/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Debian/Gnome - godt gået!
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 13-02-03 21:55

Undskyld mig hvis det jeg skriver er skrevet før - jeg er ny i denne NG
og i Linux verdenen

Jeg har lige fået en Intel PC sat op med Debian Woody og Gnom 2.2 og må
sige, at jeg er ret imponeret over hvor fint det spiller sammen det
hele!! (Især over at mit trådløse netkort var understøttet direkte fra
netinstall cd'en - fedt!)

Ret mig gerne hvis jeg ta'r fejl, men Ximian Evolution virker meget
gennemført og som en solid mailklient m.m. (meget mere.) OpenOffice
virker jo som en nøgle app. i Linux verdenen og Gimp kan alt det som jeg
tidl. har brugt PhotoShop til. Go'e gl. Netscape/Mozilla er kvik og i
det hele taget virker min Celeron 699MHz bestykket PC til at kunne tumle
det hele i fin hastighed. Som sagt så ta'r jeg mig selv i at sige ihh og
ahh med jævne mellemrum.

Der er dog også små problemer som jeg bare ikke kan få ordnet. (Husk på
jeg er ny i gamet.)

1. Jeg har installeret Gnome via apt-get unstable. (Altså ikke via
dselect eller tasksel.) Jeg skrev blot "apt-get install gnome". Er jeg
så sikker på at få hele Gnome pakken, eller er der tillægspakker som jeg
bør hente?

2. Problemet er at xfree brugte twm som window manager første gang den
startede, hvilket også var første gang jeg startede Gnome. Det gav Gnome
et noget besynderligt udseende. Jeg fik skiftet til Metacity, som er
flot og stilrent, men de tre ikoner som ligger på skrivebordet: Martin's
home, Start Here og Trash er som små stykker blanke papir. Det skal de
vel ikke være?

3. Et andet problem er min logon dialogboks i xfree. Den består af en
lille grå kasse hvor der med blå skrift øverst står "Debian GNU/Linux
(debian)" og så er der to felter; et til login og et til password. Andet
er der ikke. Ingen kanpper til at vælge genstart, luk ned eller lign.
Intet. Hvorfor ser den sådan ud??? (Det bevirkerf bl.a. at jeg må lukke
PC'en ned via terminal, hvilket jo er lige nørdet nok

4. Når jeg starter får jeg en xconsole til at køre. Hvorfor og hvor slå
jeg den fra permanent?

Håber i er friske på at hjælpe en newbie.

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |
Mac OS X - the easiest unix in the world.
"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

 
 
Martin Bredthauer (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 13-02-03 22:05

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Jeg fik skiftet til Metacity, som er
> flot og stilrent, men de tre ikoner som ligger på skrivebordet: Martin's
> home, Start Here og Trash er som små stykker blanke papir. Det skal de
> vel ikke være?

Faktisk er alle ikoner over hele systemet disse blanke stykker papir.
Hvad har jeg gjort galt?

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Claus Rasmussen (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rasmussen


Dato : 13-02-03 22:17

Martin Bredthauer wrote:

> Faktisk er alle ikoner over hele systemet disse blanke stykker papir.
> Hvad har jeg gjort galt?

Ikke at jeg tror, jeg kan hjælpe dig (kører RedHat/KDE), men jeg
tror andre ville have lettere ved det, hvis du forklarede, hvad
du mener med "blanke stykker papir". Mener du, hvordan de ser ud ?
Eller at der ikke sker noget, når du trykker på dem ?

-Claus



Martin Bredthauer (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 13-02-03 22:25

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote:

> Mener du, hvordan de ser ud ?

Ja, det er deres udseende, jeg prøver at beskrive. Jeg går ud fra at det
er en slags generic ikon.

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Claus Rasmussen (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rasmussen


Dato : 13-02-03 22:37

Martin Bredthauer wrote:

> Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote:
>
>> Mener du, hvordan de ser ud ?
>
> Ja, det er deres udseende, jeg prøver at beskrive. Jeg går ud fra at det
> er en slags generic ikon.

Det er en del af et "theme". Det kan skiftes ud. Men det må du
nok få en anden til at hjælpe dig med.

-Claus



Claus Christian Lars~ (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus Christian Lars~


Dato : 13-02-03 23:12

Claus Rasmussen wrote:

> Det er en del af et "theme". Det kan skiftes ud. Men det må du
> nok få en anden til at hjælpe dig med.
>
> -Claus

www.debianguiden.dk , der er det hele velbeskrevet, gnome og ekstra
knapper iconer osv til gnome. Ligeledes alt til kde.

Hilsen Claus larsen



Martin Bredthauer (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 13-02-03 23:28

Claus Christian Larsen <tip@tophygiejne.dk> wrote:

> www.debianguiden.dk , der er det hele velbeskrevet, gnome og ekstra
> knapper iconer osv til gnome. Ligeledes alt til kde.

Tak, der har jeg været forbi og printet ud osv. Problemet er, at jeg
tror min Gnome installation ikke er forløbet normalt. Jeg mener, det er
da ikke normalt i Gnome at end ikke mapper har et "mappe ligende" ikon.
Hos mig ligner alle ikoner for filer og mapper som sagt små stykker
blankt papir.

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

kosta (13-02-2003)
Kommentar
Fra : kosta


Dato : 13-02-03 23:43

Martin Bredthauer wrote:
> Claus Christian Larsen <tip@tophygiejne.dk> wrote:
>
>
>>www.debianguiden.dk , der er det hele velbeskrevet, gnome og ekstra
>>knapper iconer osv til gnome. Ligeledes alt til kde.
>
>
> Tak, der har jeg været forbi og printet ud osv. Problemet er, at jeg
> tror min Gnome installation ikke er forløbet normalt. Jeg mener, det er
> da ikke normalt i Gnome at end ikke mapper har et "mappe ligende" ikon.
> Hos mig ligner alle ikoner for filer og mapper som sagt små stykker
> blankt papir.
>
Jeg har aldrig brugt gnome (bruger WindowMaker) men jeg sad lige og
tænkte: kan det være at man skal have en pakke med nogle ikoner installeret?
prøv at skrive

apt-cache search icon

og se om der skulle noget med ikoner til gnome.
Håber jeg kunne hjælpe.


Martin Bredthauer (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 14-02-03 00:01

kosta <kostabarkaia@softhome.net> wrote:

> apt-cache search icon

Bingo! Tak skal du ha'. Nu ser det ud af noget. Underligt at disse
ikoner ikke kom med under selve hovedinstallationen.

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Adam Sjøgren (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 13-02-03 23:39

On Thu, 13 Feb 2003 23:27:34 +0100, Martin Bredthauer wrote:

> Hos mig ligner alle ikoner for filer og mapper som sagt små stykker
> blankt papir.

Mon ikke bare du mangler en pakke med ikoner i til Nautilus?


Mvh.

--
"They misunderestimated me." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Adam Sjøgren (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 13-02-03 23:21

On Thu, 13 Feb 2003 21:55:17 +0100, Martin Bredthauer wrote:

> Jeg skrev blot "apt-get install gnome". Er jeg så sikker på at få
> hele Gnome pakken, eller er der tillægspakker som jeg bør hente?

Du ka' jo prøve 'apt-cache search gnome' og 'dpkg -l gnome*' og
installere dem du synes er relevante.

> 3. Et andet problem er min logon dialogboks i xfree. Den består af
> en lille grå kasse hvor der med blå skrift øverst står "Debian
> GNU/Linux (debian)" og så er der to felter; et til login og et til
> password. Andet er der ikke. Ingen kanpper til at vælge genstart,
> luk ned eller lign. Intet. Hvorfor ser den sådan ud???

Fordi du har installeret xdm, som ikke "kan" mere.

Når du kører gnome er gdm nok det mest oplagte alternativ. Nogle andre
er xdm, som sikkert er den du kører med nu, kdm og wdm.


Mvh.

--
"How come we play war and not peace?" Adam Sjøgren
"Too few role models." asjo@koldfront.dk

Martin Bredthauer (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 13-02-03 23:52

Adam Sjøgren <spamtrap@koldfront.dk> wrote:

> Fordi du har installeret xdm, som ikke "kan" mere.
>
> Når du kører gnome er gdm nok det mest oplagte alternativ. Nogle andre
> er xdm, som sikkert er den du kører med nu, kdm og wdm.

Tak for det. Nu har jeg fået gdm op at køre, men selv med gdm har jeg
ikke mulighed for at slukke for min PC!?? (Der er simpelthen ingen
mulighed for at vælge luk ned eller reboot.)

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Thomas HJ (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Thomas HJ


Dato : 14-02-03 00:09

On Thu, 13 Feb 2003 23:51:47 +0100, Martin Bredthauer wrote:

> Tak for det. Nu har jeg fået gdm op at køre, men selv med gdm har jeg
> ikke mulighed for at slukke for min PC!?? (Der er simpelthen ingen
> mulighed for at vælge luk ned eller reboot.)

Har du linien "SystemMenu=true" i /etc/X11/gdm/gdm.conf ?

vh Thomas

Martin Bredthauer (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 14-02-03 00:22

Thomas HJ <holmen@mail.nu> wrote:

> Har du linien "SystemMenu=true" i /etc/X11/gdm/gdm.conf ?

Nej den var false hos mig, så nu har jeg rettet den til true. Og det
virkede... næsten. Det der sker nu er at jeg kan vælge "shut down", men
det virker bare som om X11 starter op igen og så er man tilbage til
login vinduet.

Men det må da være et skridt på vejen. Tak for det!

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Martin Bredthauer (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 14-02-03 00:34

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Det der sker nu er at jeg kan vælge "shut down", men
> det virker bare som om X11 starter op igen og så er man tilbage til
> login vinduet.

Glem lige det sidste jeg skrev - for nu virker det som det skal.

Tak til alle for hjælpen indtil videre.

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Steen Suder, privat (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Steen Suder, privat


Dato : 14-02-03 00:09

Martin Bredthauer wrote:
> Adam Sjøgren <spamtrap@koldfront.dk> wrote:
>
>
>>Fordi du har installeret xdm, som ikke "kan" mere.
>>
>>Når du kører gnome er gdm nok det mest oplagte alternativ. Nogle andre
>>er xdm, som sikkert er den du kører med nu, kdm og wdm.
>
>
> Tak for det. Nu har jeg fået gdm op at køre, men selv med gdm har jeg
> ikke mulighed for at slukke for min PC!?? (Der er simpelthen ingen
> mulighed for at vælge luk ned eller reboot.)

Det er et konfigurationsspørgsmål.

Det kan løses med programmet "gdmconfig".


--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>
ICQ UIN         4133803


Martin Bredthauer (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 14-02-03 00:34

Steen Suder, privat <sfs_news@suder.dk> wrote:

> Det kan løses med programmet "gdmconfig".

Tak for det lille tip. Det var da til at finde rundt i.

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Peter Dalgaard BSA (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard BSA


Dato : 14-02-03 00:04

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> > password. Andet er der ikke. Ingen kanpper til at vælge genstart,
> > luk ned eller lign. Intet. Hvorfor ser den sådan ud???
>
> Fordi du har installeret xdm, som ikke "kan" mere.

....end den skal kunne. Ctl-Alt-F1 til en tekstlogin, skarpt forfulgt
af Ctl-Alt-Del for at lukke ned. Ungdommen nutildags, altså!

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Martin Bredthauer (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 14-02-03 00:22

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:

> ...end den skal kunne. Ctl-Alt-F1 til en tekstlogin, skarpt forfulgt
> af Ctl-Alt-Del for at lukke ned. Ungdommen nutildags, altså!




--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Adam Sjøgren (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 14-02-03 00:00

On Thu, 13 Feb 2003 23:51:47 +0100, Martin Bredthauer wrote:

> Adam Sjøgren <spamtrap@koldfront.dk> wrote:
>> Fordi du har installeret xdm, som ikke "kan" mere.
>>
>> Når du kører gnome er gdm nok det mest oplagte alternativ. Nogle
>> andre er xdm, som sikkert er den du kører med nu, kdm og wdm.

> Tak for det. Nu har jeg fået gdm op at køre, men selv med gdm har
> jeg ikke mulighed for at slukke for min PC!?? (Der er simpelthen
> ingen mulighed for at vælge luk ned eller reboot.)

Jo, det har den - ellers havde jeg ikke foreslået den.

Det er ikke så længe siden det blev diskuteret her i gruppen - det kan
du prøve at finde.

Eller du kan prøve at kigge i manualen.

Eller du kan læse konfigurationsfilen igennem og opdage at der står
SystemMenu=false et sted; det kunne man jo pille ved...


Mvh.

--
"They misunderestimated me." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Martin Bredthauer (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 14-02-03 09:51

Adam Sjøgren <spamtrap@koldfront.dk> wrote:

> Jo, det har den - ellers havde jeg ikke foreslået den.
>
> Det er ikke så længe siden det blev diskuteret her i gruppen - det kan
> du prøve at finde.
>
> Eller du kan prøve at kigge i manualen.
>
> Eller du kan læse konfigurationsfilen igennem og opdage at der står
> SystemMenu=false et sted; det kunne man jo pille ved...

Tak for hjælpen, det var det sidste der var problemet. Jeg løste det ved
at editere gdm config filen med nano, men blev gjort opmærksom på
gui-programmet gdmconfig, som jo bl.a. er en gave til én som mig der
ikke helt ved hvad han roder med, idet den er delt op i tre "ekspert"
niveauer.

Men er det i øvrigt normalt at gdm ikke bliver installeret sammen med
den store "gnome" pakke med apt-get? (Eller har jeg bare været
uheldig/mindre smart i installeringsøjeblikket?)


--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Adam Sjøgren (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 14-02-03 19:34

On 14 Feb 2003 00:04:16 +0100, Peter Dalgaard wrote:

>> Fordi du har installeret xdm, som ikke "kan" mere.

> ...end den skal kunne. Ctl-Alt-F1 til en tekstlogin, skarpt forfulgt
> af Ctl-Alt-Del for at lukke ned. Ungdommen nutildags, altså!

Deraf "kan"

ctrl-alt-del? Tsk, tsk, tsk.


,

--
"They misunderestimated me." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Adam Sjøgren (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 14-02-03 20:01

On Fri, 14 Feb 2003 09:51:29 +0100, Martin Bredthauer wrote:

> Men er det i øvrigt normalt at gdm ikke bliver installeret sammen
> med den store "gnome" pakke med apt-get? (Eller har jeg bare været
> uheldig/mindre smart i installeringsøjeblikket?)

Det er helt normalt.


Mvh.

--
"They misunderestimated me." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Christoffer Olsen (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Christoffer Olsen


Dato : 14-02-03 12:30

spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> 1. Jeg har installeret Gnome via apt-get unstable. (Altså ikke via
> dselect eller tasksel.) Jeg skrev blot "apt-get install gnome". Er jeg
> så sikker på at få hele Gnome pakken, eller er der tillægspakker som jeg
> bør hente?

Jeg vil anbefale dig at se på http://www.debianguiden.dk

De har *også* et afsnit om installation af Gnome

--
Mvh
Christoffer Olsen

http://my.opera.com/dev/discussion/openweb/20030206/

Martin Bredthauer (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 14-02-03 23:09

Christoffer Olsen <christofferolsen@ninja.dk> wrote:

> Jeg vil anbefale dig at se på http://www.debianguiden.dk
>
> De har *også* et afsnit om installation af Gnome

Har været der og printet den ud. Den bragte mig de første spæde skridt
ind i Debians verden. Men netop det afsnit on Gnome ku' jeg ikke bruge
til så meget:

"GNOME 1.4 som er inkluderet med Debian woody, har desværre ingen
meta-pakke som kan installeres for at få det komplette system, derfor
skal man selv definere de enkelte pakker som man vil have gjort til sin
GNOME desktop. Her er et godt bud på hvad du har brug for:

host# apt-get install gnome-session sawfish-gnome nautilus evolution "

Ovenstående er efter hvad jeg kan se ikke længere gældende for Gnome
2.2, som jeg hentede efter at ha' sat apt-get til også at gå efter
unstable versioner.

Hvad er folks mening om debianguiden contra den officielle
installationsvejledning hos debian.org - er den ene bedre end den anden?


--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste