Walkie og camping
Fra : Henning Keseler

Dato : 01-02-03 19:27

Hej gruppe

Jeg mener at have læst en artikel ang. emnet for flere år siden, men
kunne godt tænke mig at høre:
Er der her nogle der har erfaring med at bruge en walkie på ferieturen
sydpå?
Er det noget man brugte før mobiltelefonerne var almindeligt ferieudstyr,
eller er der stadig mulighed for kontakt til landsmænd på ferie?

mvh. Henning

Fra : Hans

Dato : 01-02-03 19:52

[...]

De bruges da stadig de gamle walkier nede sydpå,
sidste sommer havde jeg et par af de nye PMR radioer med og der var også
livlig trafik på dem i ferie områderne.

Mvh Hans

Fra : Jørgen L.

Dato : 01-02-03 19:56

Hej gruppe

> [...]
>Er det noget man brugte før mobiltelefonerne var almindeligt ferieudstyr,
>eller er der stadig mulighed for kontakt til landsmænd på ferie?

Hej Henning.

Det bliver stadig brugt, det er jo en meget billigere løsning end mobilos.
der er i disse dage 2 slags løsninger.
den gamle er med en walkietalkie der sender med 4 W på 27 MHz hvor der bør
være en udvendig antenne (magnetfod eller boret i taget) rækkevidde på ca 3
km. mellem 2 biler og bakket terræng. over åbent vand/område noget
længere.en billig løsning. pr. stk. kan gøres for ca. 1000-1200 kr. inkl.
alt.
fordel. god rækkevidde
ulempe kan kun bruges i bilen.

Den nye sender med., såvidt jeg husker 500mW på uhf båndet (446 MhZ) med
antenne inde i vognen. Rækkevidde på ca.500-1000 m. mellem 2 biler og bakket
terræng. over åbent vand/område noget længere.
Fordel. kan bruges over alt. på campingpladsen, på marked vd stranden osv.
Er billig som enkelt enhed kan fås helt ned til 800 for 2 stk..
Ulempe. ekstra kabler osv. koster en del. eks. hvis den skal køre på 12V
skal ledning købes. dårlig rækkevidde.

Der er stadig mange som bruger 27 MzH og man kan da også komme til at snakke
med andre danskere på vej ned.

vi bruger dem meget når vi skal til træf og vi kører sammen.

Hilsen Jørgen

Fra : T. Hartung

Dato : 01-02-03 20:46

"Jørgen L." <noemail@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> vi bruger dem meget når vi skal til træf og vi kører sammen.

Har der eller er der forsat i Walki-club gennem DCU - jeg mindes at man
derigennem kunne være med i en club med nr. på CV

mvh
T. Hartung

Fra : PHK

Dato : 02-02-03 17:09

"T. Hartung" <torben.hartung@noSPAMmail.dk> skrev i en meddelelse

> Har der eller er der forsat i Walki-club gennem DCU - jeg mindes at man
> derigennem kunne være med i en club med nr. på CV

Nahh - WT er yt. Mobilos er in.

Men det dæleme dyrt.

--
_
|_|

Fra : PHK

Dato : 02-02-03 17:10

> [...]
bakket
> terræng. over åbent vand/område noget længere.

Der er noget mere ro på denne frekvens end der er på en WT :)

--
_
|_|

Fra : Hans Jørgen

Dato : 03-02-03 08:31

Hej

"PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> "Jørgen L." <noemail@nospam.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har en wt (ældre) som vi har haft megen glæde af på ferien sydpå, vi er
også to biler, rækkevidde? hmm - vel ok et par km på motorvejen , som
beskrevet har vi en magnetantenne på bilens tag og wt på gulvet ved
føresædet med en elastik.
Er man to eller flere biler kan det anbefales, da mobilen er en dyr, enda
meget dyr affære, husk at når man ringer til bilen bagved og er i italien,
ja så går samtalen hjem til DK først.
Og iøvrigt er mobilen tændt og Har du Duetfunktionen (svarer) slået til og
ringer hjem til duetnummeret fra udlandet, opfattes dit opkald som et
almindeligt opkald fra en mobiltelefon som ikke er tilknyttet duet. Opkaldet
sendes derfor til din mobiltelefon i udlandet. Da din mobil jo så er optaget
, fordi du jo ringer til duetnummeret, sendes opkaldet tilbage til
Danmark. - såe det løber op. Lidt snørklet.

Brug WT, vi købte to brugte for 500.- antennen kostede ca 75.-.
Sorry, det blev lidt langt.
Hans Jørgen