/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
CD-brænding lammer computeren
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 16-02-03 12:23

Når jeg brænder CD'er, går uret for langsomt, seriel kommunikation vha.
xgnokii giver fejl, systemet bliver generelt "langsomt". Skal det
virkeligt være sådan?

System: Athlon 1,5 GHz. Linux 2.4.17

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

 
 
Thorbjoern Ravn Ande~ (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 16-02-03 12:45

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Når jeg brænder CD'er, går uret for langsomt, seriel kommunikation vha.
> xgnokii giver fejl, systemet bliver generelt "langsomt". Skal det
> virkeligt være sådan?

Det lyder som om du taber interrupts, hvilket der kan vaere flere
grunde til. Hvor lav en hastighed skal du brænde ved førend
symptomerne forsvinder?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Lars Kongshøj (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 16-02-03 12:51

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:
> > Når jeg brænder CD'er, går uret for langsomt, seriel kommunikation vha.
> > xgnokii giver fejl, systemet bliver generelt "langsomt". Skal det
> > virkeligt være sådan?
> Det lyder som om du taber interrupts, hvilket der kan vaere flere
> grunde til. Hvor lav en hastighed skal du brænde ved førend
> symptomerne forsvinder?

Lyder troligt. Jeg beder cdrdao brænde med 16x hastighed, men i praksis
brændes der med 2x hastighed. De to drev sidder på hver sin
ide-controller, /dev/cdrom del sin controller med harddiskene.

Kommandolinie:

cdrdao copy --source-device /dev/cdrom --device /dev/cdwrite
--on-the-fly --driver generic-mmc --source-driver generic-mmc --speed 16

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Thorbjoern Ravn Ande~ (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 16-02-03 20:21

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Lyder troligt. Jeg beder cdrdao brænde med 16x hastighed, men i praksis
> brændes der med 2x hastighed. De to drev sidder på hver sin
> ide-controller, /dev/cdrom del sin controller med harddiskene.
>
> Kommandolinie:
>
> cdrdao copy --source-device /dev/cdrom --device /dev/cdwrite
> --on-the-fly --driver generic-mmc --source-driver generic-mmc --speed 16

Det er ikke nok - i mine øjne - til at retfærdiggøre det du ser. Jeg
mener der er visse bundkort hvor der netop er fejl i, og som udmønter
sig i besynderlig opførsel under belastning - visse VIA chipset svjh.

I gamle dage kunne man opprioritere serielle interrupts da disse
ligger lavt, men det værktøj virkede ikke sidst jeg så efter.

En sidste mulighed kunne også være PCI-busmastering problemer. Hvilke
kort har du i maskinen?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Lars Kongshøj (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 16-02-03 21:22

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Det er ikke nok - i mine øjne - til at retfærdiggøre det du ser. Jeg
> mener der er visse bundkort hvor der netop er fejl i, og som udmønter
> sig i besynderlig opførsel under belastning - visse VIA chipset svjh.

Det er vist VIA. Manualen nævner det dog ikke.

> En sidste mulighed kunne også være PCI-busmastering problemer. Hvilke
> kort har du i maskinen?

Der er et netkort, et lydkort, et AGB Nvidia grafikkort. Der er
IDE-controller mv. på bundkortet. Desuden en PCI IDE-controller.

Så jeg huskede ikke helt rigtigt mht. drev-fordeling:

IDE0: hda og hdb.
IDE1: cdrom-drev.
IDE2 (PCI-kort): cd-brænder.

Jeg placerede cd-brænderen på en ide-controller, jeg havde liggende, da
jeg regnede med at det ville give bedst performance at have cdrom og
brænder på hver sin ide-bus ved kopiering. Men det er måske ikke
rigtigt?

zsh:root> lspci
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc.: Unknown device 0305 (rev
03)
00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc.: Unknown device b115
00:07.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc.: Unknown device 0686 (rev 40)
00:07.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586 IDE [Apollo] (rev
06)
00:07.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82C586B USB (rev 1a)
00:07.3 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82C586B USB (rev 1a)
00:07.4 Bridge: VIA Technologies, Inc.: Unknown device 3057 (rev 40)
00:0b.0 Multimedia audio controller: Ensoniq: Unknown device 5880 (rev
02)
00:12.0 Unknown mass storage controller: Promise Technology, Inc.:
Unknown device 4d30 (rev 02)
00:14.0 Ethernet controller: Davicom Semiconductor, Inc.: Unknown device
9102 (rev 31)
01:00.0 VGA compatible controller: Nvidia Corporation: Unknown device
0111 (rev b2)

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Thorbjoern Ravn Ande~ (17-02-2003)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 17-02-03 09:32

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> > mener der er visse bundkort hvor der netop er fejl i, og som udmønter
> > sig i besynderlig opførsel under belastning - visse VIA chipset svjh.
>
> Det er vist VIA. Manualen nævner det dog ikke.

Så må du kigge grundigt efter :) Op med låget.

> IDE1: cdrom-drev.
> IDE2 (PCI-kort): cd-brænder.
>
> Jeg placerede cd-brænderen på en ide-controller, jeg havde liggende, da
> jeg regnede med at det ville give bedst performance at have cdrom og
> brænder på hver sin ide-bus ved kopiering. Men det er måske ikke
> rigtigt?

Det er svært at sige. Bare for sjov, så pil dit PCI-kort ud og sæt
drevet på IDE1.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Lars Kongshøj (17-02-2003)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 17-02-03 20:10

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:
> > > mener der er visse bundkort hvor der netop er fejl i, og som udmønter
> > > sig i besynderlig opførsel under belastning - visse VIA chipset svjh.
> > Det er vist VIA. Manualen nævner det dog ikke.
> Så må du kigge grundigt efter :)

Ja, jeg må se at få den hevet frem fra bag ved skrivebordet en gang i
weekenden. Ved du hvor man kan finde en liste over dårlige chipsæt?

> Op med låget.

Jeg ved det godt, jeg bliver aldrig nogen god nørd, før jeg vænner mig
til altid at have computeren stående fremme på skrivebordet med åbent
kabinet.

> > IDE1: cdrom-drev.
> > IDE2 (PCI-kort): cd-brænder.
> Det er svært at sige. Bare for sjov, så pil dit PCI-kort ud og sæt
> drevet på IDE1.

Jeg må se at få leget drev-dj i weekenden og prøve mig lidt frem. Det
ville jo være nemmere, hvis man kunne forudsige udfaldet teoretisk.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Thorbjoern Ravn Ande~ (17-02-2003)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 17-02-03 21:37

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Ja, jeg må se at få den hevet frem fra bag ved skrivebordet en gang i
> weekenden. Ved du hvor man kan finde en liste over dårlige chipsæt?

Næh. Find ud af hvad produktnummeret på dit bundkort er (alternativt
se på biosstartskærmen) og så søg lidt på det på googles grupper.
Hvis der er problemer, så står der nok en del.

> > Op med låget.
>
> Jeg ved det godt, jeg bliver aldrig nogen god nørd, før jeg vænner mig
> til altid at have computeren stående fremme på skrivebordet med åbent
> kabinet.

Øh - man behøver vel ikke bekende sig som nørd for at skille noget ad?
Skifter din mekaniker både olie, og sprinklervædske på din bil?

> Jeg må se at få leget drev-dj i weekenden og prøve mig lidt frem. Det
> ville jo være nemmere, hvis man kunne forudsige udfaldet teoretisk.

Så køb en ny mærkepc.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Lars Kongshøj (17-02-2003)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 17-02-03 22:06

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:
> > Ja, jeg må se at få den hevet frem fra bag ved skrivebordet en gang i
> > weekenden. Ved du hvor man kan finde en liste over dårlige chipsæt?
> Næh. Find ud af hvad produktnummeret på dit bundkort er (alternativt
> se på biosstartskærmen) og så søg lidt på det på googles grupper.
> Hvis der er problemer, så står der nok en del.

Ja, det er da rigtig. Det kan selvfølgelig også være den gamle
controller, jeg må se hvad jeg kan finde ud af.

> > Jeg ved det godt, jeg bliver aldrig nogen god nørd, før jeg vænner mig
> > til altid at have computeren stående fremme på skrivebordet med åbent
> > kabinet.
> Øh - man behøver vel ikke bekende sig som nørd for at skille noget ad?
> Skifter din mekaniker både olie, og sprinklervædske på din bil?

Næ, men på min cykel. Dog ikke sprinklervæske. Det er meget nemmere og
billigere at han lapper min cykel, så har jeg bedre tid til at tjene
penge ved at udvikle software.

Men i øvrigt var det bare humoristisk ment, jeg glemte vist en

> > Jeg må se at få leget drev-dj i weekenden og prøve mig lidt frem. Det
> > ville jo være nemmere, hvis man kunne forudsige udfaldet teoretisk.
> Så køb en ny mærkepc.

Det er vist for dyrt. Og så uforudsigelige synes jeg heller ikke kloner
plejer at være.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Thorbjoern Ravn Ande~ (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 18-02-03 10:09

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> > Skifter din mekaniker både olie, og sprinklervædske på din bil?
>
> Næ, men på min cykel. Dog ikke sprinklervæske. Det er meget nemmere og
> billigere at han lapper min cykel, så har jeg bedre tid til at tjene
> penge ved at udvikle software.

Specialisering er godt. Overspecialisering er mindre godt, hvis man
fx oensker at goere indtryk paa det modsatte koen, hvis man kun kan
lune pizza og ikke stege engelske boeffer :)

> Men i øvrigt var det bare humoristisk ment, jeg glemte vist en

Unix er ikke morsomt. Fy!

> Det er vist for dyrt. Og så uforudsigelige synes jeg heller ikke kloner
> plejer at være.

Velkommen til verden :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Lars Kongshøj (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 18-02-03 20:33

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:
> > > Skifter din mekaniker både olie, og sprinklervædske på din bil?
> > Næ, men på min cykel. Dog ikke sprinklervæske. Det er meget nemmere og
> > billigere at han lapper min cykel, så har jeg bedre tid til at tjene
> > penge ved at udvikle software.
> Specialisering er godt. Overspecialisering er mindre godt, hvis man
> fx oensker at goere indtryk paa det modsatte koen, hvis man kun kan
> lune pizza og ikke stege engelske boeffer :)

- Nå vi er vist ved at blive OT.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Lars Kongshøj (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 16-02-03 20:19

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:
> > Når jeg brænder CD'er, går uret for langsomt, seriel kommunikation vha.
> > xgnokii giver fejl, systemet bliver generelt "langsomt". Skal det
> > virkeligt være sådan?
> Det lyder som om du taber interrupts, hvilket der kan vaere flere
> grunde til. Hvor lav en hastighed skal du brænde ved førend
> symptomerne forsvinder?

Ved 1x hastighed virker xgnokii fint men uret går stadig for langsomt
(vist ikke så meget som før).

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Rasmus Bøg Hansen (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 18-02-03 12:31

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> zsh:root> lspci
> 00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc.: Unknown device 0305 (rev
> 03)
> 00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc.: Unknown device b115
> 00:07.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc.: Unknown device 0686 (rev 40)

> 00:07.4 Bridge: VIA Technologies, Inc.: Unknown device 3057 (rev 40)
> 00:0b.0 Multimedia audio controller: Ensoniq: Unknown device 5880 (rev
> 02)
> 00:12.0 Unknown mass storage controller: Promise Technology, Inc.:
> Unknown device 4d30 (rev 02)
> 00:14.0 Ethernet controller: Davicom Semiconductor, Inc.: Unknown device
> 9102 (rev 31)
> 01:00.0 VGA compatible controller: Nvidia Corporation: Unknown device
> 0111 (rev b2)

Du har temmelig mange enheder, som lspci ikke kender til. Er dette
ogsaa tilfaeldet i kernen (og hvilken kerneversion er det i saa fald)?

Netop VIA er som naevnt kendt for at have lavet en del chipsets med
fejl - hvis de ikke saettes korrekt op, kan kernen ikke arbejde uden
om disse fejl (og den kan den naturligvis ikke uden at kende til dem).

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.
-- Dr. Who
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Lars Kongshøj (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 18-02-03 20:32

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Du har temmelig mange enheder, som lspci ikke kender til. Er dette
> ogsaa tilfaeldet i kernen (og hvilken kerneversion er det i saa fald)?

2.4.17. Det er bare lspci, der er ret gammel. Nedenfor følger en nyere
lspci udskrift.

> Netop VIA er som naevnt kendt for at have lavet en del chipsets med
> fejl - hvis de ikke saettes korrekt op, kan kernen ikke arbejde uden
> om disse fejl (og den kan den naturligvis ikke uden at kende til dem).

"Sættes korrekt op" betyder det at det er noget, der skal oversættes ind
i kernen?

lspci:
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT8363/8365 [KT133/KM133]
(rev 03)
00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc.: Unknown device b115
00:07.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C686 [Apollo Super South]
(rev 40)
00:07.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. Bus Master IDE (rev 06)
00:07.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB (rev 1a)
00:07.3 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB (rev 1a)
00:07.4 Bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C686 [Apollo Super ACPI] (rev
40)
00:0b.0 Multimedia audio controller: Ensoniq 5880 AudioPCI (rev 02)
00:12.0 Unknown mass storage controller: Promise Technology, Inc. 20267
(rev 02)
00:14.0 Ethernet controller: Davicom Semiconductor, Inc. Ethernet 100/10
MBit (rev 31)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV11 [GeForce2 MX
DDR] (rev b2)

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Rasmus Bøg Hansen (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 18-02-03 20:53

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

>> Netop VIA er som naevnt kendt for at have lavet en del chipsets med
>> fejl - hvis de ikke saettes korrekt op, kan kernen ikke arbejde uden
>> om disse fejl (og den kan den naturligvis ikke uden at kende til dem).
>
> "Sættes korrekt op" betyder det at det er noget, der skal oversættes ind
> i kernen?

Jo, det var, hvad jeg mente. Men det er så næppe problemet.

Du kan selvfølgelig prøve med en nyere kerne og se, om problemet
ligger her.

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Because I don't want to force you to follow my philosophy, even though
it happens to be the only possible correct philosophy.
-- Ted Lemon
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Jesper Louis Anderse~ (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Louis Anderse~


Dato : 16-02-03 14:23

On Sun, 16 Feb 2003 12:22:39 +0100,
Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Når jeg brænder CD'er, går uret for langsomt, seriel kommunikation vha.
> xgnokii giver fejl, systemet bliver generelt "langsomt". Skal det
> virkeligt være sådan?
>
> System: Athlon 1,5 GHz. Linux 2.4.17

Melder vmstat 1 om underligheder når der brændes?

--
Jesper

Lars Kongshøj (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 16-02-03 20:17

Jesper Louis Andersen wrote:
> Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:
> > Når jeg brænder CD'er, går uret for langsomt, seriel kommunikation vha.
> > xgnokii giver fejl, systemet bliver generelt "langsomt". Skal det
> > virkeligt være sådan?
> > System: Athlon 1,5 GHz. Linux 2.4.17
> Melder vmstat 1 om underligheder når der brændes?

Det er vel så især interrupts og kontekstskift, der er interessant?

Maskinen i tomgang:
Interrupts: 110, kontekstskift: 80.

Maskinen under kopiering (16x=2x):
Interrupts: 200, kontekstskift: 800.

Maskinen under kopiering (1x):
Interrupts: 110, kontekstskift: 300.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste