Kamin.
Fra : DancingOnAStone

Dato : 08-03-03 21:39

Jeg beklager hvis spørgsmålet er O.T.

Men vi overvejer at købe en Zippo Kamin til vores campingvogn ( teltet ) -
men ville gerne lige høre om andres erfaringer for og imod !

Kim Larsen ICQ#: 3439951 Current ICQ status:

Fra : Kim Jensen

Dato : 09-03-03 09:45

Jeg har haft en, til opvarmning af forteltet. Uden det stor held, selvom der
var rimeligt tæt i teltet. Den lugter ganske forskrækkeligt de første
minutter den er tændt. Det var noget jeg ikke kunne leve med, jeg ved at den
er meget populær.
Men jeg valgte at sælge den igen. Og købte mig en alm. gasvarmeovn. Som jeg
ikke har problemer med, og syntes også den er billigere i drift, (det er der
nok mange meninger om)

v.h Kim

Fra : Carsten Stage

Dato : 09-03-03 12:32

In news:saDaa.11$3X7.2@news.get2net.dk,
Kim Jensen typed:

> Jeg har haft en, til opvarmning af forteltet. Uden det stor held,
> selvom der var rimeligt tæt i teltet.

Du må have haft en af de små der kun yder i nabolaget af 2500W. De større
modeller ligger typisk omkring 4000W og det er en værdi der ligger tæt på
hvad de fleste gasovne yder.

> Den lugter ganske
> forskrækkeligt de første minutter den er tændt. Det var noget jeg
> ikke kunne leve med, jeg ved at den er meget populær.

Du har så brugt almindelig petroleum og ovnen har måske ikke været en Zibro?

Hvis man bruger en Zibro eller tilsvarende med samme effektive brænder så er
lugtgenerne minimale. Hvis man så samtidig bruger lampeolie så er den
praktisk taget lugtfri. Endelig er der selvfølgelig muligheden at man kan
starte og stoppe dn udendørs.

> Men jeg valgte at sælge den igen. Og købte mig en alm. gasvarmeovn.
> Som jeg ikke har problemer med, og syntes også den er billigere i
> drift, (det er der nok mange meninger om)

Der burde ikke være ueninghed om det - men du har nok ret i det alligevel.

Driftøkonomien afhænger af hvad man giver for brændstoffet pr. Kw. Gas på 11
Kg flasker kan flere steder købes til Kr. 150 - hvilket giver en Kw pris på
lidt under én krone. Det er klart billigere end strømmen er for fastliggere
der betaler via måler - men hvis man betaler pr. døgn så er strømmen
billigste opvarmningsmulighed. Petroleum har et energihold pr. Kr som
omregnet er cirka svarende til gas - jeg har ikke de præcise tal. På den
baggrund er det næppe et spørgsmål om økonomi der skal afgøre valget.

Mine personlige erfaringer taler til Zibro kaminens fordel specielt hvis man
bruger lampeolie og der er der også taget hensyn til det meget vand der er
et af restprodukterne ved forbrænding af gas - langt mere end for
petroleumsprodukternes vedkommende.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står

Fra : Kim Jensen

Dato : 09-03-03 17:28

> [...]
> hvad de fleste gasovne yder.
> Du har så brugt almindelig petroleum og ovnen har måske ikke været en

Ja det er rigtigt Carsten. Det var en af de små ovne jeg havde en Zibro C 55
Og den havde store problemer med opvarmningen. Jeg brugte kun Zibroes eget
brændsel.
I de første minutter, lugtede den som bar pokker. Men det har måske lidt at
gøre med at der sad alm. væge i, og ikke som i de lidt større en keramik
brænder. men om det har det stor at sige er jeg ikke sikker på.

v.h Kim

Fra : Carsten Stage

Dato : 09-03-03 17:58

On Sunday, March 09, 2003 5:28 PM [GMT+1=CET],
Kim Jensen <kim.jensen@get2net.dk> wrote:

> Ja det er rigtigt Carsten. Det var en af de små ovne jeg havde en
> Zibro C 55 Og den havde store problemer med opvarmningen.

Jeg selv bruger en kopi og den fungerer fint - men den yder også mindre end
gasvarmerne dog så man holder kulden fra liver både forår og efterår.

> Jeg brugte
> kun Zibroes eget brændsel.
> I de første minutter, lugtede den som bar pokker.

Måske har du haft vægen for højt oppe? Der skal ret hurtigt skrues ned for
at undgå lugtgenerne. Zibros eget petroleum plejer ellers ikke at lugte
slemt - til gengæld er det rasende dyrt sammenlignet med både lampeolie og
almindelig petroleum.

> Men det har måske
> lidt at gøre med at der sad alm. væge i, og ikke som i de lidt større
> en keramik brænder. men om det har det stor at sige er jeg ikke
> sikker på.

Ingen tvivl om at forbrændingen er bedre i dem med keramisk brænder så mon
ikke at det også er med til at undgå lugtgener.

Den helt store forskal er at en af de større Zibroovne koster en halv
bondegård og at du kan få en gasovn med flaske for under det halve...

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Torbenth

Dato : 09-03-03 20:52

"DancingOnAStone" <Deep@in.a.dark.and.scary.cave> skrev i en meddelelse
> Jeg beklager hvis spørgsmålet er O.T.
>
> Men vi overvejer at købe en Zippo Kamin til vores campingvogn ( teltet ) -
> men ville gerne lige høre om andres erfaringer for og imod !

Jeg har i 2 sæsoner brugt en Zibro som din. Med Zibroolie lugtede den
forfærdeligt. Men med lampeolie fra Netto var/er er næsten ingen lugtgener.
Vi har nu udskiftet den med en laserovn til 4495,00 (tilbud Silvan kr.
3995,00). Den har indbygget blæser som fordeler varmen meget bedre.
Jeg havde problemer sidste sæson med lampeolie og væge. Bl.a. derfor
skiftet.
1 liter lampeolie svarer til ca. 8 Kw.
Jeg vil absolut anbefale dig at købe en laserovn som kører problemfrit på
Netto's olie til 8 kr/liter.
Laseren har termostat og indbygget timer. Timeren kan indstilles til at
starte op f.eks. 15 min før man skal ned i teltet og det er en stor fordel
og med termostaten bestemmer du selv temperaturen den skal varme op til
hvorefter den går ned i tomgang. Samtidig skal man heller ikke regulere en
væge hvilket er drøn irriterende. Du kan også tillade dig at gå fra laseren
som passer sig selv.
Men prøv at gå ind på www.zibro.dk hvor du kan læse om de forskellige typer.
Vores er en 155'er.

Mvh.