MS Windows
briani 27239
Nedlægge HD med Win2000?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-03-03 07:51

Jeg har to harddiske: en med Win2000 (C:) og Win XP (G:) på hver sin
partition og en til data (D:). Under opstart får jeg en bootmenu, hvor
jeg vælger hvilket styresystem jeg vil starte på.

Mit tidligere behov for at køre Win2000, er nu overog jeg vil derfor
formattere den partition hvor Win2000 ligger og bruge den til data.

Kan det tilbageværende XP selv finde ud af det. hvis jeg bare
formatterer drev C:, eller skal jeg ind i Administration et eller
andet sted og fortælle den, at nu er der kun eet styresystem og det
skal den automatisk starte op på uden bootmenu eller andet gøgl?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Edmund

Dato : 08-03-03 09:59

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> andet sted og fortælle den, at nu er der kun eet styresystem og det
> skal den automatisk starte op på uden bootmenu eller andet gøgl?

Du kan ikke formatere drev C, idet XP skal bruge nogle filer der ligger
i roden af c til at boote med

boot.ini
Bootfont.bin
IO.SYS
MSDOS.SYS
NTDETECT.COM
ntldr
AUTOEXEC.BAT
CONFIG.SYS

Du kan så slette alt andet på drevet end disse filer

For at du ikke ser bootmenu, gå ind i XP
Højreklik på Denne Computer => Egenskaber => Avanceret =>
Start og genoprettelse => instillinger

Sæt XP til standardoperativsystem, og fjern kryds i vis liste af
operativsystemer.

Hvis du ikke ønsker at din pc booter på c-drevet(bytte om på diske), kan
det måske laves med recoverykoncol i XP eller/ og bios, men så må du
lige fortælle lidt mere om hvordan du har delt harddisken op. Ligger XP
på den primære partition på den anden disk eller hvad.

--
Mvh Edmund

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-03-03 11:06

Sat, 8 Mar 2003 09:58:44 +0100, skrev Edmund:

>Du kan ikke formatere drev C, idet XP skal bruge nogle filer der ligger
>i roden af c til at boote med
[cut]
> [...]

>lige fortælle lidt mere om hvordan du har delt harddisken op. Ligger XP
>på den primære partition på den anden disk eller hvad.

Hvis jeg går ind i Computeradministration > Diskhåndtering, står der
om drevene:
Win2000 C: Partition Grundlæggende NTFS I orden (System)
WinXP G: Partition Grundlæggende NTFS I orden (Boot)

Herad udleder jeg, at den partion som XP ligger på, er den primære
partion (eller hvad det nu hedder).

Det ville være lækkert at få Win2000-partitionen slettet eller
formatteret, men jeg er skam udmærket tilfreds med at slette alt andet
end de filer du nævnte - dem kan jeg sagtens leve med.

Helt vildt ville det jo være, hvis jeg - efter sletning af Win2000 -
kunne få XP-partitionen til at hedde drev C. Min HD nr. 2 hedder jo
allerede D: og så kunne jeg tænke mig den ledige partion på HD 1 kom
til at hedde E og endelig at mine to CD-drev får F: og G:

Venllig hilsen og tak for hjælpen.
Kurt Hansen

Fra : Edmund

Dato : 08-03-03 16:23

Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Helt vildt ville det jo være, hvis jeg - efter sletning af Win2000 -
> kunne få XP-partitionen til at hedde drev C.

Du kan ikke ændre XP partitionen til c, så vil der jo gå kludder i
reg.databasen.

Jeg er stadig lidt i tvivl om dine diske.
C= partition 1 på harddisk1 med W2k
G= partition 2 på harddisk1 med XP

D= harddisk 2

E + F= cd drev

--
Mvh Edmund

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-03-03 17:56

Sat, 8 Mar 2003 16:22:48 +0100, skrev Edmund:

>Du kan ikke ændre XP partitionen til c, så vil der jo gå kludder i
>reg.databasen.
>
>Jeg er stadig lidt i tvivl om dine diske.
> [...]

Det lyder rigtigt, selv om jeg er lidt i tvivl om hvad der er
partition 1 og hvad der er partition 2. Jeg mener at kunne huske, at
Win2000 er installeret først.

Som jeg skrev i et tidligere indlæg:
Hvis jeg går ind i Computeradministration > Diskhåndtering, står der
om drevene:
Win2000 C: Partition Grundlæggende NTFS I orden (System)
WinXP G: Partition Grundlæggende NTFS I orden (Boot)

Siger det dig noget? Hvordan kan jeg evt. se hvad der er 1 og 2?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 08-03-03 16:25

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kom
> til at hedde E og endelig at mine to CD-drev får F: og G:

Hej
Dit G: drev står som boot fordi det er derfra opstarten styres - vel
at mærke ved hjælp af de bootfiler Edmund har nævnt.
Dit C: drev er den primære partition, mens resten på den primære
harddisk formodentligt er logiske partitioner. Derfor kan du ikke
slette C: uden problemer. Du kan ikke ændre drevbogstav på G: fordi
Windows er installeret der. Det du kan gøre er at slette mapperne
Winnt, Programmer og Documents and Settings på C: og derefter slette
linjen med Windows 2000 i boot.ini. Din sekundære harddisk hedder D:
fordi der findes en aktiv primær partition på den.
Kort sagt kan du ændre drevbogstav på alt undtagen C: og G: - dog
vil evt. programmer installeret under andre drevbogstaver skulle
geninstalleres.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me, 2000 og XP.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-03-03 18:40

> [...]
>AUTOEXEC.BAT
>CONFIG.SYS
>
>Du kan så slette alt andet på drevet end disse filer

Hvad med pagefile.sys? Den fylder 786.432 kb.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Edmund

Dato : 09-03-03 06:00

Kurt Hansen wrote:

> Hvad med pagefile.sys? Den fylder 786.432 kb.

Hører den ikke til W2k

Har du ikke en pagefile.sys på G partitionen der hører til XP

Hvis du har en pagefile, og den hører til XP, vil XP brokke sig, og sige
at den ikke kan slettes.

Hvis pagefile.sys på C-drevet hører til XP, og du ikke kan lide at den
ligger der, kan du flytte den ved at gå i kontrolpanel / system.
Vælg advanceret / Ydeevne / indstillinger
Advanceret / skift

Husk at trykke på Definer knappen, ok knappen er ikke nok.

Hvis din anden harddisk(D) også er en hurtig harddisk, kan du få en
ydelses forbedring i XP, ved at flytte pagefile.sys derover, men det
kommer jo også an på om du har programmer der skriver til dette drev,
som kræver al diskens kraft.

--
Mvh Edmund