Router problem, Zyxel P100
Fra : Bo Kreutzer

Dato : 14-03-01 21:34

Hej Ng,

Efter et forsøg på indlæsning af anden BIOS på min Zyxel P100 ISDN Router,
har jeg været ret uheldig.
Der sket det, at nu kan jeg ikke længere få kontakt til routeren.
Lys-dioderne lyser og ruller ikke som de plejer ved opstart. Med terminal
programmet (via RS232) kan jeg heller ikke længere se opstarten og jeg har
prøvet ved forskellige hastigheder på COM porten, men uden held.
Nu er det ikke første gang jeg har indlæst en anden BIOS i min Zyxel, men
det gik altså galt denne her gang, ikke mer' om det. Så er der nogen der ved
hvordan man evt. resetter Flash rom'en ? eller hvad der nu skal til.

Håber at nogen kan hjælpe mig, da jeg midlertidig har lånt en anden router.
Og det ville jo være en skam hvis jeg skal til, at investere i en anden ISDN
Router, når jeg kan få ADSL om ca. 3-4 måneder (håber jeg).

Mvh
Bo Kreutzer

Fra : Gert

Dato : 14-03-01 22:23

hejsa

har du prøvet om du kan få kontakt til den gennem Hyperterminal ?
jeg har selv en P100 hvor jeg har opgraderet Bios og jeg kæmpede længe med
det medfølgende terminalprogram uden held , men efter jeg skiftede til
Hyperterminal har der ikke været probs.

Med Venlig Hilsen
Gert

Fra : Bo Kreutzer

Dato : 15-03-01 08:24

Ok det har jeg vist lige glemt at skrive, men jeg bruger kun Hyperterninal
w2k, og det plejer også at virke.

Mvh
Bo Kreutzer

Fra : eschultz

Dato : 12-10-01 19:29

Følgende er modtaget fra ZyXEL DK

UPLOAD AF ROUTER FIRMWARE MED HYPER TERMINAL (WIN95/98/NT/2000)

1. Start Hyper Terminal.
2. Angiv et navn for forbindelsen og vælg et ikon (dette er ikke
vigtigt).
3. Under Tilslut via vælges: Direkte til Com 1 el. Direkte til Com 2,
afhængig af hvor routeren er tilsluttet.
4. Sæt Bits per sekund til 9600. Sæt Databits til 8, Paritet til ingen,
og Stop bits til 1. Flowcontrol sættes til None.
5. Sluk og tænd for routeren. Kort efter vil den i terminalen skrive:
Press Any key to enter Debug Mode within 3 seconds. Du trykker så en
tast for at komme i Debug Mode. Forbindelsen til routeren kan nu
kontrolleres ved at skrive AT. Her skal den svare med OK.

6. Du skal nu uploade rom filen. Dette gøres ved at skrive ATUR3 og
trykke enter. Routeren venter nu på at der sendes en fil. Dette gøres i
menuen Overfør fil. Her vælges Send fil og nu vælges filen via Gennemse
knappen. Tilsidst vælges X-modem protokollen og overførslen startes.
7. Efter upload af rom filen skal bin filen uploades. Dette gøres med
kommandoen ATUR. Herefter følges samme procedure som i pkt. 7.
8. Tilsidst gives kommandoen ATGO for at afslutte og genstarte routeren.
Husk at password&#8217;et nu igen er sat til default (1234).

FIRMWARE UPLOAD GÅR FOR LANGSOMT:

Du har mulighed for at sætte hastigheden på det serielle interface op,
således at upload af firmware går lidt hurtigere (upload af bin filen
tager ca. 20 min. ved 9600). Dette gøres med kommandoen ATBAx hvor x
svarer til: 1=38.400, 2=19.200, 3=9.600, 4=57.600, og 5=115.200. Husk at
du herefter skal skifte porthastigheden i Hyper Terminal også. Dette
gøres ved at klikke på Afbryd ikonet, derefter klikkes på Filer,
Egenskaber og Konfigurer. Nu sættes porthastigheden til 115.200.

MÆRKELIGE TEGN I TERMINALEN:

Hvis Hyper Terminal skriver mærkelige tegn i vinduet efter at du har
åbnet en forbindelse til routeren, skyldes det formodentlig en forkert
porthastighed. Routeren er som standard konfigureret til en hastighed på
9600, men kan af forskelllige grunde være indstillet til en anden
hastighed.
Du må så forsøge de andre hastigheder i Hyper Terminal en af gangen
(19.200, 38.400, 57.200, 115.200), til du rammer den rigtige.

Nyeste firmware kan hentes her :

ftp://ftp.zyxel.dk/public

http://www.kandu.dk/