MS Windows
briani 27239
Tekst fil fra dos program til notepad!
Fra : H.Kragelund

Dato : 28-02-03 06:00

Jeg har et dos program til at programmere plc styringer med! Dette dos
program arbejder med to fil typer, TXT og PLC filer. Nogle gange er der en
uhyggelig masse tekst der skal editeres!
Så var det at jeg ville hive .txt filen ind i notepad for editere den der.
Men når denne .txt fil bliver åbnet af notepad så bliver æ, ø og å ændret
til nogle andre tegn. Gemmer jeg så filen og åbner den i dos så er det de
samme mystiske tegn, som i notepad.

Hvorfor er det lige windows programmer ikke kan læse æøå der er skrevet af
mit dos program. Men dos kan godt læse æøå der er skrevet af windows
programmer?

Og endnu bedre. Er der nogen der ved hvordan jeg kan få windows til læse dos
æøå?

mvh
henrik

Fra : Henning Sørensen

Dato : 28-02-03 19:50

"H.Kragelund" <xhek@direkte.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> programmer?
>
> Og endnu bedre. Er der nogen der ved hvordan jeg kan få windows til læse

Puh - så er det med at hive noget af det gamle DOS frem fra de støvede
afkroge af hjernen
Så hudt jeg visker... kan det gøres ved at have den rigtige "landekode".
På din DOS maskine har du i din config.sys fil en linie der angiver fonten
bla. vha et nummer
"normalt" er denne 850 (nordisk), men mener altså at kunne huske, at den
bedste kode at
anvende er 865 (dansk).
Det er ihvertfald nemt at afprøve

/Henning, Sydfyn.