MS Windows
briani 27239
disk boot failure
Fra : gert

Dato : 04-03-03 18:37

Hej Gruppe!
Jeg har lige fået min pc tilbage fra reparation
en uge siden,den ville ikke install styresystemet
win 98.
Den har kørt tilfredsstilende,men her idag gik den
istå midt i en download af et trial program.jeg
genstartede og så kom der en besked:
Disk boot failure insert systemdisk and press
enter.
Så jeg slukkede og genstarede uden at gøre mere
er der en der kan fortælle hvad der opstod her?
Jeg har to harddiske hvor jeg har winxp pro på
slavedisk . win98/me på primær disk.

Fra : Snuden

Dato : 04-03-03 18:51

On Tue, 4 Mar 2003 18:37:04 +0100, "gert" <geem@oncable.dk> wrote:

> [...]
>Så jeg slukkede og genstarede uden at gøre mere
>er der en der kan fortælle hvad der opstod her?
>Jeg har to harddiske hvor jeg har winxp pro på

Død harddisk tror jeg - i hvert fald en død boot-record. Du _kan_
prøve at boote ind fra en bootdisk også køre fdisk /mbr, men jeg
tvivler på det hjælper. Hvis det gør skal du køre en
reperations-installation af XP.

--
Snuden

Fra : gert

Dato : 04-03-03 20:28

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Snuden
>
> "I am a river to my people" -Auda abu Tayi
Tak for svaret,men som sagt den kørte efter genstart
det var hvis den ville gøre det senere,
men skal jeg aligevel køre en reperation af win 98?
Venlig Hilsen Gert

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-03-03 00:11

"gert" <geem@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Tak for svaret,men som sagt den kørte efter genstart
> det var hvis den ville gøre det senere,
> men skal jeg aligevel køre en reperation af win 98?
> Venlig Hilsen Gert

At sige at disk boot failure er lig med en død harddisk, er vist noget
overdrevet, da den også som anført optræder, hvis master boot record,
fattabel eller andet er ødelagt. Det sker meget oftere end, at en harddisk
den dør. Den optræder også hvis den er sat til at boote på a og der så
sidder en ikke bootbar disk i. Så selvfølgelig skal du prøve at få liv i
den.
Det kan bl.a. gøres på følgende måde:

1: Boot på din win 98 bootdiskette. Når den er færdig med at boote skriver
du
fdisk /mbr
Så laver den en ny master boot record, uden at den ødelægger data.
Virker det - så er du meget heldig, men det er der også nogen der er.
Virker det ikke går du videre til
2: Boot igen på disketten. Installer win 98 oveni den eksisterende
installation. Derved burde du ikke miste data og alle de nuværende
programmer burde også virke fuldt ud med det samme, idet geninstallationen
normalt kun ændrer på selve windows filerne.

Der er meget stor chance for, at en af ovenstående metoder kan redde din
dag.

Kurt

Fra : gert

Dato : 05-03-03 15:41

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> du
> fdisk /mbr
> Så laver den en ny master boot record, uden at den ødelægger data.

Den virker nu,jeg skrev fdisk /mbr den kom op med en besked om at en virus
lingende funktion var igang der var tre muligheder jeg kunne vælge jeg
valgte så
at gå ud og genstartede og den kørte så igen,så det var en underlig omgang
jeg
der var ude for
Jeg takker for hjælpen.
Hilsen Gert

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-03-03 23:14

> [...]
> valgte så
> at gå ud og genstartede og den kørte så igen,så det var en underlig omgang

Velbekomme. Det lyder ikke så godt, når en virus har været aktiv i mbr. Den
kan evt. aktiveres et helt andet sted fra, således at du måske risikerer at
miste mbr igen.
Jeg vil anbefale, at du besøger
www.avirus.dk
og downloader de 2 filer, som hører til f-prot. Følg vejledningen og pak dem
ud på 2 disketter.
Boot på diskette 1 og indsæt disk 2, når der bedes om det. Lav derefter en
virusscanning af hele pc.en.
Det kan godt være en langvarig affære, som dog kan afkortes noget, hvis man
inden scanniningen har slettet alle temp filer og især temporary internet
files, da den er meget længe om at scanne lige præcis disse filer.

Kurt

Fra : gert

Dato : 06-03-03 17:38

> [...]
> inden scanniningen har slettet alle temp filer og især temporary internet
> files, da den er meget længe om at scanne lige præcis disse filer.

Jeg var ude og hente de to disketter og installerede på c drev og kørte det
så,
langt henne i scanningen stod det stille og tikkede nede fra h.disken jeg
genstartede
normalt og den kører normalt, men jeg har haft og har stadig problemer med
at, under
opstart ,der vil den ikke rigtig læse den trådløse mus ind så derfor må jeg
genstarte
igen,men det er nået den altid har gjort,så derfor ville jeg gerne lige
spørge om det
kunne være en fejl i bios eller bundkort?
Mange venlige hilsener
Gert
PS. tak for det råd med at jeg kan scanne med de to diske.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-03-03 20:50

> [...]
> Mange venlige hilsener
> Gert
> PS. tak for det råd med at jeg kan scanne med de to diske.

Umiddelbart tror jeg ikke på fejl i bios og muligvis heller ikke bundkort.
Det er måske mere et spørgsmål om din harddisk, idet du jo oplyser, at den
tikker.
Prøv at lave en komplet scandisk med avanceret overfladescanning m.m. Der
kan være defekter sektorer som driller. Det kan også hænge sammen med din
mus, hvis noget af driveren er kommet i en dårlig sektor.
Prøv evt. at geninstallere driveren til musen.

Kurt