MS Windows
briani 27239
Drev bogstav /Boot-rækkefølge
Fra : Niels T

Dato : 05-03-03 14:49

Hej NG!

Hvis man har 4 harddiske, hver med 2 partioner - hvordan vil de så boote op
(i hvilken bogstav rækkefølge vil partionerne optræde i windows?)

De 4 harddiske sidder på primær master/slave samt sekundær master/slave..

Hvis man sætter en pci 2*ide controller i systemet, hvor vil den så optræde?

Håber i kan hjælpe!
Mvh Niels

Fra : LarsS

Dato : 05-03-03 17:11

Niels T skrev:

> Hvis man har 4 harddiske, hver med 2 partioner - hvordan vil de så boote op
> (i hvilken bogstav rækkefølge vil partionerne optræde i windows?)
> De 4 harddiske sidder på primær master/slave samt sekundær master/slave..

win98, ingen bootmanager:
C vil være den aktive, primære partition man booter på (*).
Næste bogstaver vil være andre primære partitioner, hernæst
"logiske partitioner" som deler drev med primære patitioner (i
rækkefølge som de primære partitioner), sidst kommer drev med
udelukkende "logiske partitioner".
Hvis diske er ens partitioneret vil rækkefølge afgøres efter tilslutn.
1) primær-mst, 2) primær-slave, 3) sek.-mst, 4) sek-slave.

(* hvis OS er installeret på C. Hd vil normalt, men ikke
nødvendigvis, være tilsluttet primær-mst, kan vælges i BIOS).

Ex: 2 hd hver med 1 primær og 1 logisk partition OG 2 hd hver
med 2 logiske partitioner (hvis hd 1,1 er primær aktiv boot-
partition og hvis hd 3 sidder "før" hd 4 som nævnt ovenfor):
C= hd 1,1 D= hd 2,1 E= hd 1,2 F=hd 2,2
G= hd3,1 H= hd 3,2 I= hd 4,1 J=hd 4.2

Altså: hvadenten hd 2 sidder som (f.eks.) primær-slave eller
sekundær-slave vil det ikke ændre bogstav-rækkefølge i ex
ovenfor...

> Hvis man sætter en pci 2*ide controller i systemet, hvor vil den så optræde?

Har kun prøvet med en Promise-controller hvor tilsluttede hd fik
bogstaver tildelt før bundkortets, men ellers ifølge alle regler
nævnt ovenfor...

/LarsS

Fra : Niels T

Dato : 05-03-03 17:37

"LarsS" <sidenius@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har kun prøvet med en Promise-controller hvor tilsluttede hd fik
> bogstaver tildelt før bundkortets, men ellers ifølge alle regler

Tak for svaret!!
-Niels

Fra : Niels T

Dato : 05-03-03 20:58

Lige et ekstra spørgsmål.
Hvis man på hver sin partion på én HD installerer f.eks. w2k og xp - samt
sætter denne hd til primær master - får man C og D-drevet.. Er der en måde
at undgå, at senere installeret upartioneret hd med f.eks. w98 ikke "skubber
sig ind" mellem de to drev? (w98 vil ligge på en primær partion)

Undskyld hvis spørgsmålet er dårligt formuleret

-Hygge Niels

Fra : LarsS

Dato : 05-03-03 21:38

Niels T skrev:

> [...]
> sig ind" mellem de to drev? (w98 vil ligge på en primær partion)
>
> Undskyld hvis spørgsmålet er dårligt formuleret

Det ved jeg ikke, jeg har (siden forsøg med boot-managere)
altid valgt at ha eet styresystem på een hd. Jeg installerer
til C (hd sat til primær-mst) og i BIOS vælger jeg så senere
den ønskede styre-system-hd, som af BIOS så sættes til at
være C (uanset hvor den er tilsluttet).
(Det vil sige styresystem-hd's "skifter plads" (bogstav), men
da programmer ligger enten på den styresystem-hd hvor de
hører til, eller på fælles logisk drev, spiller det ingen rolle.)

/LarsS

Fra : Edmund

Dato : 05-03-03 22:00

Niels T wrote:
> [...]
> på en primær partion)
>
> Undskyld hvis spørgsmålet er dårligt formuleret

Jeg ved ikke med W2K men sætter du en harddisk på efter at XP er
indstalleret, vil du inde fra XP se det nye drev som E
Inde fra WIN98 vil den bytte om på D og E

Hvis du vil installere win98 sammen med W2k og XP, skal man normalt
starte med at indstallere Win98, for at få en bootmenu

Hvis Win98 skal installeres på det nye drev, skal W2K køre med fat32
filsystem. Kører W2K med NTFS bliver du nødt til at bytte harddiskene
rundt

--
Mvh Edmund