MS Windows
briani 27239
WinXP crasher totalt efter få ugers brug
Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 02-03-03 21:11

Som beskrevet i lu9o3v8543ortui4a68ahh2pd8ad3erj0h@4ax.com har jeg
adskillige gange hjulpet min nabo med en forholdsvis ny computer, der kører
WinXP (slevom jeg kun kender til Win98, men folk tror jo at man kan
alligevel). Den er nu for 3. eller 4. gang gået helt i hårdknude.

De fleste gange består fejlen i at computeren kører ekstremt langsomt. Den
er på 1,8 GHz, men den kører ikke hurtigere end en 386'er. Når computeren
er i denne tilstand kommer der også af og til en blå skærm, med beskeden om
at der er fundet en fejl og computeren lukkes ned for ikke at forårsage
skade. En enkelt gang (som beskevet i ovenstående msg.id.) var det dog ikke
engang til at starte maskinen.

Efter hver reinstallation, som er foretaget dels med den oprindelige
medfølgende CD, en WinXP Home CD tilsendt af supporten (Fujitsu Siemens) og
en ditto. Pro, er Windows-update blevet kørt, og der er installeret Norton
antivirus og dennes opdatering er også kørt.

Fejlene er ikke opstået i forbindelse med installation af programmer. Det
sker typisk efter 3 uger, men her i weekenden skete det en halv time efter
reinstallationen.

Hos supporten siger de, at de godt kan tage den ind og se på den, men hvis
det er en softwarefejl kommer min nabo bare til at betale. Jeg frygter så
at de reinstallerer WinXP og lader maskinen passe sig selv to måneder (hvor
min nabo må undævre den) uden at der sker noget.

Jeg kan simpelt hen ikke hitte ud af hvad der kan være galt. Kan det være
noget defekt hardware, eller er der andre bud?

--
Mvh. Simon Mikkelsen

Vær med til at udvikle statistiksystemet ZIP Stat
som Open Source, se http://sourceforge.net/projects/zipstat/

Fra : Madsen

Dato : 02-03-03 23:08

Simon Mikkelsen skrev:

> Jeg kan simpelt hen ikke hitte ud af hvad der kan være galt. Kan
> det være noget defekt hardware, eller er der andre bud?

Noget der evt. kunne være galt er at WinXP har en funktion indbygget
som kører overførselshastigheden ned på harddiskcontrolleren hvis
den opdager fejl i overførslen. Hvis f.eks. harddisken kører ATA100
eller UDMA Mode 5 når WinXP er blevet nyinstalleret og WinXP på et
tidspunkt får fejl i overførslen, så prøver den med UDMA Mode 4.
Hvis der kommer fejl ved den hastighed så går den ned på UDMA Mode 2
osv. WinXP vil ikke advare dig om at den nu kører hastigheden ned.
Der vil komme en meddelelse i logbogen, men ikke alle kigger i den
logbog og opdager det derfor ikke.
Hvis harddisken går ned fra UDMA Mode 5 til PIO Mode 4 f.eks. så
vil det hele gå meget langsomt. Programmer vil være meget længe om
at åbne, opstarten vil tage evigheder osv.

Prøv evt. at læse:
<http://www.microsoft.com/hwdev/tech/storage/IDE-DMA.asp>

Mit umiddelbare gæt er at kablet imellem harddisk og bundkort er
defekt eller godt på vej til at blive det måske.

Madsen.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 03-03-03 00:12

Madsen wrote:
> Mit umiddelbare gæt er at kablet imellem harddisk og
> bundkort er defekt eller godt på vej til at blive det måske.

Kan det ikke også være dårlig køling, er det ikke noget
med Pentium IV automatisk går ned i MHz, hvis kølingen
ikke er tilstrækkelig?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Madsen

Dato : 03-03-03 01:17

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Kan det ikke også være dårlig køling, er det ikke noget
> med Pentium IV automatisk går ned i MHz, hvis kølingen
> ikke er tilstrækkelig?

Det kan det måske også være ja.
Det jeg så undrer mig over, hvis det skulle være dårlig køling, er
at det først sker efter nogle ugers drift, men Simon skriver jo godt
nok også at det skete allerede efter installationen sidste gang, så
det er sikkert hardwarerelateret. Måske en blæser som svigter eller
noget i den stil.

Unmountable_boot_volume kan dog godt tyde på at det er noget med
disken eller forbindelsen til denne.

Madsen.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 03-03-03 10:25

Madsen wrote:
> Unmountable_boot_volume kan dog godt tyde på at
> det er noget med disken eller forbindelsen til denne.

Ja, det er rigtigt, men jeg kunne ikke se den meddelelse,
da der mangler news: foran linket.
Jeg har før rettet fejlen vha. dette link:
http://support.gateway.com/support/techdocs/software/WINDOWS/158032510.shtml
- Uden fuglenæb, Madsen ;)

Fra : Madsen

Dato : 03-03-03 16:10

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Ja, det er rigtigt, men jeg kunne ikke se den meddelelse,
> da der mangler news: foran linket.

Det er der råd for. Kopier det og indsæt det nede i Start > Kør
hvor du skriver news: foran og klikker på OK.

> Jeg har før rettet fejlen vha. dette link:
> http://support.gateway.com/support/techdocs/software/WINDOWS/158032510.shtml
> - Uden fuglenæb, Madsen ;)

Ja, det ser jeg. :)

Madsen.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 03-03-03 16:15

Madsen wrote:

> Det er der råd for. Kopier det og indsæt det nede i Start > Kør
> hvor du skriver news: foran og klikker på OK.

Selvfølgelig, tak for det.

Fra : Madsen

Dato : 03-03-03 01:26

Simon Mikkelsen skrev:

> Som beskrevet i lu9o3v8543ortui4a68ahh2pd8ad3erj0h@4ax.com

Jeg glemte lige at nævne at du ikke kan finde information om fejlen
når du har stavet den forkert. :)

Det hedder ikke unmountable_boot_volumn, men unmountable_boot_volume
og den giver masser af hits rundt omkring.

<http://makeashorterlink.com/?C1D6258A3>
<http://makeashorterlink.com/?D2F6138A3>
<http://makeashorterlink.com/?Q107528A3>

Madsen.