MS Windows
briani 27239
XP og bootproblemer
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-02-03 21:25

Min bror har for nyligt flyttet sin Windows installation
fra sin gamle harddisk til sin nye og det virker fint,
men sætter han den gamle disk i igen, så vil den
ny Windows installation ikke boote op - kun med
boot via Windows CD-rommen.
Der er noget med bootsekvenser osv. gemmes
et sted, men hvordan får jeg den til at glemme
den gamle harddisk som bootdevice?
Kan jeg formatere denne på en bestemt måde
eller ligger informationerne et andet sted?

Jeg har prøvet med fdisk og rebuild af bootcfg
gennem Windows reparation.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-02-03 21:32

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Jeg har prøvet med fdisk

Rettelse "fdisk /mbr" samt ændret i boot.ini,
men det lader til denne overskrives af den
gamle harddisks informationer!

Fra : Edmund

Dato : 27-02-03 21:46

> [...]
> Kan jeg formatere denne på en bestemt måde
> eller ligger informationerne et andet sted?
>
> Jeg har prøvet med fdisk og rebuild af bootcfg

Skal du ikke have byttet om på diskene så den nye sidder som master

eller lav den gamle boot.ini om til
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP " /fastdetect

Eller gå ind i bios og sæt den til at boote på harddisk 1
Harddisk 0 = primær

--
Mvh Edmund

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-02-03 21:55

Edmund wrote:
> [...]
> multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS=
> "Windows XP " /fastdetect
>
> Eller gå ind i bios og sæt den til at boote på harddisk 1

Dette kan jeg sagtens find ud af, men når den gamle disk
sættes i igen, så er der problemer igen.

Fra : Edmund

Dato : 27-02-03 22:28

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Dette kan jeg sagtens find ud af, men når den gamle disk
> sættes i igen, så er der problemer igen.

Er det fordi du ikke har sat den nye disk aktiv med fdisk

Jeg har ikke leget så meget med "aktiv" med XP men prøv med fdisk at
fjerne aktiv på den gamle disk.

Sidder den gamle disk så på den primære ide kanal eller hva

--
Mvh Edmund

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-02-03 22:44

Edmund wrote:
> Er det fordi du ikke har sat den nye disk aktiv med
> fdisk

Jeg har gjort det med Partition Magic, men gør det lige
med Fdisk også.
Ja, den nye harddisk var aktiv.
Den siger stadig "Invalid system disk" når begge diske
sidder i, men ikke når den gamle tages ud!

> Jeg har ikke leget så meget med "aktiv" med XP,
> men prøv med fdisk at fjerne aktiv på den gamle disk.

Den skriver at jeg ikke kan aktivere andre diske end
disk 1.

> Sidder den gamle disk så på den primære ide kanal
> eller hva?

Nej, den gamle disk er slave på den sekundære kanal.
Det mærkelige er dog, at harddisk producentens eget
disc wizard program ikke kan se jeg har sat den nye
disk op med partitioner!

Det jeg gjorde da jeg installerede var, at fjerne den
gamle disk og installere Windows på den nye (på
den gamles plads!). Det har så betydet, at når den
gamle disk sættes i, så bliver den pludselig den
aktive (altså bootdisken) på en eller anden måde.

Fra : Edmund

Dato : 27-02-03 23:08

> [...]

> gamle disk sættes i, så bliver den pludselig den
> aktive (altså bootdisken) på en eller anden måde.

Nå, jeg havde forstået det sådan at du havde flyttet indholdet fra den
gamle disk over på den nye disk.

Er du sikker på at boot rækkefølgen er rigtig i BIOS

BIOS kunne jo godt være sat op til at boote på disk 2, men da der før
ikke var en disk 2, villle den så gå videre til disk 1

>Den skriver at jeg ikke kan aktivere andre diske end
>disk 1.

Kan du ikke fjerne "aktiv" på den gamle eller hvad
De vil jo stå som aktive begge 2, når de er gjort aktive hver for sig.

--
Mvh Edmund

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-02-03 23:31

Edmund wrote:
> Er du sikker på at boot rækkefølgen er rigtig i BIOS

Aaaarrrgghhhhh, jeg STORE klovn *rødmer*....

> BIOS kunne jo godt være sat op til at boote på
> disk 2, men da er før ikke var en disk 2, villle den
> så gå videre til disk 1.

Det er nøjagtig det jeg havde sat den til ;(
Godt med friske øjne på mit "problem",
mange tak.

> Kan du ikke fjerne "aktiv" på den gamle eller hvad
> De vil jo stå som aktive begge 2, når de er gjort aktive
> hver for sig.

Nej eller jo, men så skal jeg sætte den gamle til primær.
Det virker dog nu ;)

Fra : Edmund

Dato : 27-02-03 22:53

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Dette kan jeg sagtens find ud af, men når den gamle disk
> sættes i igen, så er der problemer igen.

Man sletter ikke bootinformationer i mbr ved at formatere, men sletter
man partition med fdisk er de væk.

XP er god til at genkende diske, jeg ved så ikke når den gamle disk
bliver sat i, om at den prøver at skrive til sit gamle "jeg"

--
Mvh Edmund

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-02-03 23:32

Edmund wrote:
> Man sletter ikke bootinformationer i mbr ved
> at formatere, men sletter man partition med fdisk
> er de væk.

Jeg kunne ikke helt huske hvordan det hang sammen.

> XP er god til at genkende diske, jeg ved så ikke
> når den gamle disk bliver sat i, om at den prøver
> at skrive til sit gamle "jeg"

Det lader det ikke til.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-02-03 00:02

Problemet er løst, men da flere har givet udtryk for, at de ikke helt ved,
hvad der sker, hvis der er flere aktive diske på systemet i xp, kan jeg
oplyse, at det sker der intet ved. XP er faktisk mere ligeglad med det end
tidligere versioner.
Nogle vil nok huske, at hvis man f.eks. havde en master hd som var opdelt i
2 partitioner og derudover en sekundær hd som også havde en aktiv partition,
så ville den sekundære hd stjæle drevbogstav d, selv om man gerne ville
have, at nr. 2 partition på masteren var d. Men det hang sammen med, at når
nr. 2 også havde en primær dos partition som var aktiv, så skete det.
I xp kan man omdøbe alle sine partitioner, uanset om de er aktive eller ej,
således at de får bogstaver i nøjagtig den rækkefølge, som man ønsker.

Kurt