Dæktryk i.f.m CV??
Fra : edob

Dato : 11-03-03 22:11

Hej NG.

Forårsaget af diverse rædselsberetninger om eksploderede dæk under
campingvogne, nu sidst som hovedtema i DCU´s medlemsbladet, har jeg i dag
været hos AGL og købt 2 stk. Michelin dæk.

CVén er en Adria årgang 2001 med totalvægt 11OO kg. De originale dæk, den
blev leveret med, havde en belastningsevne på max. 530 kg pr. dæk altså i
alt 1060. Efter de dengang gældende regler måtte man tillægge 10 pct.
bæreevne (106 kg) så regnestykket gav i alt 1.166 kg, altså 66 kg over
CVéns totalvægt. Men, men, dækbranchen fortæller mig, at efter hastigheden
på vejene blev sat op til de nuværende 80 km/t må man ikke længere tillægge
de nævnte 10 pct.!! Så det vil sige, at nu er dækkene pludselig blevet
ulovlige at køre med. Uanset hvordan der regnes synes jeg at dækkene ligger
alt for tæt på den aktuelle vægtgrænse. Derfor har jeg taget skridtet og
købt nye som ligger et godt stykke over hvad der kræves.

Dækkene er Michelin 185/75 R 14C "agilis 81" 102 R. - 102 siger
belastningsevne 850 kg, og R siger max. hastighed 170 km/t. - 8-lags dæk
som anvendes til en mellemstor varevogn.

Men nu kommer spørgsmålet: AGL kunne ikke fortælle hvilket dæktryk der
skulle pumpes i dækkene. Man mente ikke det havde noget med dækket at gøre,
men var udelukkende bestemt af campingvognen, i mit tilfælde 1100 kg. Det
har jeg lidt svært ved at forstå. AGL foreslog 2,0 bar - jeg var med de
originale dæk vant til at køre med 2,7 bar, så det blev til dette lufttryk.
Havde jeg sagt noget andet var det blevet det!!

Er der nogen her i NGén som kan kaste lys over dette emne ??

Med venlig hilsen, Frank.

Fra : Arne Keller

Dato : 11-03-03 22:30

On Tue, 11 Mar 2003 22:10:54 +0100, "edob" <frankhan@mail.dk> wrote:

>Hej NG.

Hej

>Forårsaget af diverse rædselsberetninger om eksploderede dæk under
>campingvogne, nu sidst som hovedtema i DCU´s medlemsbladet, har jeg i dag
>været hos AGL og købt 2 stk. Michelin dæk.

Fik du ikke nye af Adria ??
Det gjorde jeg, det er måske noget med hvornår den er købt ? vores er
en 99 model købt i 98. Her sporede Adira mig og jeg fik 2 nye dæk uden
beregning, de er nu 4 år gamle så er det fint at bytte dem

> [...]
>alt for tæt på den aktuelle vægtgrænse. Derfor har jeg taget skridtet og
>købt nye som ligger et godt stykke over hvad der kræves.

Fornuftigt, investeringen er nok meget lille i forhold til risikoen
ved dækskade ved 80 Km/h.

> [...]
>Havde jeg sagt noget andet var det blevet det!!
>
>Er der nogen her i NGén som kan kaste lys over dette emne ??

Jeg hentede mine dæk hos Adria og de sagde at man roligt kunne anvende
3 Bar.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Jørgen L.

Dato : 11-03-03 23:16

> Dækkene er Michelin 185/75 R 14C "agilis 81" 102 R. - 102 siger
> belastningsevne 850 kg, og R siger max. hastighed 170 km/t. - 8-lags dæk
> som anvendes til en mellemstor varevogn.

Meget fornuftigt køb.

> [...]
lufttryk.
> Havde jeg sagt noget andet var det blevet det!!

Jeg har også 8 lags dæk på og de skal iflg. CV fabrikanten have et tryk på
4,5 bar, nu har min CV også en Tvægt på 1600 kg. så jeg vil tro at du skal
op på 3,5-4 bar.

Dækket er jo ret højt så det må ikke se fladt ud, for så har du for lidt
tryk i.
der skulle også stå et maks tryk på siden af dækket, det bør give dig et
hint.

Hilsen Jørgen

Fra : T. Hartung

Dato : 11-03-03 23:32

"edob" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tillægge
> de nævnte 10 pct.!! Så det vil sige, at nu er dækkene pludselig blevet

hmmmmmm man har da længe måtte køre 80 i D 110 i A og 130 i F - er der så
forskel på dækmonteringen til de forskellige lande?

jeg vil nu ikke være så bekymret 70 - 80 km/t er det i byen

AGL foreslog 2,0 bar - jeg var med de
> originale dæk vant til at køre med 2,7 bar, så det blev til dette
lufttryk.
> Havde jeg sagt noget andet var det blevet det!!

tjaa - når ekspert ikke ved ........!! - jeg køre selv med 4,5 bar i mine
dæk - vognen siger 3,8 bar til 1.300 kg - hellere for meget end for lidt
dæktryk det giver også bedre stabilitet af vognen p.g.a. mindre torsion samt
mindre varmeudvikling/friktion.

Står der et max tryk på dækket ?? - jeg ville under alle omstændigheder
pumpe rigeligt i.

mvh
T. Hartung

Fra : edob

Dato : 12-03-03 19:38

> Står der et max tryk på dækket ?? - jeg ville under alle omstændigheder
> pumpe rigeligt i.

Tak for diverse indlæg. Jo, dækket er mærket med max. tryk på 69 PSI. Det
går "ovenud" af min tabel, men lidt regning siger det skulle være lig med
4,8 bar. Det lyder som om jeg skal fylde mere i end til de nuværende 2,7
bar.

Tak til Jørgen L. for internet-adr. til dækbutikken. Der var desværre ikke
dæk i den rigtige størrelse og kvalitet med bæreevne over 91. Derfor blev
det hos AGL til en pris monteret 749 kr. pr. dæk.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Gismo

Dato : 11-03-03 20:11

T. Hartung wrote:

> [...]
> for lidt dæktryk det giver også bedre stabilitet af vognen p.g.a.
> mindre torsion samt mindre varmeudvikling/friktion.

Hvis du har mindre friktion, og dækket står som et U mod vejen
er bremse evnen også mindre, jeg kan ikke se formålet med at
pumpe mere luft i dækket end fabrikken forskriver, der må jo være
en grund til at de skriver det.

Gismo.

Fra : Gecko

Dato : 15-03-03 11:08

Hej.
Efter 15 år i dækbranchen vil jeg på egne vegne forsøge at kaste lidt lys
over dette problem.

STRO databogen som vel kan betegnes som biblen i denne branche oplyser
følgende.
Traileranvendelse: For personbilsdæk monteret på campingvogn eller trailer
op til 100 km/t tillades en forøgelse af den maksimale belastning med 10%.
Lufttrykket skal da øges med mindst 20 kpa.

Jeg mener at mange af de skader der opstår på dækkene skyldes
overbelastning, dvs folk kører mere end 100 km/t i tyskland samt har en del
overbelastning på CV , samtidig har man ikke det korekte dæktryk, dette VIL
betyde fatale uheld.
Tænk på kørsel i Frankrig med 130 km/t her kan man glemme alt om de 10%
forøgelse af belastningen

Mvh.
En branche mand