Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CCD-chip og stærkt lys
Fra : Henrik Bøgh

Dato : 14-03-01 16:21

Hejsa

Jeg har nogle planer om med mit digitalkamera at tage nogle billeder i
forbindelse med svejsning (m. elektrode), hvor der bliver udsendt noget
meget stærkt lys.
Nu har jeg så fået at vide at det meget skarpe lys kan ødelægge CCD-chippen.
Det har jeg nu aldrig hørt om før - er der andre der har det?
Nogle som evt. kan be- eller afkræfte det?

--
` Med Venlig Hilsen | Regards ´
` H e n r i k B ø g h ´

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-03-01 18:04

"Henrik Bøgh" wrote:

> Nu har jeg så fået at vide at det meget skarpe lys kan ødelægge CCD-chippen.
> Det har jeg nu aldrig hørt om før - er der andre der har det?
> Nogle som evt. kan be- eller afkræfte det?

Hvis det var tilfældet, så skulle du heller ikke kunne fotografere en
solnedgang, jeg har aldrig set advarsler om, at kraftigt lys kan skade
C-MOS elementet, og hvis det var tilfældet, så ville det nok stå
fremhævet med meget store bogstaver i manuellerne.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 14-03-01 23:58

Hej ...

Jeg tror ikke at CCD elementer kan tage varig skade af stærkt lys med mindre
at der er tale om så meget energi i fokuspunktet på CCD chippen at den rent
faktisk bliver varmet op til flere hundrede grader, som ville være tilfældet
hvis du fx. var fjollet nok til at pege en stærk CO2 laser lige ind i linsen. :)

Jeg har skudt masser af soldnedgange med forskellige CCD video- og
digital-kameraer, og ingen af dem har brokket sig nævneværdigt.
Heldgivis er video teknik kommet langt siden Apollo 12, hvor direkte
sollys molestrerede et skrøbeligt TV kamera på månen. Jeg har ikke
hørt om særlig mange eksempler på udbrændte TV kameraer siden, hverken
med rør eller CCD. ;)

Jeg har dog hørt at lysmålere i nogle Nikon kameraer - N90 og F5? - har et
problem med direkte sollys, og at det under særlige omstændigheder er
muligt helt at udbrænde lysmåler matrix elementerne. D1 har en matrix
lysmåler magen til den der sidder i F5, så jeg har passet på ikke at pege
linsen direkte ind i solen når kameraet var tændt.

Mvh.
Sonny

Billede fra det store "U"-land.
http://i.kobot.net/stuff/2001/mar/sharpsburg1.jpg

Fra : PER BRUUS

Dato : 14-03-01 20:16

Hvis du vil se svejsningerne og ikke kun et lysskær
skal du nok anvande et kraftigt neutral gråfilter,
som samtidig beskytter objektivet mod vildfarne gnister.
måske du ovenikøbet kan fotografere igennem en svejsemaske.
Husk at slå flash fra.

Per Bruus
Danlux@get2net.dk

Fra : McRepsej

Dato : 14-03-01 20:38

Svar til Per Bruus.

Der skal ikke fotograferes gennem svejsemaske eller kraftigt gråfilter.

Du skal bruge lang lukker tid gerne 1/15 og ned - eksperimenter og brug
monitoren - for at få nogle flotte gnister.

Blot skal du ha' dannet dig en idé om dit billed så kameraet er klar. For så
skal du kigge den anden vej eller du kan bruge den svejsemaske der blev til
overs for at kigge gennem den.

Hilsen

Jesper

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 14-03-01 20:42

"PER BRUUS" <danlux@get2net.dk> wrote in message
> Hvis du vil se svejsningerne og ikke kun et lysskær
> skal du nok anvande et kraftigt neutral gråfilter,
> som samtidig beskytter objektivet mod vildfarne gnister.
Selve kameraret kommer til at stå inde bag en plexiglas-plade på et stativ.
Jeg vil stå ved siden af med en svejsemaske med automatisk nedblænding.

> måske du ovenikøbet kan fotografere igennem en svejsemaske.
> Husk at slå flash fra.
Yups - især når jeg står bag en plexiglasplade :)

--
` Med Venlig Hilsen | Regards ´
` H e n r i k B ø g h ´