MS Windows
briani 27239
Hvad er virtuel hukommelse?
Fra : Jimmi

Dato : 09-03-03 12:39

I XP står der under Virtuel hukommelse: "En sidefil er et område på
harddisken, som Windows bruger som om det var RAM hukommelse." Vil det sige
at man kan sætte den så højt som muligt og dermed undgå at købe RAM-klodser,
for at opnå bedre performance? Eller er der nogle "bivirkninger"?

Mvh Jimmi

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 09-03-03 13:02

Jimmi (jimmi_graffe@yahoo.com) skrev:

> [...]
> det sige at man kan sætte den så højt som muligt og dermed undgå at
> købe RAM-klodser, for at opnå bedre performance? Eller er der nogle

Der skal ram klodser til for at køre et operativsystem som f.eks.
windows.
(sikkert undtagelser der bekræfter reglen ...)

Ulempen/bivirkninger ved virtuel hukommelse via harddisken er at læse-
og skrive hastigheden til den virtuelle hukommelse på harddisken er
MEGET langsommere end læse og skrive hastigheden til almindelige ram
blokke.

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Peter Risager

Dato : 09-03-03 13:13

Windows bruger virtuel hukommelse når den faktiske RAM hukommelse "slipper
op".
Den virtuelle hukommelse ligger på din harddisk, og i teorien kunne du sætte
den op for a
at spare RAM, hvis det altså ikke bare var fordi dine RAM er 1million gange
hurtigere
end din harddisk (RAM accesstime måles i nanosekunder, HDD i milisekunder).

Som en tommelfingerregel sætte man vist sidefilen til at være mellem 1 og 2
gange så
stor som den samlede RAM størrelse.

--
Peter Risager

Fra : Jimmi

Dato : 09-03-03 13:22

"Peter Risager" <peden@anarki.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
milisekunder).

> Som en tommelfingerregel sætte man vist sidefilen til at være mellem 1 og

Ok, så forstår jeg bedre. Nu vi taler om RAM, så har jeg 2 stk. klodser af
128 MB RAM i, men maskinen kan kun se 192 MB, hvordan får jeg den til at se
resten? Den ene klods er vidst nok pc 100 sdr og den anden 133, kan det være
grunden?

Mvh Jimmi

Fra : arc@na

Dato : 09-03-03 14:12

"Jimmi" <jimmi_graffe@yahoo.com> wrote in

> [...]
> klodser af 128 MB RAM i, men maskinen kan kun se 192 MB, hvordan får
> jeg den til at se resten? Den ene klods er vidst nok pc 100 sdr og den

Det er meget muligt. Det er aldrig godt at blande forskellige typer RAM.
Jeg havde selv 512 MB i min putter, fordelt på 1*256 PC133, 1*128 PC133 og
1*128 PC100. Det kørte da, men maskinen var ustabil.
Da jeg skiftede ud til 1*512 var der ikke flere problemer.

arc@na

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 09-03-03 14:35

> [...]

se
> resten? Den ene klods er vidst nok pc 100 sdr og den anden 133, kan det

Eller et onboard grafikkort der bruger shared ram. Så snupper den også en
potion af dine ram...

Hygge

Fra : Kaj

Dato : 09-03-03 14:37

"Peter Risager" <peden@anarki.dk> wrote in message

> Som en tommelfingerregel sætte man vist sidefilen til at være mellem 1 og
2
> gange så
> stor som den samlede RAM størrelse.

Jeg har nu kun hørt udlægningen 2,5 gange så stor. Har man 512 mb ram, så er
det næppe nødvendigt, men kan være en fordel med 256 mb, 128 mb osv.

Fra : Madsen

Dato : 09-03-03 16:56

Kaj skrev:

> Jeg har nu kun hørt udlægningen 2,5 gange så stor.

Ifølge MS selv så er det 1,5 og det er også standardindstillingen.

<http://support.microsoft.com/?kbid=314482>
| The default, or recommended, paging file size is equal to 1.5
| times the total amount of RAM

Madsen.

Fra : Kaj

Dato : 09-03-03 17:21

> Ifølge MS selv så er det 1,5 og det er også standardindstillingen.
>
> <http://support.microsoft.com/?kbid=314482>

OK. Så vidt jeg husker har jeg det fra Sisoft Sandra anbefalinger, som godt
kunne tænkes at være for generaliserende. "Facit" er nok, at det afhænger af
ens rammængde og styresystem. Jeg fandt den her "lidt for gamle" forklaring,
der kan belyse det:

"Du kan prøve dig frem med forskellige størrelser. For Windows 95 gælder
det, at hvis du har mindre end 16 Mb RAM og/eller arbejder meget med 24-bit
billeder, kan det anbefales at du starter med en størrelse på 2,5 gange
RAM-størrelsen. Har du 16-32 Mb RAM bør du starte med 2 gange RAM-størrelsen
og har du 64 Mb RAM kan du nøjes med en swapfil lige så stor som
RAM-størrelsen, mens du, hvis du har 128 Mb RAM eller mere nok skal overveje
om du overhovedet har brug for en swapfil.

Med Windows 98 vil jeg ikke anbefale dig at eksperimentere med mindre end 64
Mb RAM, mens du med Windows ME og XP nok ikke skal prøve med mindre end 128
Mb. I sidstnævnte tilfælde vil jeg ikke anbefale at slå swapflen fra, med
mindre du har mindst 256 Mb RAM.
Klik på "OK" et par gange og genstart din computer."

http://www.winhelp.dk/95v4.htm

Fra : N/A

Dato : 09-03-03 18:53

Fra : Madsen

Dato : 09-03-03 17:36

Kaj skrev:

> OK. Så vidt jeg husker har jeg det fra Sisoft Sandro anbefalinger,
> som godt kunne tænkes at være for generaliserende.

Ja, meget endda efter min mening. Hvor stor en sidefil man har behov
for er helt afhængig af hvad man bruger sin pc til, så det er kun en
selv der kan finde ud af hvad der er det optimale. Jeg kører f.eks.
pt. med en sidefil som kun er halv så stor som antallet af RAM
installeret, men jeg har også 2 GB RAM.

[http://www.winhelp.dk/95v4.htm]
> "...hvis du har 128 Mb RAM eller mere nok skal overveje om du
> overhovedet har brug for en swapfil."

Selvom jeg har 2 GB RAM så kan jeg ikke undvære sidefilen.
Den bliver brugt til andet end at simulere RAM når man løber tør
for dette i Win2000 og XP. Pt. kan jeg f.eks. se at der bliver brugt
169 MB af min sidefil selvom jeg har 1.7 GB RAM fri.
Når jeg har alle de programmer åbnet som jeg bruger til hverdag, så
kan den snige sig op på omkring 8-900 MB i sidefilsforbrug så derfor
har jeg sat sidefilen til en fast størrelse på 1000 MB, hvilket så
er det mest optimale i mit tilfælde.

Desuden så er der programmer som nægter at starte hvis der ingen
sidefil er i systemet. Jeg har flere af slagsen. Adobe Photoshop er
en af dem og det program har jeg svært ved at undvære. Kommer jeg
under 1000 MB i sidefil så kan Adobe Illustrator finde på at melde
at der ikke er hukommelse nok når jeg starter den, selvom der er
rigelig med ægte RAM ledig.

Madsen.

Fra : Kaj

Dato : 09-03-03 18:53

> [...]
> selv der kan finde ud af hvad der er det optimale. Jeg kører f.eks.
> pt. med en sidefil som kun er halv så stor som antallet af RAM

Ydelsesforskellen fra at gå fra 1,5 GB ram til 2 GB ram var 0,12% I
hvilke programmer er det en fordel med så meget ram?

> [...]
> for dette i Win2000 og XP. Pt. kan jeg f.eks. se at der bliver brugt
> 169 MB af min sidefil selvom jeg har 1.7 GB RAM fri.

Har du prøvet:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory
Management].

Feltet DisablePagingExecutive bruges til at angive, om drivere,
applikationer og
systemkode må swappes ud på disken. Er maskinen konfigureret med 128
megabyte RAM eller
mere, kan man med fordel ændre dennes standardværdi fra 0 til 1. Hermed
holder
systemet så vidt mulig applikationskoden i hukommelse, hvilket øger ydelsen.

Også AI 10?

Fra : Madsen

Dato : 09-03-03 19:35

Kaj skrev:

> Ydelsesforskellen fra at gå fra 1,5 GB ram til 2 GB ram var 0,12%
> I hvilke programmer er det en fordel med så meget ram?

Næppe i ret mange hvis man sammenligner med 1.5 GB.
Jeg købte pc'en med 1 GB og valgte så at købe 1 GB mere dengang hvor
man kunne købe RAM til mindre end en krone pr. MB. Jeg ynder at have
programmer som InDesign, Photoshop og Illustrator kørende på samme
tid da jeg skifter meget imellem dem og jo mere RAM der er at bruge
af, jo bedre og mere glidende kører det.
Det er en pc med 2 processorer hvilket frister til at have mange
programmer åbnet på samme tid. Jo flere programmer åbnet, jo større
RAM-forbrug.

> Har du prøvet:
>
> [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session
> Manager\Memory Management].
>
> Feltet DisablePagingExecutive

Ja, den ændring har jeg lavet forlængst. Jeg kører med den nu på
WinXP Pro og alligevel bruger den nu 377 MB af sidefilen, men jeg
har også Illustrator og Photoshop åbnet lige nu. Det havde jeg
ikke før, hvor der kun blev brugt 169 MB af sidefilen.

> Også AI 10?

Ja og også i 10.0.3.

Madsen.