestificeret sag, der kunne holde til hvad som helst
(mente vi da i hvert fald selv)

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-02-03 13:47

Jan Bøgh <jan@SPAMboeghBLOK.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e3aa042$0$83829$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> mulighed for at kontrollere det. Men hvorfor mener du ikke man kan bytte
> kulsyreresten med cloridioner? Eller er det bare navnet polu...osv, jeg

Poly osv. er en kationbytter der bytter kun kationer som beskrevet. En "svag
kationbytter" derimod, bytter kationerne af de svage syrer (kulsyre,
primært)
med brint (H) og er som sådan særdeles velegnet
til vort vand. Der er mange slags ionbyttere. Poly-osv er af typen der
benyttes i vaskerier og vaskehaller,
og har du en opvaskemaskine kender du den. Vil man bytte syreresten,
benyttes en anionbytter.

> [...]
> denne poly-et-eller-andet til opdræt af diskus, og for 25 år siden var
> discus ikke sådan en domestificeret sag, der kunne holde til hvad som

Jo da , det ved jeg. Derfor skrev jeg netop ovenstående. Og allerede for
25 år siden gik der rygter om discusopdræt i postevand.

> vh
> Jan
Mvh
Ole

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-02-03 13:59

> [...]

smutter - jeg skulle selvfølgeligt have skrevet anionbytter.

vh
Jan

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 02-02-03 09:56

> Havde jeg ikke adgang til gratis osmosevand, der endda bliver leveret i
> dunke ved døren,
>
> vh
> Jan

Må man spørge om hvor du får dit vand fra?

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-02-03 11:59

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote in message

> Må man spørge om hvor du får dit vand fra?

Ja

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-02-03 12:08

"Jan Bøgh" <jan@SPAMboeghBLOK.net> wrote in message

> Ja

....men svaret blæser i vinden...

vh
Jan

Fra : Ghetto Svend

Dato : 02-02-03 12:53

"Jan Bøgh" <jan@SPAMboeghBLOK.net> skrev i en meddelelse
> "Jan Bøgh" <jan@SPAMboeghBLOK.net> wrote in message

> ...men svaret blæser i vinden...

Nå, det tog dig 'kun' 10 minutter at udtænke disse svar

Svendemand

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-02-03 14:04

"Ghetto Svend" <svendjensen@get2net.dk> wrote in message

> Nå, det tog dig 'kun' 10 minutter at udtænke disse svar

Næh - men det tog mig 10 min at udtænke, at svaret 'Ja' sandsynligvis ville
pikere en eller anden følsom sjæl, der ikke forstår at mit 'Ja' er en måde
at sige: Det rager det ikke andre hvem, der er så venlig at forsyne mig med
osmosevand. Hvis jeg skriver det, vil pågældende firma, sandsynligvis blive
plaget af akvarister, der mener at mit svar skulle være en invitation til
andre om en tilsvarende mulighed.

vh
Jan