Gas til opvarmning.
Fra : Carsten Stage

Dato : 14-02-03 14:23

Der har flere gange været snakket gas, vintercamping og elvarme her i
gruppen.

Tidligere har der været påpeget problemer forårsaget af blandingsforhold
kontra vintertemperaturer, men efter at have hentet oplysninger hos BP og
Primagaz, må man konstatere at virkeligheden ikke er som man førhen troede.

Blandt andet er indholdet i de forskellige flasker nu ens - og ensretningen
er til vores (vintercampisternes) fordel, der er nemlig min. 90% propangas i
flaskerne idag.

Vi har gravet lidt i det og skrevet en lille artikel om emnet, som snart
bliver lagt på http://campingstuff.dk

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står

Fra : T. Hartung

Dato : 14-02-03 16:14

"Carsten Stage" <stageNOSPAM@fabel.dk> skrev i en meddelelse

>er nemlig min. 90% propangas i
> flaskerne idag.

Propan er lidt lige som snaps - har det fint i fryseren

Butan har det lidt som dåse-øl god ved kolde temp. men tåler ikke frost så
"klumper" det - Propan har altid været i "Camping" flasker - men de gyule
flasker det er da vis 60%butan og 40% propan.

....... men hvem har de problemer - der er jo lukket på pladserne om vinteren
og ingen gider afsted på camping under +10 gr. )

> Vi har gravet lidt i det og skrevet en lille artikel om emnet, som snart
> bliver lagt på http://campingstuff.dk

den må jeg lige læse - måske der er noget at "snaske" i

mvh
T. Hartung

Der har købt ny ADAC idag - ikke camping men SKI-guide

Fra : Me

Dato : 14-02-03 17:28

"T. Hartung" <torben.hartung@noSPAMmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vinteren
> og ingen gider afsted på camping under +10 gr. )

det gør vi da
Har vognen stående fast hele året
er ca. afsted hver anden weekend har ingen problemer med at varme hverken
vogn eller telt op
heller ingen problemer med gas der fryser i gaskasse

M.V.H.
Bendt Bertelsen
Bendt@esenet.dk

Fra : T. Hartung

Dato : 14-02-03 17:45

"Me" <bendtbertelsen0@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vogn eller telt op
> heller ingen problemer med gas der fryser i gaskasse

....... hehe . 've det godt - (drille-drille)- Carsten Stage regner kun med
éen sæson fra 01.01 - 31.12 - øhhhh jeg med 2 sæsonner - en skisæson og en
campingsæson )

mvh
T. Hartung

Fra : PHK

Dato : 14-02-03 18:02

"T. Hartung" <torben.hartung@noSPAMmail.dk> skrev i en meddelelse

> Der har købt ny ADAC idag - ikke camping men SKI-guide

Interessant :)

Står der noget om der hvor vi var - Thyon 2100?

--
_
|_|

Fra : T. Hartung

Dato : 14-02-03 18:30

"PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Står der noget om der hvor vi var - Thyon 2100?

Ja det gør der faktisk. Der står: "Området er desværre lukket p.g.a. dansker
har plovet hele området op !!"

nnaaaaa nu skal jeg være ordentlig - på side 310 området Schweiz,
Verbier/Les Quatre Vallées - ja der er et afsnit om Thyron/Les Collons - æhh
der står det hedder Thyron 2000 og Link www.thyron-region.ch jow jow :)

mvh
T. Hartung

Der elsker sin ADAC- med indlag CD'er - selv om konen syntes det er frås

Fra : PHK

Dato : 14-02-03 19:49

> [...]

> nnaaaaa nu skal jeg være ordentlig - på side 310 området Schweiz,
> Verbier/Les Quatre Vallées - ja der er et afsnit om Thyron/Les Collons -

Vi boede på Thyon 2100 (fint skal det være med udsigt over hele området :),
men der var da skilte til både Thyon 2000 og Thyon 1900 :)

Tallene refererer iøvrigt til højden over havet - det kunne min GPS kunne
give dem ret i :)

> Der elsker sin ADAC- med indlag CD'er - selv om konen syntes det er frås

Jeg kan kun give hende ret ;)

--
_
|_|

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-02-03 22:04

In news:3e4d0648$0$11069$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
T. Hartung typed:

> Propan er lidt lige som snaps - har det fint i fryseren

VANDALISME! En god Rød Aalborg bør nydes ved 10-15 grader. Så kommer den
pragtfulde aroma til sin fulde ret!

> Butan har det lidt som dåse-øl god ved kolde temp. men tåler ikke
> frost så "klumper" det -

Fint billede at sætte på situationen...

> Propan har altid været i "Camping" flasker -
> men de gyule flasker det er da vis 60%butan og 40% propan.

Verden er anderledes i år 2003! (hvis man da kan regne med svar fra
firmaerne BP og Primagaz!)

> den må jeg lige læse - måske der er noget at "snaske" i

http://www.campingstuff.dk/cs/gas.php

med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Hvis du er ny i nyhedsgrupperne, og måske ikke helt sikker
på hvordan man bærer sig ad, så er der hjælp at hente på

Fra : T. Hartung

Dato : 14-02-03 22:22

> VANDALISME! En god Rød Aalborg bør nydes ved 10-15 grader. Så kommer den
> pragtfulde aroma til sin fulde ret!

hehe ... så nyder du vel rødvin ved samme temp. som jeg nyder glögg

mvh
T. Hartung

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-02-03 22:19

In news:3e4d5c67$0$11066$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
T. Hartung typed:

> hehe ... så nyder du vel rødvin ved samme temp. som jeg nyder glögg

Glögg nyder man ikke - det skal bælles for at udrydde det hurtigst muligt.
Men hvorfor dog ikke indrømme at du slet ikke bryder dig om snaps...

Carsten

Fra : T. Hartung

Dato : 14-02-03 22:55

> In news:3e4d5c67$0$11066$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
>
> Glögg nyder man ikke - det skal bælles for at udrydde det hurtigst muligt.

Godt jeg ikke er gift med dig

> Men hvorfor dog ikke indrømme at du slet ikke bryder dig om snaps...

æh.. host host .... du fik mig - det er ikke mit foretrukne mærke ;-/

for at holde tråden - jeg var ikke klar over at der i de gule flasker nu var
90% Propan - det giver "stuff" til eftertanke - syn med vægten. I øvrigt er
prisen for gas alt for dyrt her i DK. I den tid jeg har camperet er prisen
mere end fordoblet - det er prisindexet ikke.

Paspå med at anbefale el-varme uden at oplyse om risikoen ved
"overspænding" - nedsmeltede kabler o.s.v. der ses stadigt oprullede 0,75
mm2 kabler på pladserne - de trækker kun 5 Amp. når de ligger i en
"fuglerede"

mvh
T. Hartung

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-02-03 23:05

On Friday, February 14, 2003 10:55 PM [GMT+1=CET],
T. Hartung <torben.hartung@noSPAMmail.dk> wrote:

muligt.

> Godt jeg ikke er gift med dig

Og jeg mente det i den forstand at verden ville være et bedre sted uden
glögg - jeg bryder mig bestemt ikke om det! Så hellere drikke varm rødvin,
trods alt...

> for at holde tråden - jeg var ikke klar over at der i de gule flasker
> nu var 90% Propan - det giver "stuff" til eftertanke - syn med
> vægten.

Jeg var også sikker på, at det var 70/30 forholdet i stålflaskerne - men det
er åbenbart blevet ændret - og hurra for det. Så sent som på udstillingen i
Bella, fik jeg forkerte oplysninger på en af standende med udstyr - de havde
en BP repræsentant på stedet, men han var optaget, så jeg spurgte en af de
andre, der åbenbart tog fejl. Godt at oplysningerne blev chekket.

> I øvrigt er prisen for gas alt for dyrt her i DK. I den tid
> jeg har camperet er prisen mere end fordoblet - det er prisindexet
> ikke.

Enig - det ligner en slags monopol tilstand på det marked. Det er stort set
kun Bilka der bryder de ellers enslydende priser. Min vinterplads fortæller
iøvrigt, at de ikke engang kan indkøbe gassen til den pris som Bilka sælger
til, når det er på tilbud.

> [...]
> "overspænding" - nedsmeltede kabler o.s.v. der ses stadigt oprullede
> 0,75 mm2 kabler på pladserne - de trækker kun 5 Amp. når de ligger i

Du har ret - artiklen blev skrevet ud fra, at man selvfølgelig benytter det
lovbefalede kabel - det kommer med i næste revision af artiklen. Tak for
påmindelsen.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Dan Andersen

Dato : 14-02-03 18:07

> [...]
> Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk
>
> Har netop været i Trysil - Norge med op til -22 grader uden problemer med
vores to nye gasflasker af "plastik" fra BP - og det er nu på 5 år, vi er
afsted. Så jeg undrer mig noghet over, de signaler, der siger, at man ikke
kan bruge gas i frostvejr..
--
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk - www.oscar4sale.dk -
www.bastetogbundet.dk - www.cafezugarbaby.dk - www.damatic.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-02-03 21:55

In news:3e4d222a$0$11066$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Dan Andersen typed:

> ...jeg undrer mig noghet over, de signaler, der siger,
> at man ikke kan bruge gas i frostvejr..

Så slemt er det da heller ikke... Men der må være noget om det, når
Kabeklubben antyder at -10 grader er grænsen. Måske det har noget at gøre
med at de store nordiske vognes centralvarmefyr trækker så meget når de
kører, at man rammer kompositflaskernes fordampningskapacitet. Det kan så
løses ved at sammenkoble flere flasker - 2 giver den dobbelte
fordampningskapacitet.

Forresten, prøv at læse og følge den link der er om citater i min signatur.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jørgen L.

Dato : 14-02-03 23:21

> [...]
> kører, at man rammer kompositflaskernes fordampningskapacitet. Det kan så
> løses ved at sammenkoble flere flasker - 2 giver den dobbelte

den med de 2 flasker er en god ide, men jeg havde nu ingen problemmer da vi
camperede fra den 20 dec til d. 4 januar i ned til -15 grader med vores
plastic gasflasker.
og vi har godt nok ikke en kabe men en lmc med centralvarme.

Hilsen Jørgen

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-02-03 23:53

In news:b2jq4q$gas$1@sunsite.dk,
Jørgen L. typed:

> den med de 2 flasker er en god ide, men jeg havde nu ingen problemmer
> da vi camperede fra den 20 dec til d. 4 januar i ned til -15 grader
> med vores plastic gasflasker.

Det er jo godt nok - der er ikke noget så surt som at skulle ud og sætte en
frisk flaske på midt om nattet - og det sker altid om natten!

> og vi har godt nok ikke en kabe men en lmc med centralvarme.

Jeg ved selvfølgelig ikke hvad forskellen er, men hvis Kabens gaskasse er
bedre isoleret og der er mindre varmeudstråling fra vognen til gaskassen, så
kunne det være forklaringen...

På den anden side, Neslein brugte vist også kompositflasker på polarturen
sidste vinter. Og han havde ikke andre problemer, så vidt jeg husker, end at
han måtte skifte flaske om natten og så var der noget med at en dansk
klik-regulator ikke virkede i streng frost - men det blev klaret med en
svensk flaske med gevind.

Nedenstående er klippet fra den svenske caravanklub:

"De nya Kompositflaskorna, som är lättare är de "gamla" aluminium flaskorna
harvisat sig inte hålla vad AGA lovat i riktigt vinterklimat.I artiklar i
både Camping & Fritid och vårt eget Caravanblad finns att läsa att flas-kan
slutar att ge gas ifrån sig mycket tidigare än de gamla flaskorna gör vid
strängkyla.

I Caravanbladet skriver Peter Glandin, Marknadsansvarig konsumentgasolAGA
Gas AB, att "alla sorters kompositflaskor generellt har sämre
förångnings-förmåga av gasol". Det som påverkar kompositflaskorna negativt
är att plasten ledervärme sämre än stål- och aluminiumflaskor.Tilläggas bör
att det är när fyllnadsgraden i flaskan är låg och det är sträng kyla.

Vid försök har det visat sig att vid c:a -22 grader har kompositflaskan
slutat attavge gas till värmepanna när det har funnits c:a 10 cm gas kvar i
flaskan.Detta fenomen gäller dock endast leverans till gasolpanna. Enligt
Peter Glandin kankompositflaskor normalt försörja spis, kylskåp och liknande
även under sträng kyla.

Kabe har till nya husvagnar, årsmodell 2002, levererat gasolflaskor av
komposit typmen har beslutat att låta husvagnsköpare byta ut
kompositflaskorna till aluminium-flaskor.Teknikansvarig i Caravan Club, Riks
kommer under vinter att prova komposit-flaskorna under praktiska
vinterförhållanden, för att kunna ge klarhet i kapacitets-förhållandena i
praktisk användning."

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : T. Hartung

Dato : 15-02-03 00:25

> Det er jo godt nok - der er ikke noget så surt som at skulle ud og sætte
en
> frisk flaske på midt om nattet - og det sker altid om natten!

og det sker altid om natten ... sådan husker jeg det da

> Jeg ved selvfølgelig ikke hvad forskellen er, men hvis Kabens gaskasse er
> bedre isoleret og der er mindre varmeudstråling fra vognen til gaskassen,

> kunne det være forklaringen...

æhh der er noget her jeg ikke forstår .. jeg er af den opfattelse at jo
varmer en gasflaske står des bedre fordampning idet afkølingen her er størst
... jeg læser dit indlæg som om at jo koldere det er des bedre fordampning -
den er jeg ikke enig I - så ville butan jo netop ikke give problemer.

mvh
T. Hartung

Fra : Carsten Stage

Dato : 15-02-03 00:24

In news:3e4d796d$0$10998$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
T. Hartung typed:

> [...]
> er størst .. jeg læser dit indlæg som om at jo koldere det er des
> bedre fordampning - den er jeg ikke enig I - så ville butan jo netop

Og du er ingeniør... (undskyld)..

Næ nej, jo varmere des bedre fordampning... Efterhånden som gassen bruger
varmen i gaskassen bliver der koldere. Værst hvis kassen udadtil er bedre
isoleret - vil hindre varme udefra i at komme ind i kassen. Og hvis samtidig
udstråles mindre varme fra vognen til kassen, så forstærkes problemet.

OK?

Carsten

Fra : Carsten Stage

Dato : 15-02-03 00:27

In news:3e4d7aaa$0$11047$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Carsten Stage typed:

> Næ nej, jo varmere des bedre fordampning...

Har lige fundet noget med flaskernes fordampningskapacitet ved forskellige
temperaturer og ved forskellig fyldningsgrader. Store forskelle, der sagtens
kan forklare hvorfor nogle har problemer med at holde varmen! Kommer også

Fra : Carsten Stage

Dato : 16-02-03 12:14

In news:3e4d7b67$0$10994$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
> [...]

> forskelle, der sagtens kan forklare hvorfor nogle har problemer med
> at holde varmen! Kommer også med i næste revision af artiklen.

Er færdigt, og bliverr lagt på http://campingstuff.dk i løbet af dagen - det
findes under menupunktet "Byg selv og artikler"

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : T. Hartung

Dato : 16-02-03 18:32

har læst den - fra yderpunkterne er der en faktor 6 i forskel - ja du har
ret det er meget !!

Torben

Fra : T. Hartung

Dato : 15-02-03 00:41

"Carsten Stage" <stageNOSPAM@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> In news:3e4d796d$0$10998$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
> T. Hartung typed:
>

> Og du er ingeniør... (undskyld)..

når man nu er tynget af faglig viden

> [...]
samtidig
> udstråles mindre varme fra vognen til kassen, så forstærkes problemet.

ja men så er vi enig - syntes bare ikke du skrev sådan

Torben