MS Windows
briani 27239
Win98 - HD-størrelse
Fra : Erik

Dato : 03-03-03 00:27

Min haddisk er blevet for lille (7,6 GB), så jeg må investere i en ny, men
er der noget om at det er begrænset hvor store diske win 98 kan styre ?
Eller er der andet jeg skal tage hensyn til ?
Mvh
Erik

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-03-03 00:50

"Erik" <Erik_Kildahl@tagvæk.mail.tele.dk> skrev :

>Min haddisk er blevet for lille (7,6 GB), så jeg må investere i en ny, men
>er der noget om at det er begrænset hvor store diske win 98 kan styre ?

Ved diske over 64 GB, skal der en patch til.
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q263/0/44.asp

Fra : Anders

Dato : 03-03-03 01:11

Da jeg kørte med win 98 se for mange år siden, kan jeg huske jeg havde
problemer med at benytte en 40 gb disk, tror nok den max at den kunne
håndter 28 gb.

/Anders

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-03-03 20:35

In dk.edb.system.ms-windows, Anders <andos@tdcadsl.dk> says...
> Da jeg kørte med win 98 se for mange år siden, kan jeg huske jeg havde
> problemer med at benytte en 40 gb disk, tror nok den max at den kunne
> håndter 28 gb.

Du er sikker på at det ikke var et BIOS-problem?

Og gider du skrive dit svar _under_ det du citerer og klippe det
overflødige væk?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : LarsS

Dato : 04-03-03 21:12

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message
> In dk.edb.system.ms-windows, Anders <andos@tdcadsl.dk> says...
>
> Du er sikker på at det ikke var et BIOS-problem?

Det er tilhvertilfælde ikke et win98SE
problem, 120Gb HD kører fint her...

/Lars

Fra : Erik

Dato : 03-03-03 01:21

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Ved diske over 64 GB, skal der en patch til.
> http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q263/0/44.asp

Tak Knud, så kan jeg jo godt købe mig en større HD uden at spekulere over om
jeg kan køre videre med win98, som jeg egentlig er godt tilfreds med.

Mvh
Erik

Fra : Leony

Dato : 03-03-03 10:13

"Erik" <Erik_Kildahl@tagvæk.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Min haddisk er blevet for lille (7,6 GB), så jeg må investere i en
> ny, men er der noget om at det er begrænset hvor store diske win 98
> kan styre ? Eller er der andet jeg skal tage hensyn til ?

Det du skal tage hensyn til er bundkortets BIOS. Hvis BIOS ikke kan
"genkende" harddisken, så får du ikke udbytte af den fulde størrelse.

Du kan finde BIOS opdateringer på bundkortproducentens hjemmeside. Hvis
du ikke ved hvilket bundkort du har, så tjek nummeret som står nede i
venstre hjørne under opstarten. Dette nummer kan bruges til
modelbestemmelse af bundkort. Du kan læse emre om BIOS ID her:
http://www.motherboards.org/moboidtools.html
Du kan også downloade CTbios (fra samme side), denne kan finde BIOS ID
nummeret ved kørsel af programmet.

Hvis du har en Compaq, HP eller en lignende færdigsamlet computer. Så
vil du kunne finde BIOS på det respektive firmas hjemmeside.

Selv bruger jeg en 40 GB disk under Windows 98 uden problemer.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jesper

Dato : 03-03-03 10:23

On Mon, 3 Mar 2003 10:12:58 +0100, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

>Det du skal tage hensyn til er bundkortets BIOS. Hvis BIOS ikke kan
>"genkende" harddisken, så får du ikke udbytte af den fulde størrelse.

Hvis det skulle være tilfældet, så henter man bare et lille program
hos producenten af harddisken som klarer det problem.

Fra : Erik

Dato : 04-03-03 01:13

Jesper wrote:

> Hvis det skulle være tilfældet, så henter man bare et lille program
> hos producenten af harddisken som klarer det problem.

Tak for oplysningerne også til Leony og Jesper, det er jo rart at være
forberedt på sådanne evt. problemer.

mvh
Erik