MS Windows
briani 27239
installation af win98
Fra : Franck Marker

Dato : 09-03-03 09:58

hej
under installation af win98 ( med win 98 start disk! ) på ny seagate 40 gb
hd, for jeg fejlen : ingen gyldig fat/fat32 tabel!
fdisk siger ingen disk
Jeg har formateret disken til fat 32 på en anden pc, da format ikke er
understøtet!
forsøges at køre install fra cd rom for jeg at der ikke kan laves en
midlertidig mappe?, opret ms-dos bootpartion?
Nogen der kan hjælpe?
Hilsen Franck

Fra : René Nielsen

Dato : 09-03-03 10:10

Opdater din computers bios, kør derefter FDISK - lav pation(er) osv.
så burde det virke. Husk at fidiske mv. med den samme version - eller nyere
af DOS.
MVH: René rni@jubiimail.dk

Fra : arc@na

Dato : 09-03-03 10:12

"Franck Marker" <franckmarker@tandlaege-huset.dk> wrote in

> [...]
> fdisk siger ingen disk
> Jeg har formateret disken til fat 32 på en anden pc, da format ikke er

Format ikke er understøttet????

> forsøges at køre install fra cd rom for jeg at der ikke kan laves en
> midlertidig mappe?, opret ms-dos bootpartion?

Det fremgår ikke helt klart for mig, om du rent faktisk HAR formateret
disken.

Hvis du kører Fdisk skal du først oprette primær DOS-partition (sig ja
til understøttelse af store diske), vælge partitionen og gøre den aktiv,
reboote og formatere. Så skulle den være klar til brug.

Desuden skal du lige kontrollere, om jumperne bag på disken står som de
skal - som master, hvis du skal bruge disken til at boote fra

- og om indstillingerne i BIOS er korrekte. Hvis BIOS er sat til at boote
fra IDE1, og din HD rent fysisk sidder på IDE0, kan det også være
forklaringen.

Håber der var noget du kunne bruge.

arc@na

Fra : René Nielsen

Dato : 09-03-03 10:57

> Format ikke er understøttet????

Det kunne tyde på, at hans BIOS skal opdateres - at den muligvis kun kan se
<6GB!! Kan ikke sige da opl. er sparsomme. Men man formatterer ALDRIG en ny
HDD på en "fremmed" maskine. Hvis HDD er fab.ny er den formatteret i FAT 32,
med understøttelse store HDD fra fab. Så prob. kunne tyde på en gl. BIOS.
MVH: René rni@jubiimail.dk

Fra : Claus

Dato : 09-03-03 12:17

Hvis HDD er fab.ny er den formatteret i FAT 32,
> med understøttelse store HDD fra fab. Så prob. kunne tyde på en gl. BIOS.
> MVH: René rni@jubiimail.dk

Passer ikke....De er IKKE formatteret fra fabrikken...

Fra : arc@na

Dato : 09-03-03 14:08

"Claus" <ca@adslhome.dk> wrote in

> Passer ikke....De er IKKE formatteret fra fabrikken...

Nej, det er de nemlig ikke - jeg har samlet de første 50 PC'er fra scratch,
og har altid måttet FDISK'e under installationsproceduren.

arc@na

Fra : Erling

Dato : 09-03-03 14:02

"René Nielsen" <rni@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

Hvis HDD er fab.ny er den formatteret i FAT 32,
> med understøttelse store HDD fra fab. Så prob. kunne tyde på en gl. BIOS.
> MVH: René rni@jubiimail.dk

Hvis du har oplevet at modtage en HD med en FAT 32 partion eller flere, så
har du enten fået en brugt HD eller en demo, som har været monteret i en PC.

egu

Fra : Pico

Dato : 09-03-03 19:15

Franck Marker wrote:
> [...]
> fdisk siger ingen disk
> Jeg har formateret disken til fat 32 på en anden pc, da format ikke er

Jeg har en gang været ude for at en HD jeg havde fdisket og formateret
på den PC jeg har stående i kælderen for en ven. Da den kom hjem til
hans Compaq ville den ikke virke, kan ikke lige huske fejlen. Jeg lavede
så en ny Fdisk og format på hans Compaq og alt virkede fint.
Det kan evt. være noget i den retning du kommer ud for. Prøv at lav
det på din egen PC.
Pico