/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Problemer under opstart
Fra : Filip Skjerning


Dato : 02-02-03 13:18

Hej.
Jeg har fået en ven til at hjælpe mig med at installere Linux på en gammel
computer. Det er SuSE 7.2 jeg har fået installeret.
Vi har prøvet den og også genstartet den et par gange. Men da jeg kom hjem
og skulle starte computeren selv, får jeg følgende fejlmeddelelse undervejs
i opstarten:


/dev/hdc1: UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY.
(i.e., without -a or -p options)
fsck.ext2 /dev/hdc1 failed (status 4)! Run it manually! failed [med
rød skrift]
Can not find a keymap for dk-latin1, trying fallback.
Loading keymap Loading /etc/defkeymap.map done [grøn skrift]

fsck failed. Please repair manually and reboot. The root file system is
currently mounted read-only. To remount it read-write do:

bash# mount -n -o remount,rw /

Attention: Only CONTROL-d will reboot the system in this maintanance mood.
shutdown or reboot will not work.

Give root password to login: [blinkende cursor]

Når jeg har logget ind skriver den:
(repair filesystem) # [blinkende cursor]

Hvis jeg skriver: mount -n -o remount,rw /
....får jeg følgende meddelelse:

EXT2-fs warning: mounting fs with errors, running e2fsck is recommended

Hvis jeg skriver: fsck
.... skriver den:
Parallelizing fsck version 1.19a (13-Jul-2000)


Jeg er fuldstændig nybegynder på Linux-området, så jeg håber, nogle af jer
har et godt råd til, hvordan jeg kommer videre og får det her lavet.

Vh. Filip



 
 
Christian Laursen (02-02-2003)
Kommentar
Fra : Christian Laursen


Dato : 02-02-03 13:34

"Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> writes:

> Vi har prøvet den og også genstartet den et par gange. Men da jeg kom hjem
> og skulle starte computeren selv, får jeg følgende fejlmeddelelse undervejs
> i opstarten:
>
>
> /dev/hdc1: UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY.

[snip]

> Jeg er fuldstændig nybegynder på Linux-området, så jeg håber, nogle af jer
> har et godt råd til, hvordan jeg kommer videre og får det her lavet.

Du skal køre 'fsck /dev/hdc1'.

Den stiller nogle spørgsmål efter et stykke tid. Det er generelt det sikreste
at svare 'y' til dem.

--
Med venlig hilsen
Christian Laursen

Filip Skjerning (02-02-2003)
Kommentar
Fra : Filip Skjerning


Dato : 02-02-03 14:27


"Christian Laursen" <xi@borderworlds.dk> skrev i en meddelelse
news:m3bs1u50b1.fsf@borg.borderworlds.dk...
> "Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> writes:
>
> >
> > /dev/hdc1: UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY.
>
> [snip]
>
> > Jeg er fuldstændig nybegynder på Linux-området, så jeg håber, nogle af
jer
> > har et godt råd til, hvordan jeg kommer videre og får det her lavet.
>
> Du skal køre 'fsck /dev/hdc1'.
>
> Den stiller nogle spørgsmål efter et stykke tid. Det er generelt det
sikreste
> at svare 'y' til dem.

Ja, det virkede vist! Mange tak! Den stillede en hel del spørgsmål om at
rette fejl, og derefter kunne den komme forbi det punkt. Men så opstod et
nyt problem:

Da den åbnede den grafiske brugerflade, kunne skærmen ikke følge med mere.
Den står bare og flimrer, så man ikke kan se noget. Forklaringen er jo nok,
at det ikke er den samme skærm, vi brugte, da vi installerede (for jeg havde
kun taget selve computeren med ud til min ven).
Men hvordan kan man ændre indstillingen for skærmen nu? Den er sat op til
automatisk at gå til grafisk flade, så hvordan får man chancen for at ændre
på det? Og hvad skal man så gøre?

- Filip



Filip Skjerning (02-02-2003)
Kommentar
Fra : Filip Skjerning


Dato : 02-02-03 14:30


"Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b1j6a5$7jr$1@sunsite.dk...
>
> "Christian Laursen" <xi@borderworlds.dk> skrev i en meddelelse
> news:m3bs1u50b1.fsf@borg.borderworlds.dk...
> > "Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> writes:
> >
>
> Da den åbnede den grafiske brugerflade, kunne skærmen ikke følge med mere.
> Den står bare og flimrer, så man ikke kan se noget. Forklaringen er jo
nok,
> at det ikke er den samme skærm, vi brugte, da vi installerede (for jeg
havde
> kun taget selve computeren med ud til min ven).
> Men hvordan kan man ændre indstillingen for skærmen nu? Den er sat op til
> automatisk at gå til grafisk flade, så hvordan får man chancen for at
ændre
> på det? Og hvad skal man så gøre?

Tilføjelse: Det er en gammel 14 tommer skærm, jeg bruger, så den kan nok
ikke køre så høj opløsning??

- Filip



Christian Laursen (02-02-2003)
Kommentar
Fra : Christian Laursen


Dato : 02-02-03 14:53

"Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> writes:

> Ja, det virkede vist! Mange tak! Den stillede en hel del spørgsmål om at
> rette fejl, og derefter kunne den komme forbi det punkt. Men så opstod et
> nyt problem:
>
> Da den åbnede den grafiske brugerflade, kunne skærmen ikke følge med mere.
> Den står bare og flimrer, så man ikke kan se noget. Forklaringen er jo nok,
> at det ikke er den samme skærm, vi brugte, da vi installerede (for jeg havde
> kun taget selve computeren med ud til min ven).
> Men hvordan kan man ændre indstillingen for skærmen nu? Den er sat op til
> automatisk at gå til grafisk flade, så hvordan får man chancen for at ændre
> på det? Og hvad skal man så gøre?

Prøv på lilo-prompten, inden den booter at skrive 'linux 3'.

Så burde den starte op uden den grafiske brugerflade.

Log så ind som root og kør 'sax2' for at sætte en mindre opløsning.

Prøv derefter forsøgsvis at skrive 'startx' for at se om de nye grafik-
indstillinger virker.

--
Med venlig hilsen
Christian Laursen

Kent Friis (02-02-2003)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 02-02-03 20:15

Den 02 Feb 2003 14:52:55 +0100 skrev Christian Laursen:
>"Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> writes:
>
>> Ja, det virkede vist! Mange tak! Den stillede en hel del spørgsmål om at
>> rette fejl, og derefter kunne den komme forbi det punkt. Men så opstod et
>> nyt problem:
>>
>> Da den åbnede den grafiske brugerflade, kunne skærmen ikke følge med mere.
>> Den står bare og flimrer, så man ikke kan se noget. Forklaringen er jo nok,
>> at det ikke er den samme skærm, vi brugte, da vi installerede (for jeg havde
>> kun taget selve computeren med ud til min ven).
>> Men hvordan kan man ændre indstillingen for skærmen nu? Den er sat op til
>> automatisk at gå til grafisk flade, så hvordan får man chancen for at ændre
>> på det? Og hvad skal man så gøre?
>
>Prøv på lilo-prompten, inden den booter at skrive 'linux 3'.

Er det ikke først fra 8.0 at SuSE har fået RedHat-runlevels?

Mvh
Kent
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator

Christian Laursen (02-02-2003)
Kommentar
Fra : Christian Laursen


Dato : 02-02-03 22:05

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Den 02 Feb 2003 14:52:55 +0100 skrev Christian Laursen:
> >Prv p lilo-prompten, inden den booter at skrive 'linux 3'.
>
> Er det ikke frst fra 8.0 at SuSE har fet RedHat-runlevels?

Nej, min gamle SuSE 7.2 har det også, og jeg er næsten sikker på,
at 7.1 også havde det, men sådan en har jeg ikke i drift længere.

--
Med venlig hilsen
Christian Laursen

Filip Skjerning (03-02-2003)
Kommentar
Fra : Filip Skjerning


Dato : 03-02-03 01:12


"Christian Laursen" <xi@borderworlds.dk> skrev i en meddelelse
news:m33cn64wnc.fsf@borg.borderworlds.dk...
> "Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> writes:
>
> Prøv på lilo-prompten, inden den booter at skrive 'linux 3'.
>
> Så burde den starte op uden den grafiske brugerflade.
>
> Log så ind som root og kør 'sax2' for at sætte en mindre opløsning.

Den påstår, jeg skal bruge /usr/X11R6/bin/sax i stedet for SaX2 (fordi mit
system åbenbart er sat op til at køre XFree86 v3 i stedet for v4).

Men når jeg kommer ind i sax, får jeg et andet problem: min mus (som -
ligesom skærmen - er en anden, end den jeg installerede med) placerer sig
oppe i højre hjørne, og jeg kan ikke komme videre.
Hvordan kan jeg ændre det? Den mus, jeg bruger nu, er en Targus USB-PS/2
Scroller Mini Mouse. Den er sat til computeren på PS/2-porten med et
omformerstik - altså ikke noget USB.

Jeg håber endnu engang på jeres gode råd og vejledning. Og tak for det, jeg
har fået indtil videre!! I rammer rigtigt hver gang

- Filip



Christoffer Olsen (02-02-2003)
Kommentar
Fra : Christoffer Olsen


Dato : 02-02-03 15:51

"Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> writes:

> Men hvordan kan man ændre indstillingen for skærmen nu? Den er sat op til
> automatisk at gå til grafisk flade, så hvordan får man chancen for at ændre
> på det? Og hvad skal man så gøre?

ctrl+alt+F1

Skulle gerne skifte til tty1 osv. Så kan du rette opsætningen af X
derfra.

--
   Mvh Christoffer Olsen

*** Thank you, mr. president:
*** http://tiddytwister.nitro.dk/bushie.jpg

Filip Skjerning (03-02-2003)
Kommentar
Fra : Filip Skjerning


Dato : 03-02-03 01:23

"Christoffer Olsen" <christofferolsen@ninja.dk> skrev i en meddelelse
news:mrnvg-3vd.ln1@dtext.news.tele.dk...
> "Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> writes:
>
> > Men hvordan kan man ændre indstillingen for skærmen nu? Den er sat op
til
> > automatisk at gå til grafisk flade, så hvordan får man chancen for at
ændre
> > på det? Og hvad skal man så gøre?
>
> ctrl+alt+F1
>
> Skulle gerne skifte til tty1 osv. Så kan du rette opsætningen af X
> derfra.

Hmm, det var lige et skridt for hurtigt for mig. Ctrl+alt+F1 virker godt
nok. Men hvad er tty1 og hvordan skifter jeg til det?

På forhånd tak!

- Filip



Christoffer Olsen (03-02-2003)
Kommentar
Fra : Christoffer Olsen


Dato : 03-02-03 10:32

"Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> writes:

> > ctrl+alt+F1
> >
> > Skulle gerne skifte til tty1 osv. Så kan du rette opsætningen af X
> > derfra.
>
> Hmm, det var lige et skridt for hurtigt for mig. Ctrl+alt+F1 virker godt
> nok. Men hvad er tty1 og hvordan skifter jeg til det?

Det er din konsol. På 7'eren ligger X typisk, men 1-6 er konsoller.

Dvs. hvis du vil tilbage til X trykker du alt+F7 .

--
   Mvh Christoffer Olsen

*** Thank you, mr. president:
*** http://tiddytwister.nitro.dk/bushie.jpg

Filip Skjerning (03-02-2003)
Kommentar
Fra : Filip Skjerning


Dato : 03-02-03 01:29


"Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b1j6a5$7jr$1@sunsite.dk...
>
> "Christian Laursen" <xi@borderworlds.dk> skrev i en meddelelse
> news:m3bs1u50b1.fsf@borg.borderworlds.dk...
> > "Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> writes:
> >
> > Du skal køre 'fsck /dev/hdc1'.
> >
> > Den stiller nogle spørgsmål efter et stykke tid. Det er generelt det
> sikreste
> > at svare 'y' til dem.
>
> Ja, det virkede vist! Mange tak! Den stillede en hel del spørgsmål om at
> rette fejl, og derefter kunne den komme forbi det punkt. ...

Men det ser ud som om det er et tilbagevendende problem
Den går i stå i opstarten hver anden gang. Jeg kan så komme videre ved at
skrive ovenstående fsck-ting og den finder så et par fejl, den retter. Og så
kan den starte op. Men når man så har lukket ned og vil starte igen, er
problemet der atter.

Kan problemet skyldes dårlige harddiske eller ligger det et andet sted? Jeg
kan sige, at jeg i forvejen har i hvert fald den ene harddisk mistænkt for
at have nogle fejl.
Findes der noget, der svarer til Windows' Scandisk, som kan markere de
dårlige områder og flytte filerne andre steder hen (- hvis det altså er det,
der er problemet?)

- Filip



Lars Kongshøj (02-02-2003)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 02-02-03 13:56

Filip Skjerning wrote:
> Hvis jeg skriver: mount -n -o remount,rw /

Lad være med det. Du har ikke lyst til at give skriveadgang til et
defekt filsystem.

> Hvis jeg skriver: fsck

Især ikke hvis du har tænkt dig at køre fsck på det.

For at fjerne skriveadgangen igen:

mount -n -o remount,ro /

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408855
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste