Trådløst link mellem to bygninger ?
Fra : Nielsen

Dato : 14-03-01 18:13

Hej,
Er der nogen der kan anbefale et produkt / en grosist til flg.:

Bygning1: PC med Ethernet <-> 350 m luft, uden forhindringer <->
Bygning2: Lan. Ethernet

Så det er en form for en "bridging unit" der er brug for, og helst med
mulighed for ektern antenne.

Ved du lige hvad jeg skal bruge, hører jeg gerne om det.
--

Med Venlig Hilsen / Best Regards

Kent Nielsen

Fra : Arne Keller

Dato : 14-03-01 18:20

Hej Kent

"Nielsen" <nielsenNOSPAM@softhome.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> mulighed for ektern antenne.
>
> Ved du lige hvad jeg skal bruge, hører jeg gerne om det.

Det tror jeg da

Du kan bruge 2 stk Remote Office Router fra Avaya/Lucent:
http://www.orinocowireless.com/template.html?section=m61&page=1406&envel
ope=97
Mine erfaringer med disse produkter er gode.

Der findes en del producenter på markedet.
Det er vigtigt at komponenterne som indgår passer sammen, der findes en
del eksempler på ulovlige installationer. Nogle af dem bliver faktisk
fundet af støjtjenesten.

--
Arne Keller
www.kabling.dk

Fra : Nielsen

Dato : 14-03-01 18:33

Hej Arne
"Arne Keller" <arne.keller@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan bruge 2 stk Remote Office Router fra Avaya/Lucent:
> http://www.orinocowireless.com/template.html?section=m61&page=1406&envel
> ope=97

Det var hurtigt ! Har du en idé om hvad sådan et par stykker kan koste
og hvor man kan købe dem ?

(Det er til et firma der er registreret som forhandler af edb-hard/software
så det skal jo nok helst være en grossist.)

Fra : Arne Keller

Dato : 14-03-01 18:46

Hej Kent

> [...]
http://www.orinocowireless.com/template.html?section=m61&page=1406&envel

> Det var hurtigt ! Har du en idé om hvad sådan et par stykker kan

Ja det var for hurtigt, som du kan læse i mit andet svar

Jeg skyder lidt fra hoften, da jeg ikke længere har adgang til priserne.
Jeg tror at det koster ca 15.000 pr kit.

De andre løsninger jeg har foreslået koster ca:
Accesspunkt 10.000
Radiokort 1.600
Antenner, pigtails, overspændingsafleder og kabler ?
RG1000 kit incl 1 kort 4.000

Forhandlere og distributører står stort set i alle datablade for tiden.
Kemp & Lauritzen hvor jeg arbejdede er en af forhandlerne.
De øvrige kan findes her:
http://www.wavelan.com/template.html?section=m10&envelope=9

> (Det er til et firma der er registreret som forhandler af
edb-hard/software
> så det skal jo nok helst være en grossist.)

Uden at tvivle på dine evner vil jeg foreslå at få en forhandler til at
lave en dækningsprøve, og hjælpe med design.

Fra : Arne Keller

Dato : 14-03-01 18:35

Hej Kent

> [...]
> mulighed for ektern antenne.
>
> Ved du lige hvad jeg skal bruge, hører jeg gerne om det.

Nu har jeg læst dit spørgsmål en gang til

Hvis det du mangler, er at koble en enkelt pc til et eksisterende
netværk er der en billigere løsning end den foreslåede.

Den "rigtige" løsning:
1 access point som tilsluttes det eksisterende net:
http://www.orinocowireless.com/template.html?section=m58&page=1407&envel
ope=94
1 trådløst kort som monteres i den enkeltstående PC:
http://www.orinocowireless.com/template.html?section=m57&page=126&envelo
pe=93
Evt. ISA/PCI adapter:
http://www.orinocowireless.com/template.html?section=m57&page=128&envelo
pe=93
Eventuelt ekstern antenne og kabler m.m.
http://www.orinocowireless.com/upload/documents/14dBiDir.htm

Den "billige" løsning, som kræver lidt håndværk:
http://www.orinocowireless.com/template.html?section=m59&page=129&envelo
pe=95

Dette SOHO access point har en række begrænsninger i forhold til Proff.
udgaverne, ingen roaming, færre muligheder for sikkerhed, begrænsninger
omkring IP adresser, dårligere management.
Det er muligt at åbne boksen og bore et hul til kablet fra den eksterne
antenne, det ødelægger jo garantien så her må man vælge hvad der er
vigtigst.

Fra : Nielsen

Dato : 14-03-01 18:47

Hej igen,
> [...]
> http://www.orinocowireless.com/upload/documents/14dBiDir.htm
>

> Den "billige" løsning, som kræver lidt håndværk:

Ok, hvad med rækkevidden, det er ca. 350 m og der er opmagasineret meget
stål i området, jeg ved ikke om det har noget at sige når antennerne er
"synlige" for hinanden ?

Fra : Arne Keller

Dato : 14-03-01 18:51

Hej Kent

> [...]
meget
> stål i området, jeg ved ikke om det har noget at sige når antennerne

350 meter er normalt ikke et problem.
Det er svært at skyde gennem stål.
Det er ikke nok at der er et hul mellem de to antenner, der skal være
fri sigt i "first fresnell zone"

Som jeg skrev, lav en dækningsprøve, der er før set at en helt klar sag
ikke kunne laves !
Jeg husker tydelig en sag som måtte krediteres da det ikke virkede