Tjek af "døde" links
Fra : Jesper L Hansen

Dato : 15-03-01 00:21

Hejsa.

Er der nogen der har et script der kan tjekke for døde links på et
website og alle dets undersider ?

Med venlig hilsen
Jesper L. Hansen

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 15-03-01 09:26

In <44vvat01vkl3dnrg5t84mg2h1rho916q2l@4ax.com> Jesper L Hansen <lismoes@mail.dk> writes:

>Hejsa.

>Er der nogen der har et script der kan tjekke for døde links på et
>website og alle dets undersider ?

>Med venlig hilsen
>Jesper L. Hansen

Der er
Mortens Linkchecker, http://kung-foo.dk/linkchecker/index.php
Peters Linkchecker, http://link.trc.dk/
som enhver vist må bruge. Kanske du også kan få lov at låne
kildeteksten. Jeg har bemærket mig at de ikke ser ud til at checke
om billedfiler er der, men de er fine til at checke om man har lavet
alvorlige fejl, når man lige har oploadet en ny version af et site.

Til eget brug har jeg et script, der checker eksterne links
på mine sider. Det er et perlscript, der kører en gang i døgnet.
Du kan kigge på
http://hjem.get2net.dk/bnielsen/badlinks.html
som er resultatet af http://hjem.get2net.dk/bnielsen/linklint.html
som af og til kigger på
http://hjem.get2net.dk/bnielsen/lnkindex.html
(den sidste er alenlang).
Scriptet er hjemmestrikket og hænger en del sammen med mine andre
måder at opdatere sitet på, men du er velkommen til at snuppe det
af det, du evt kan bruge.

Hele ideen er at links ikke er enten levende eller døde, men at
de kan være døde i kortere tid. Hvis man blot laver et linkcheck
en gang imellem, kan man derfor ikke skelne mellem døde og skindøde.
Vha badlinks.html kan jeg se hvor mange dage i træk et site har
været nede og så nøjes med at efterforske skæbnen for de, der
ser ud til at være stendøde.
linklint er beregnet på at blive kørt hver dag. En gang om ugen
kigger den så på alle eksterne links, men normalt plager den
kun de 5-10 sites, der pt er på listen over måske-døde.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 15-03-01 10:02

Tak for svaret...

Med venlig hilsen
Jesper L. Hansen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-03-01 12:53

On Thu, 15 Mar 2001 08:25:50 +0000 (UTC), bnielsen@daimi.au.dk (Kai
Birger Nielsen) wrote:

> [...]
>om billedfiler er der, men de er fine til at checke om man har lavet
>alvorlige fejl, når man lige har oploadet en ny version af et site.

Min checker på simple billeder (trigger vistnok på alle src= og
href=...-tekster, dvs. også LINK-henvisninger, m.m. - det er lang tid
siden, jeg har fået kigget i koden

En sjat af koden trænger dog til at blive væsentligt omskrevet. Det
ville tillige være rart, hvis den kunne være multithreaded, men det er
lidt af et problem...

Hm, man burde egentligt lære sig lidt alm. programmering en af dagene.

--
- Pede
Professionel nørd