MS Windows
briani 27239
2 Windows versioner
Fra : Thomas

Dato : 04-03-03 22:05

Hejsa

Jeg håber at dette er den rigtige gruppe til mit spørgsmål... Ellers
vil jeg da håbe en eller anden vil være mig behjælpelig med at finde
den rigtige...

Sagen er den, at jeg har delt min harddisk op i to partitioner. Det
ene drev (mit C: drev) har jeg installeret Windows XP på. Det andet
(D: Drevet) Har jeg Windows 98 2nd Edition liggende på...

Når jeg starter min computer, går der de sædvanlige få sekunder, før
computeren kommer med en menu, hvor den spørger om jeg vil starte
enten Windows XP, eller Windows 98... Hvis jeg ikke vælger noget,
starter computeren Windows 98 op... (Efter 30 sekunders ventetid)

Der er to ting jeg gerne vil ændre, da det 19 ud af 20 gange, er
Windows XP jeg skal bruge....

Den ene ting er, at jeg gerne vil have computeren til at starte Windows XP
op, hvis man ikke rører ved noget... Den anden ting er, at det kunne være
rart, hvis man f.eks. kun skulle vente 5 eller 10 sekunder før den selv
startede Windows XP op....

Jeg ved godt, at begge dele kan ordnes nemt, hvis man bare bliver foran
computeren, indtil menuen dukker op... Men det ville være fint, hvis man
bare kunne trykke på knappen, gå ud og sætte kaffe over, og så var
Windows XP klar når man kom ind foran skærmen igen...

Kan man hurtigt ændre de ting jeg nævner (så den automatisk vælger
Windows XP - Og at den starter det automatisk efter kun 5 sekunder)
- Undskyld hvis jeg gentager mig selv

Ved godt at man kan få nogen programmer der sikkert kan gøre det...
(Bootmanagers - eller hvad de nu hedder...) Men er der mulighed for at
ændre det uden en sådan? F.eks. i BIOS?

På forhånd tak for hjælpen...

Mvh.
--
Thomas Elbo Jensen
Thomas.Elbo@Privat.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-03-03 22:27

"Thomas" <Thomas.Elbo@Privat.dk> skrev :

>Kan man hurtigt ændre de ting jeg nævner (så den automatisk vælger
>Windows XP - Og at den starter det automatisk efter kun 5 sekunder)

I XP:

Højreklik på Denne Computer => Egenskaber => Avanceret => Startup
& Recovery (start og gendannelse ?)

Her kan du sætte ønslede.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-03-03 00:13

(start og gendannelse ?)

Start og genoprettelse

Kurt

Fra : Henning

Dato : 04-03-03 22:28

> [...]
>op, hvis man ikke rører ved noget... Den anden ting er, at det kunne være
>rart, hvis man f.eks. kun skulle vente 5 eller 10 sekunder før den selv

Editer c:\boot.ini (husk at fjerne skrivebeskyttelse før du kan
gemme), heri kan du ændre opstartstid og default styresystem.

Henning
hsb(at)image.dk