MS Windows
briani 27239
Installering af W2K Prof. DK
Fra : René Nielsen

Dato : 06-03-03 23:17

Hej NG,
Jeg har et problem ved inst. af W2K på en HDD fra CD-rom'n. Den melder ud,
at den ikke kan finde min HDD, og beder mig om at afslutte inst. (F3). Jeg
har et ASUS A7V mobo, hvor jeg bruger ATA 100 controller (HDD er tilsluttet
ATA 100 ctr.), jeg tror at prob. er der, at W2K har ikke indb. ATA 100 ctr.
(Der er intet ved inst. af XP). Skal jeg virkelig sætte min HDD ned på den
"almindelige" IDE ctr.??? For derefter at flytte den tilbage? (ATA 100 ctr.
er jo hurtigere) Eller er der anden måde at gøre det på?
Hvis nogen i NG evt. har et link er det helt fint, men alle råd modtages med
stor tak
På forhånd tak, MVH: René
rni@jubiimail.dk

Fra : Madsen

Dato : 06-03-03 23:25

René Nielsen skrev:

> Jeg har et problem ved inst. af W2K på en HDD fra CD-rom'n. Den
> melder ud, at den ikke kan finde min HDD, og beder mig om at
> afslutte inst. (F3).

I starten af installationen står der noget i retning af 'Tryk F6 for
at installere tredjeparts SCSI-controllere'. Hvis du gør det, så får
du på et senere tidspunkt i installationen mulighed for at smide en
diskette i med driveren til harddiskcontrolleren. Hent driveren på
bundkortsproducentens hjemmeside.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 07-03-03 00:08

René Nielsen wrote:
> [...]
> hurtigere) Eller er der anden måde at gøre det på? Hvis nogen i NG
> evt. har et link er det helt fint, men alle råd modtages med stor tak

Det er rigtigt hvad madsen skriver i næste indlæg, men jeg kan ikke forstå
at du siger der ikke er problemer med XP, den plejer da også at ville have
en diskette når kontroleren er et instikskort.
Kan du heller ikke installere ved at bruge en bootdiskette, evt. Win 98 elle
lave de 4 disketter der laves fra bootmappen på Cd'en, og så dirigere
frem til mappen I386 og skrive WinNT efterfulgt af enter.
Jeg ved godt du ville installere fra CD'en, men det fordre nok driveren til
kontrolleren, hvilket du sansynligvis også skal have ved den anden metode.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 07-03-03 01:33

Pico skrev:

> [...]
> ikke forstå at du siger der ikke er problemer med XP, den plejer
> da også at ville have en diskette når kontroleren er et

Ikke her. Det var kun Win2000 som havde behov for en ATA100-controller
på en diskette under installationen. WinXP skulle ikke da den er født
med ATA100-support. Det er den første udgave af Win2000 ikke.

Hvis det derimod er en ATA133-controller din harddisk sidder på, så
skal den første udgave af WinXP nok have en driver for den har ikke
ATA133-support. Det har WinXP SP1 derimod.

Madsen.

Fra : René Nielsen

Dato : 07-03-03 09:28

Hej NG,
Tak for besvarelserne. Desværre virkede det ikke. Jeg tror at jeg bruger den
forkerte driver - jeg har DL fra Asus' site - men det er en opdatering når
W2K er installeret... Inst. kommer ud med følgende medd.: "Fejl 18 i linie
1211". Den CD der fulgte med Asus' mobo er desværre blevet væk... da jeg
flyttede fra min ex-kæreste. Men nu går jeg ud på Microsoft knowledge base,
prøver også Asus site igen. Jeg skal nok give NG løbende besked/info.
Ellers har en af mine venner den orig. inst cd fra Asus. Mobo er A7V, med
on-board Ata 100 controller. Som sagt, i skal nok blive holdt orienteret.
Tak for svar indtil nu.
MVH: René

Fra : Per Thomsen

Dato : 07-03-03 10:27

> [...]
> on-board Ata 100 controller. Som sagt, i skal nok blive holdt orienteret.
Jeg havde samme problem med mit motherboard, jeg hentede alle de nyeste
drivere jeg kunne finde.
Intet virkede. Så var der en i en NG der skrev jeg skulle prøve med orginal
CD'en.
Jeg gravede ned i mine gamle gemmer - fandt den og prøvede. Vupti så virkede
det.

Per

Fra : René Nielsen

Dato : 07-03-03 16:55

Lidt opdatering:
ledte på andre NG's fandt en metode... men det virkede kun da jeg skulle
trykke F6. Efter formattering af HDD, bad den om en "Family driver diskette"
fra Promise... her stopper det så. Jeg har mailet 2 gange til Promise
support, såsnart jeg hører fra dem lader jeg jer det vide. Sidste info:
Såvidt jeg kunne forstå, var det problem med ATA 100, specifikt på netop
Asus A7V mobo...
MVH: René

Fra : Madsen

Dato : 07-03-03 17:22

René Nielsen skrev:

> Tak for besvarelserne. Desværre virkede det ikke. Jeg tror at jeg
> bruger den forkerte driver - jeg har DL fra Asus' site - men det
> er en opdatering når W2K er installeret...

Jeg kan også huske at jeg havde problemer med at finde den rette
driver til mit Asus CUV4X-D, men det lykkedes til sidst at finde
den på Asus' hjemmeside.

> Mobo er A7V, med on-board Ata 100 controller.

Prøv evt.:
http://groups.google.com/groups?ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_umsgid=DxLa6.461%24CQ4.69440@monger.newsread.com&lr=&hl=da

> Såvidt jeg kunne forstå, var det problem med ATA 100, specifikt på
> netop Asus A7V mobo...

En søgning på Google tyder i hvert tilfælde på at det kan være
noget bøvl med det bundkort. Du er tilsyneladende ikke den eneste
der har kæmpet med det.