MS Windows
briani 27239
Windows XP - Login & Remove Af "Usynlig" B~
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-03-03 00:28

NG,

O/S: Windows XP Prof. (SP1)

Jeg har netop fået installeret Windows XP for første gang og har et par
problemer. Jeg har kigget meget i XPs hjælpefunktion, men uden helt.

Problem #1:

I W2K kunne jeg finde et sted, hvor jeg hvor enabledede funktionen der gør,
at man skal trykke "CTRL-ALT-DEL" før man fik lov til at indtaste brugernavn
og password. P.t. står der hele tiden "Administrator" og jeg skal blot
indtaste password - ikke noget med at trykke "CTRL-ALT-DEL" først .

Jeg læste mig frem til i hjælpefunktionen, at jeg blot skulle gå ind under
"Control Panel -> User Accounts -> Advanced" og derinde slå det til, men
"Advanced" findes ikke .

Problem #2:

Jeg vil gerne have slettet en bruger fra systemet, men bruger er usynlig,
når jeg logger ind som Administrator (som jeg altid gør). Logger jeg ind
under den account jeg gerne vil slette kan jeg både se Administrator
accounten og den jeg er logget ind som. Jeg kan ikke slette accounten da den
siger, at jeg skal logge ind som Administrator, der jo ikke hjælper, da jeg
ikke kan se brugeren. Hvad skal jeg gøre?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Best Regards/Med Venlig Hilsen
--Glenn
E-Mail: tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS
ICQ# 3806586

Fra : Madsen

Dato : 11-03-03 02:01

Glenn Rasmussen skrev:

> [...]
> indtaste brugernavn og password. P.t. står der hele tiden
> "Administrator" og jeg skal blot indtaste password - ikke noget

Prøv Control Panel > User Accounts > 'Change the way users log on
or off' og fjern fluebenet ved 'Use the Welcome screen'. Det skulle
gerne give den samme logon-skærm som i Win2000.

> [...]
> ikke slette accounten da den siger, at jeg skal logge ind som
> Administrator, der jo ikke hjælper, da jeg ikke kan se brugeren.

Prøv at gå ned i Start > Kør og skrive: lusrmgr.msc
Gør det imens at du er logget ind på administratorkontoen. Måske du
kan se brugeren der. ?

Madsen.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-03-03 07:18

Madsen,

> Prøv Control Panel > User Accounts > 'Change the way users log on
> or off' og fjern fluebenet ved 'Use the Welcome screen'. Det skulle
> gerne give den samme logon-skærm som i Win2000.

Det er gjort og logon-skærmen ligner da også den fra W2K, men jeg skal ikke
trykke CTRL-ALT- DEL før jeg må indstaste password.

> Prøv at gå ned i Start > Kør og skrive: lusrmgr.msc
> Gør det imens at du er logget ind på administratorkontoen. Måske du
> kan se brugeren der. ?

Jeg kan godt se brugerne her. Forsvinder brugerne helt, hvis jeg blot
sletter ham her?

/Glenn

Fra : Madsen

Dato : 11-03-03 14:08

Glenn Rasmussen skrev:

> Det er gjort og logon-skærmen ligner da også den fra W2K, men jeg
> skal ikke trykke CTRL-ALT- DEL før jeg må indstaste password.

Det er i grunden en sær information MS har om emnet, men det har
du jo allerede selv opdaget.

<http://support.microsoft.com/?kbid=308226> fortæller også:

| Click Start, click Control Panel, and then click User Accounts.
| Click the Advanced tab.
| In the Secure logon section, select or clear the Require users to
| press Ctrl+Alt+Delete check box.

Jeg har heller ikke noget der hedder Advanced inde i User Accounts
under WinXP Pro SP1.

Du kan i stedet gøre det ved at gå ned i Start > Kør hvor du skriver:
secpol.msc

Find så 'Security Options' under 'Local Policies'. Højreklik på:
'Interactive logon: Do not require CTRL + ALT + DELETE' og stil den
til Disabled. ('Use the Welcome screen' skal stadig være slået fra
inde i Control Panel > User Accounts > 'Change the way users log on
or off').

[lusrmgr.msc]

> Jeg kan godt se brugerne her. Forsvinder brugerne helt, hvis jeg
> blot sletter ham her?

Det skulle han gerne, men du skal nok lige genstarte eller logge af
og på efter at du har fjernet ham.

Madsen.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-03-03 16:28

Madsen,

> [...]
> til Disabled. ('Use the Welcome screen' skal stadig være slået fra
> inde i Control Panel > User Accounts > 'Change the way users log on

Det virkede . Nu har jeg skrevet det ned i en .txt fil så jeg kan finde
det frem senere.

Det underlige er, at på mit arbejde er skærmbillederne ligesom MS beskriver
det. "Advanced" knappen er der med et classic design.

lusrmgr.msc fungerede ikke optimalt. Brugerne kan ikke logge ind mere, men
brugerens filer er der stadigvæk.

Fra : Madsen

Dato : 11-03-03 16:44

Glenn Rasmussen skrev:

> Det underlige er, at på mit arbejde er skærmbillederne ligesom MS
> beskriver det. "Advanced" knappen er der med et classic design.

Det lyder sært. Hvad grunden er til dette ved jeg ikke.

> lusrmgr.msc fungerede ikke optimalt. Brugerne kan ikke logge ind
> mere, men brugerens filer er der stadigvæk.

Kan de så ikke blot slettes efterfølgende inde i Documents and
Settings-mappen?

Madsen.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-03-03 19:59

Madsen,

> Det lyder sært. Hvad grunden er til dette ved jeg ikke.

Hvis du finder stedet, hvor man slår classic design til skal du endelig sige
til .

> Kan de så ikke blot slettes efterfølgende inde i Documents and
> Settings-mappen?

Jo, det har jeg også gjort, men ved ikke om det fjerner ALT.

Fra : Madsen

Dato : 11-03-03 21:36

Glenn Rasmussen skrev:

> Hvis du finder stedet, hvor man slår classic design til skal du
> endelig sige til .

Skal nok og i lige måde. :)

> Jo, det har jeg også gjort, men ved ikke om det fjerner ALT.

Det tror jeg du har. Mig bekendt så bliver indstillinger for hver
enkelt bruger kun gemt i Documents and Settings-mappen, men hæng mig
ikke op på det. Jeg har aldrig gjort ret meget i det her flerbruger-
halløj.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 12-03-03 02:20

Glenn Rasmussen skrev:

> Hvis du finder stedet, hvor man slår classic design til skal du
> endelig sige til .

Prøv Start > Kør: control userpasswords2
Den giver dig den samme som i Win2000 og er nok også den du ser på
arbejde, ikke? Inde under Advanced har du mulighed for at slå Ctrl
+ Alt + Delete til ved logon, så det her med secpol.msc er åbenbart
ikke den eneste måde at gøre det på.

Lidt Googlen rundt tyder på at man automatisk skulle få adgang til
ikonet til den klassiske User Accounts inde i kontrolpanelet hvis
man kører med klassisk logon og klassisk visning af kontrolpanelet,
men det fungerer altså ikke her på WinXP.
Man kan blot lave en genvej til control userpasswords2 så man ikke
skal ned i Start > Kør hver gang, men man kan også lave en ændring
i registreringsdatabasen som giver adgang til et ikon i kontrol-
panelet som åbner control userpasswords2 hvis det var noget.

Se evt. følgende screenshot:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/control_user2.png>

*.reg-filen der laver ikonet i kontrolpanelet kan hentes her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/control_user2.reg>

Du skal have kontrolpanelet stillet til klassisk visning for at
kunne se ikonet.

Madsen.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 12-03-03 08:21

Madsen,

> Prøv Start > Kør: control userpasswords2

Det er præcis den som jeg gerne vil have - tak!

Nu forstår jeg så bare ikke, hvordan der kan være forskel på de forskellige
XP'er. Er det en dansk eller engelsk version du bruger? Her på arbejdet er
det DK.

Fra : Madsen

Dato : 12-03-03 12:45

Glenn Rasmussen skrev:

> Er det en dansk eller engelsk version du bruger?

Engelsk her.

Madsen.