Skrifttyper
Fra : Brian Nilsson

Dato : 21-01-01 21:34

Kære folk på nyhedsgruppen.

Jeg har skiftet min skrifttype i Menuen ud med "HandelGotDBol". Men jeg ved
jo ikke om alle mine besøgerne har denne skrifttype og derfor ikke ville
være i stand til at se den. Men er der en måde at være sikker på at de der
besøger min hjemmeside, skal læse skriften.

1) Hvis den besøgerne ikke har skiftetypen, hvad sker der så?
2) Kan jeg på nogen måde ligge skrifttypen ud på serveren, og den vej være
sikker og skal der så bruges nogen html-koder til dette

På forhånd mange tak

Hjemmesiden : http://fp.worldonline.dk/fpebrianjon/

--

Clear Sky
Brian Nilsson - Denmark

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-01-01 00:45

Sun, 21 Jan 2001 21:34:19 +0100, skrev "Brian Nilsson"
<nilss@image.dk>:

>1) Hvis den besøgerne ikke har skiftetypen, hvad sker der så?

De ser den default font, som deres browser har (eller de har sat den
til).

Du skal nok ikke regne med, at der er ret mange, der har den.

>2) Kan jeg på nogen måde ligge skrifttypen ud på serveren, og den vej være
>sikker og skal der så bruges nogen html-koder til dette

Ja/Nej.
Du kan uploade fonten og så bede folk om at downloade den og
installere den og så vende tilbage til din side.

Det får du nok ikke mange med på.

MS har lavet et eller andet, som skulle gøre at du kan uploade den
font og skrive noget på din side og de så ser menuen med det.

Men det fungerer ikke særlig tilfredsstillende og kun i IE (5 ?).
Jeg kan ikke huske, hvor på MS hjemmeside du kan finde det.

Det eneste som virker tilfredsstillende, hvis fonten er vigtig, er at
lave det som grafik og så lave et imagemap (hedder vist hotspot i FP).

At jeg så ikke forstår, hvorfor en font er så vigtig er anden ting -
menuen er da ganske nydelig, som den er med min defaulte font Times
New Roman.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk
med hjælp og tips til din hjemmeside -

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 22-01-01 01:01

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> At jeg så ikke forstår, hvorfor en font er så vigtig er anden ting -
> menuen er da ganske nydelig, som den er med min defaulte font Times
> New Roman.

Jeg er helt enig med dig Knud - fonte bør ikke være afgørende for et godt
design.

Jeg vil bare lige supplere til Brian med oplysningen om at man jo kan opstille
en prioriteret liste med fonte. Det vil sige at hvis brugeren ikke har den
første font på listen, bruges den næste, og så videre. Det kan være en god idé
at afslutte sin liste med en såkaldt generisk font-familie. Læs mere her:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion4.asp

Mvh
Jonas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-01-01 01:32

Mon, 22 Jan 2001 00:00:50 GMT, skrev Jonas Astrup - html.dk
<astrup@e-mail.dk>:

>Jeg vil bare lige supplere til Brian med oplysningen om at man jo kan opstille
>en prioriteret liste med fonte.

Jeg var også lige ved, at skrive det, men da jeg ikke aner, hvordan
den font, som Brian gerne vil have at folk ser, er for en og jeg
derfor ikke kunne angive nogen passende alternativer, så lod jeg vær.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Brian Nilsson

Dato : 22-01-01 20:18

Hejsa.

Jeg takker Jonas og Knud for hjælpen og vil vende tilbage til den gamle
skrifttype, og jeg har også tænkt på at lave et hotspot. Takker igen for
hjælpen

--

Clear Sky
Brian Nilsson - Denmark

Fra : Per Madsen

Dato : 08-03-01 20:47

Hvis man meget gerne vil have sine fonte vist, kan man overveje at skrive
den tekst man vil have og gemme den som et billede. Brug f.eks. Adope
Photoshop, som kan lave gennemsigtige gif filer. Disse billeder ligger så
oven på den almindelige baggrund, og fonten ser ud som man gerne vil have
den til.

M.v.h.
Per