MS Windows
briani 27239
Mapperettigheder - XP Home
Fra : Hisp

Dato : 09-03-03 18:56

Hejsa,

Efter af have haft et harddisk crash er der filer på backup disk jeg ikke
kan få fat i.

Jeg kan se mapperne men jeg kan ikke få adgang til dem. Det er ikke
lykkedes mig at finde en rød tråd i problemet, så jeg er p.t. lidt lost

Jeg har installeret XP igen, med samme brugerkonto som før, så det kan vel
ikke være det?

Jeg bruger NTFS filsystemet.

med venlig hilsen

Henrik

Fra : Edmund

Dato : 09-03-03 19:23

Hisp wrote:
> [...]
> lost
>
> Jeg har installeret XP igen, med samme brugerkonto som før, så det

Kan det være fordi du ikke har angivet samme computernavn, eller ikke
stavet brugerkontonavn på samme måde.

For at overføre brugerrettigheder skal du starte i fejlsikker tilstand
ved at trykke F8 under opstart af XP.
Så kommer der administrator konto, og den konto du har lavet med
administrator rettigheder. Vælg den konto med dit navn nr. 2.

Højreklik så på den mappe du ikke kan åbne og vælg sikkerhed.
Der er en lille firkant du skal sætte hak i, for at overføre
rettigheder, under avanceret eller et faneblad, jeg kan ikke lige huske
det indenad.

--
Mvh Edmund

Fra : Hisp

Dato : 09-03-03 20:33

> [...]
> Der er en lille firkant du skal sætte hak i, for at overføre
> rettigheder, under avanceret eller et faneblad, jeg kan ikke lige huske

Hej,

Det var lige præcis den funktionalitet jeg ledte efter, Take
Ownership(kender den fra nt og W2K.
Men kan man ikke komme ind iden på en lidt lettere måde end via fejlsikret
tilstand?

Tak for hjælpem

Med venlig hilsen

Henrik

Fra : Edmund

Dato : 09-03-03 21:01

Hisp wrote:

> [...]
> Ownership(kender den fra nt og W2K.
> Men kan man ikke komme ind iden på en lidt lettere måde end via

Det var noget jeg opdagede ved et tilfælde, så jeg kan kun sige, jeg
tror ikke der er en nemmere måde.

Du har vel ikke i den gamle XP i egenskaber for dokumenter, sagt at
dokumenter skal ligge på dit backup-drev. Det er nemlig den eneste måde
man kan gøre mapper personlige på, hvis mapperne ligger andre steder end
under Dokument and Settings / brugernavn.
Hvis du i egenskaber for dokumenter skriver D:\ og ikke D:\dokumenter,
så virker hele D drevet som dokumentermappe

Man kan så nemt gøre alle mapperne private hvis man er inde og ændre
adgangskode i kontrolpanel / brugerkonti

--
Mvh Edmund