roame taletid
Fra : Dennis Thomsen

Dato : 14-03-01 18:41

Virker taletidskort i udlandet?

Tænker lidt op at viderestille min fastnet telefon under rejse til et
taletidskort... men kan det lade sig gøre...? For så kunne man sikkert spare
en del penge...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-03-01 20:38

"Dennis Thomsen" <viol8r@technologist.com> skrev i en meddelelse
> Virker taletidskort i udlandet?

Afhænger af udbyderen. Dem jeg har set gør ikke.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : jan steen sørensen

Dato : 14-03-01 21:06

Dennis Thomsen skrev i meddelelsen <98oaf6$l01$1@news.inet.tele.dk>...
>Virker taletidskort i udlandet?

nej, kun i det land du har købt det i!

>Tænker lidt op at viderestille min fastnet telefon under rejse til et
>taletidskort... men kan det lade sig gøre...? For så kunne man sikkert
spare
>en del penge...

Så bliver din fastnet telefonregning bare større, den bærer omkostningerne
for alle opkald til dit mobilnummer, er det så ovenikøbet et udenlandsk
mobilnummer bliver det typisk alm. udlandstakst fra Danmark til det
pågældende land + mobiltakst.
Køb en telefonsvarer, fortæl det mobilnummer du træffes på - sådan.

Hvis du vil medbringe din danske mobil i udlandet, er der her et lille
"trick", som kan undgå at du får store omkostninger: Du viderestiller ALLE
opkald til din mobils telefonsvarer (*21*xxxxxxxx#), får en tillægsservice
"UM" ("Unified Message") til dit mobilabon. Dette gør at du nu kan aflytte
din mobil telefonsvarer via internettet, i stedet for betale dyre
mobilminutter, du aflytter simpelthen din telefonsvarer via en lokal
internet opkoblet PC'er.
Når du får en besked på svareren vil den så sende en SMS til din mobil
(gratis) i udlandet, ind på den nærmeste NetCafé etc. og du lytter din
besked, nogle udbydere af "UM" har endda både fax og e-mail på samme service
også.

hvor går turen hen?

Go' rejse!
Jan

Fra : Peter Rongsted

Dato : 14-03-01 22:54

"Dennis Thomsen" <viol8r@technologist.com> wrote:

> [...]
>taletidskort... men kan det lade sig gøre...? For så kunne man sikkert spare

Den billigste måde at modtage opkald på i udlandet er, at få et taletidskort i
det pågældende land, og stille sin fastnet telefon om til det nummer.
Teleselskaberne mener af en eller anden grund, at det koster mere, at sende et
kald til udlandet, når der er tale om et kald til en mobiltelefon, end til en
udenlandsk telefon. Om der er tale om en udenlandsk mobil- eller
fastnet-telefon gør ingen forskel - det koster det samme.

Peter

Fra : jan steen sørensen

Dato : 14-03-01 23:57

>Den billigste måde at modtage opkald på i udlandet er, at få et
taletidskort i
>det pågældende land,

Jeps.!

>og stille sin fastnet telefon om til det nummer.

???? - ikke enig.

> [...]
et
>kald til udlandet, når der er tale om et kald til en mobiltelefon, end til

Hos nogle teleselskaber! - jeg tror at siden TeleDK og Sonofon lod visse af
deres priser, for modtagelse af opkald i udlandet, stige med op mod 300%
(trehundrede %), fulgte nogle af de andre delvis med opad, du bør undersøge
markedet (check lige Telia og Mobilix forskellige aftaler - (bedste priser
fåes på erhvervsaftaler)), og det er ikke altid at medarbejderne hos
selskaberne selv er klar over hvordan deres priser er. Måtte lige igennem
turen hos een i aften - de har lige faxet retur at jeg godt nok havde ret i
min antagelse, de takkkede endda.

>Om der er tale om en udenlandsk mobil- eller
>fastnet-telefon gør ingen forskel - det koster det samme.

du skriver lige før at det koster ekstra at ringe til udenlandsk mobil end
udenlandsk fastnet, hos Telia er det kun til de "billigste" lande (dem
hvortil udenlandsopkald koster under 1,60kr/min. lavet et tillæg på
1,75kr/min for opkald til udenlandsk mobil), eksempelvis Sverige og Norge:
0,50+1,75(mobil)=2,25kr/min. Tyskland: 1,30+1,75(mobil) 3,05kr/min. hvorimod
Færørerne forbliver på : 1,60+0=1,60kr/min altså intet tillæg....

Hvem sagde engang: "fremtiden er enkel"?

Jan

Fra : Peter Rongsted

Dato : 15-03-01 00:48

"jan steen sørensen" <jss@private.dk> wrote:

>taletidskort i
>
>Jeps.!

>???? - ikke enig.

Det er naturligvis billigere, at lade folk ringe direkte til det udenlandske.
Min tanke var, at ved at stille din fastnet-telefon videre, kunne folk ringe
til et nummer, og behøver ikke gætte hvor du er.

>et
>en

Her mener jeg, forskel mellem en dansk telefon, som roamer i udlandet og en
udenlandsk telefon i det pågældende land.

> [...]
>min antagelse, de takkkede endda.

>du skriver lige før at det koster ekstra at ringe til udenlandsk mobil end

Se ovenfor. Nej, jeg undre mig netop over, hvorfor teleselskaberne mener det
skal koste mere at ringe til en mobiltelefon.

> [...]
>0,50+1,75(mobil)=2,25kr/min. Tyskland: 1,30+1,75(mobil) 3,05kr/min. hvorimod
>Færørerne forbliver på : 1,60+0=1,60kr/min altså intet tillæg....

Jeg var ikke klar over, at Telia har indført forskel på prisen for
udenlandskald til mobil- og fastnet-telefoner. Telias priser har aldrig passet
mit forbrugsmønster, så jeg har ikke fulgt deres tilbud så nøje.

Peter

Fra : jan steen sørensen

Dato : 15-03-01 07:35

Peter Rongsted skrev i meddelelsen <3ab000a0.333475339@news.tele.dk>...

>Her mener jeg, forskel mellem en dansk telefon, som roamer i udlandet og en
>udenlandsk telefon i det pågældende land.

ikke nødvendigvis, det kommer an på den danske udbyder/operatøren den
enkelte person benytter, her både A-abonenten (den der foretager opkald) og
B-abonenten (den der modtager opkald), og hvis udgifter du kigger på.!

>Se ovenfor. Nej, jeg undre mig netop over, hvorfor teleselskaberne mener
det
>skal koste mere at ringe til en mobiltelefon.

Det har meget at gøre med routning i egne internationale net og fremmede
internationale net.

Årsagen til at priserne for internationalet opkald er faldet drastisk de
senere år er at udbyderne af telefoni idag selv "ejer" (delvist, eller i
partnerskab) transitkabler mellem landene/verdensdelene, derved kan de
tilbyde meget lavere priser, i praksis transporterer de deres samtale til
det pågældende land, aflevere opkaldet i det pågældende land som et lokalt
opkald i landet, og lige netop her går det galt: hvis du ringer til en
udlandsk mobil - da opfatter systemet jo at du ringer FRA det pågældende
land - og så kører taxameteret over for din udbyder, som må sende regningen
videre til dig!

Men husk: Det er ikke blevet dyrere over de sidste to år totalt set, nu
differenceres der blot på priserne, men nye tiltag er undervejs.

Da priserne faldt til langt under 1,20kr/min for at ringe til det pågældende
land, begyndte selskaberne at miste penge på disse opkald, og derfor var det
nødvendigt at varsle og ændre priserne (lave tillæg). Selskaber må jo
risikere at tabe penge...

Det ser jo også underligt ud at opkald til udenlandske mobiler var billigere
end opkald til danske.
Hvis du sidste år ringede via fastnet til f.eks en dansk mobil var prisen
typisk: 1,00 til 1,75kr/min i dagtimerne hos Telia, men ringede du til en
norsk eller svensk mobil (eller fastnettelefon) faldt prisen til Telia's
standard udlandstakst 0,50kr/min.!......

> [...]
passet
>mit forbrugsmønster, så jeg har ikke fulgt deres tilbud så nøje.

Du er velkommen for mere info, e-mail mig direkte for et gratis råd.
(til dagligt arbejder jeg med u-vildig rådgivning inden for
telekommunikation - og nej, jeg arbejder ikke hos Telia) finder ofte mange
FAQ eller OSS her i nyhedsgruppen.

Jan

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 14-03-01 23:36

Hej...

"Dennis Thomsen" <viol8r@technologist.com> wrote:

>Virker taletidskort i udlandet?

Ja og nej - "Rigtige" taletidskort virker ikke i udlandet, men du kan nu
benytte Telmore i udlandet, Telmore er et 'taletidskort-lignende'
selskab hvor du forudbetaler for dit forbrug via nettet - Kig evt. på
www.telmore.dk

--
M.v.h. Ole®