Gyser i TV
Fra : Finn Byrgesen

Dato : 14-03-01 20:35

For mange år tilbage, dvs. i 1980-81 og så et par år tidligere, blev i TV
vist en gyserfilm. Handlingen udspillede sig i et højhus, hvor en kvindelig
kontorist en aften var på overarbejde, og en mand iført gummisko og vist en
nylonstrømpe over hovedet og hæftige åndedrag hele tiden forfulgte hende, op
ad trappen og omkring en elevator. Kan nogen huske, hvad den hed, og om den
eksisterer på video??

mvh

finn b-

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-03-01 23:06

"Finn Byrgesen" <byrgesen@mail1.stofanet.dk> skrev:

> [...]
>ad trappen og omkring en elevator. Kan nogen huske, hvad den hed, og om den

Det passer ikke med dine årstal, men mon ikke det er den her:
http://us.imdb.com/Title?0098507

Niels Søndergaard

Fra : Steffen Kampp

Dato : 15-03-01 09:59

"Niels Søndergaard" skrev :

> Det passer ikke med dine årstal, men mon ikke det er den her:
> http://us.imdb.com/Title?0098507

Naturligvis er det op til Finn selv at vurdere, om det er den, men efter at
have kigget på den, du har anvist, fristes jeg til at tro, at det ikke er.
Finns beskrivelse trigger nemlig en barndomserindring hos mig om en serie af
engelske gysertimer lavet til tv, hvor den med "manden med gummiskoene" står
tydeligst. En lidt fedladen, dårligt klædt mand i vindjakke med krøllet,
mellemblond hår i sideskilning og altså de famøse gummisko, som lavede de
fineste spor i blodet, når han med sin kniv havde stukket i folk.

Jeg mener, at vi er tilbage i halvfjerdserne, dengang alle så den samme
kanal, og at det var en ugentlig serie af gysere af bedste BBC-kvalitet,
hvor der bl.a. også var en episode med en kvinde, som mente sig forfulgt af
en mand med et meget karakteristisk udseende, som hun så slog ihjel i
selvforsvar. Blot for at han senere dukkede op igen, og hun atter var nødt
til at slå ham ihjel. Finten var så, at hun led af vrangforestillinger og
havde slået en masse uskyldige mennesker ihjel, fordi hun så denne mands
ansigt alle vegne.

Men "Manden med gummiskoene" er absolut den, jeg husker bedst, og den jeg
også har hørt andre nævne, når vi har talt om barndommens tabte tv-land. Åh
ja, dengang der var serier som "De overlevende" om et post-apokalyptisk
England, og Kalli slæbte på kufferter i Weimarrepublikken i "En mands
stræben".

Har jeg ret, Finn?
--
Steffen Kampp

Fra : Steffen Kampp

Dato : 15-03-01 10:53

"Steffen Kampp" skrev:

> Jeg mener, at vi er tilbage i halvfjerdserne, dengang alle så den samme
> kanal, og at det var en ugentlig serie af gysere af bedste BBC-kvalitet,

Jeg har søgt lidt efter den serie, jeg tænker på, og jeg fandt frem til
antologiserien "Gysertimen", som blev sendt på DR fra 1975-79. Muligvis er
den episode, jeg tænker på, "Jeg er pigen, han vil dræbe" ("I'm the Girl He
Wants to Kill"). Det passer meget godt med det referat, men kan læse mellem
linjerne på http://us.imdb.com/Title?0124751#comment. Der står dog intet om
gummisko.

--
Steffen Kampp

Fra : Finn Byrgesen

Dato : 19-03-01 19:41

> [...]
> ja, dengang der var serier som "De overlevende" om et post-apokalyptisk
> England, og Kalli slæbte på kufferter i Weimarrepublikken i "En mands

Jeg skal ikke kunne afvise det, men jeg tager forbehold, for jeg mener ikke
at kunne huske ham som fedladen og det med fodspor i blodet siger mig ikke
noget

finn b-

Fra : Henrik Rytter

Dato : 15-03-01 10:03

In article <upqvat4fm8v385jq91qjbphr1pi8r8cec4@4ax.com>, Niels
Søndergaard <ns@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]

Jeg tror godt jeg kan huske hvad det er for en film du tænker på fra
starten af 80'erne ... titlen undslipper mig dog. Men var det ikke den
film, hvor den stønnnede morder vadede rundt i bygningen og sagde "soon
Amy ... soon"???

Henrik

Fra : Finn Byrgesen

Dato : 19-03-01 19:43

> [...]
> starten af 80'erne ... titlen undslipper mig dog. Men var det ikke den
> film, hvor den stønnnede morder vadede rundt i bygningen og sagde "soon

Der er noget, der ringer.

Den blev udsendt for 2. gang i løbet af kort tid i foråret 1982, måske var
første gang den blev sendt allerede to år inden

Fra : N/A

Dato : 19-03-01 19:44

Fra : N/A

Dato : 19-03-01 19:44

Fra : Finn Byrgesen

Dato : 19-03-01 19:44

--

har den på vhs, og mener at den ville købes hos
> Læsehesten i Aalborg....

hvordan får man fat i læsehesten i Aalborg