MS Windows
briani 27239
Amputeret Windows XP ?
Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 26-02-03 14:47

Hej i gruppen.

I familien har vi købt en ny computer med "Windows XP home" installeret.
Programmer og hardware virker udmærket.

Beskrivelse:
For nylig fandt jeg det interessant at "lege" lidt med Windows XP - backup.
Imidlertid er denne funktion ikke installeret i Windows XP-home, men kan
installeres fra Windows-CD-ROM.
Nu er der ikke medleveret denne maskine en Windows XP-CD-ROM, men derimod en
række såkaldte geninstallations CD'er.

Via E-mail er fabrikantens "hot-line" blevet adspurgt om en løsning og
svaret var meget enkelt:
"Funktionen findes ikke i den version, du har købt".

Spørgsmål:
Kan der virkelig være tale om "amputerede" versioner af Windows XP-home, som
her beskrevet?
Hvad kunne man forestille sig af yderligere "mangler"?

Hvordan får man på lovlig vis installeret eventuelle mangler - og specifikt
backup (ntbackup)

Hans-Jørgen

Fra : Pico

Dato : 26-02-03 17:12

Hans-Jørgen Sindholt wrote:
> [...]
> Hvad kunne man forestille sig af yderligere "mangler"?
>
> Hvordan får man på lovlig vis installeret eventuelle mangler - og

Hvis det skal være lovligt er der nok ikke noget at gøre. Du har købt et
produkt med nogle begrænsninger, hvis du ikke ved købet blev gjort
opmærksom på disse begrænsninger, men bare fik at vide at det var
med XP home, mener jeg nok du kan tillade dig og låne en CD af en
og så installere manglen.
Jeg ved ikke om backup høre med til Home udgaven, jeg kender kun
Pro.
Pico

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-02-03 17:21

On Wed, 26 Feb 2003 17:11:48 +0100, "Pico" <IPdata@mail.dk> wrote:

>Jeg ved ikke om backup høre med til Home udgaven

Det gør den:

cd-drev:\WinXP-CD\VALUEADD\MSFT\NTBACKUP

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Edmund

Dato : 26-02-03 17:37

Pico wrote:
> Jeg ved ikke om backup høre med til Home udgaven, jeg kender kun
> Pro.

I XP home skal man klikke på Ntbackup.msi i mappen
VALUEADD\MSFT\NTBACKUP på XP cdén for at installere backup

Søg evt efter Ntbackup.msi på cderne

Hvilket fabrikat er din pc

--
Mvh Edmund

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-02-03 19:35

"Edmund" <edm@os.dk> skrev:

> I XP home skal man klikke på Ntbackup.msi i mappen
> VALUEADD\MSFT\NTBACKUP på XP cdén for at installere backup
>
> Søg evt efter Ntbackup.msi på cderne
>
> Hvilket fabrikat er din pc

Man får ikke en rigtig Windows CD med når Windows følger med nye
maskiner. Derimod får man et image af Windowsinstallationen på en eller
flere CDere, der kun kan installeres på den pågældende computer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Edmund

Dato : 26-02-03 20:08

Morten Bjergstrøm wrote:

> Man får ikke en rigtig Windows CD med når Windows følger med nye
> maskiner.

Det er vist meget forskelligt
Der fulgte en XP cd med til min Fujitsu Siemens.

> Derimod får man et image af Windowsinstallationen på en
> eller flere CDere, der kun kan installeres på den pågældende computer.

Det kunne så tænkes at nogle fabrikanter lægger Mapperne(filerne) fra XP
cdén ind under f.eks. Windows mappen på hardisken

Han kunne prøve at søge på harddisken efter Ntbackup.msi og evt
ntbackup.exe

--
Mvh Edmund

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-02-03 23:47

"Edmund" <edm@os.dk> skrev:

> Det er vist meget forskelligt
> Der fulgte en XP cd med til min Fujitsu Siemens.

Hvis det er en OEM udgave lyder det underligt.

> Det kunne så tænkes at nogle fabrikanter lægger Mapperne(filerne)
> fra XP cdén ind under f.eks. Windows mappen på hardisken

Jeg slettede min XP Home meget hurtigt, så det fik jeg ikke undersøgt,
men det er ikke usandsynligt.

> Han kunne prøve at søge på harddisken efter Ntbackup.msi og evt
> ntbackup.exe

God ide!

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 26-02-03 17:36

"Hans-Jørgen Sindholt" <ridendo_dicere@severum.dk> skrev i en
meddelelse news:3e5cc57b$0$203$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej i gruppen.
[snip]
> Nu er der ikke medleveret denne maskine en Windows XP-CD-ROM, men
> [...]

Hej
Er du sikker på en af CD'erne ikke er en Windows XP CD - det kan
godt være den hedder f.eks. Compaq Program Files, Windows XP.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me, 2000 og XP.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-02-03 19:37

"Johnny Nielsen" <johnny@wintip.dk> skrev:

> Er du sikker på en af CD'erne ikke er en Windows XP CD - det kan
> godt være den hedder f.eks. Compaq Program Files, Windows XP.

Ved nye maskiner er det normalt, at der er lavet et image af
installationen, som er gemt på en eller flere CDere.

Til min Acer bærbare fulgte, der en Windows XP Home med i form af et
krypteret Norton Ghost Image (ret ubrugeligt, hvis jeg skal være
ærlig).

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 26-02-03 23:51

Hej igen --

Mange tak for de gode bud på "problemet" eventuelle løsning.

Edmund skrev d.d. klokken 20:08:
------------------citat-----------------
Det kunne så tænkes at nogle fabrikanter lægger Mapperne(filerne) fra XP
cdén ind under f.eks. Windows mappen på harddisken

Han kunne prøve at søge på harddisken efter Ntbackup.msi og evt
ntbackup.exe
------------------citat slut---------------

Og jeg kan blot notere, at netop en sådan mappe findes installeret på denne
maskine.
Jeg har også forsøgt mig med søgning efter ntbackup.msi - altså uden
resultat.

Faktisk blev jeg ikke ved købet orienteret om denne - måske ret reducerede
version af Windows - ligesom fabrikantens hjemmeside (Amitech) heller ikke
umiddelbart oplyser om dette.
Man har - som nævnt i mit første indlæg - svaret pænt - at faciliteten ikke
findes i den version, jeg har købt.

Måske burde der nok være en oplysning i den medfølgende manual, at sådan er
det.
Jeg finder det i hvert fald ikke heldigt, at man som normal forbruger, køber
udstyr med f.eks. Windows XP-Home - og ikke bliver orienteret om eventuelle
fravigelser i forhold til "normale" Windows-versioner. Jeg tror da, at de
fleste forbrugere uvilkårligt vil men, at man køber en komplet version,
selvom den er præinstalleret?

Jeg har forstået, at backup følger med, når man køber Windows XP-home, men
at man selv skal installere dette programpunkt efter normal installation af
Windows XP.
Det kan undre én, at denne mulighed åbenbart ikke er til stede ved køb af
måske enkelte maskiner med præinstalleret Windows XP-home.
Det næste spørgsmål melder sig jo også: Hvilke andre "ting" mangler så i
denne version?
Er det normal praksis nu om stunder?

Jeg har ikke før konstateret den slags mangler ved tidligere køb af såkaldte
"konsummaskiner" - og vi har her i familien gennem årene haft flere maskiner
af forskellige fabrikater.
--
I øvrigt fungerer maskinen og Windows udmærket - ingen beklagelser i den
anledning.

Hans-Jørgen

Fra : Edmund

Dato : 27-02-03 07:49

Hans-Jørgen Sindholt wrote:
> Og jeg kan blot notere, at netop en sådan mappe findes installeret på
> denne maskine.
> Jeg har også forsøgt mig med søgning efter ntbackup.msi - altså uden
> resultat.

Er den oprettet med denne mappestruktur

VALUEADD \ MSFT \ NTBACKUP

Har du i søg været i advancerede indstillinger og sat kryds i
Søg i systemmapper
sæg i skjulte filer og mapper
Søg i undermapper

--
Mvh Edmund

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 27-02-03 09:00

Hej, Edmund - og I andre

Tak for dit bud på en mulig løsning.
Ja, jeg har faktisk søgt, som du beskriver det, men altså uden resultat.

Hans-Jørgen

Hjemmeside:
http://home4.inet.tele.dk/sindholt

Fra : ha

Dato : 27-02-03 14:34

> Ja, jeg har faktisk søgt, som du beskriver det, men altså uden
> resultat.

I WinXP Home DK hedder det "sikkerhedskopiering". Prøv at
gå ind i kontrolpanel, tilføj/fjern programmer, windowskomponenter
og se om den ikke er derinde, evt. under tilbehør og funktioner.
Hos mig (winXP home DK) som også kører på en præinstall.
er den med. Det med en reduceret udgave har jeg ikke hørt om
før.

mvh
ha

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 27-02-03 15:22

Næh, også jeg har forhørt mig lidt blandt vennerne, og de undrer sig sådan
set også en smule.
Men altså - svaret fra fabrikanten var lige præcis det tidligere angivne. Om
det så er en fejl ved jeg i skrivende stund ikke.
Faktisk kunne det være interessant at få det konstateret.

Din opskrift var noget af det første, jeg overhovede prøvede - og læsning af
manualer samt bogen Windows XP - trin for trin - men ak!

Hans-Jørgen

Fra : ha

Dato : 27-02-03 17:08

> Faktisk kunne det være interessant at få det konstateret.

Okay så, hvilket PC fabrikat taler vi om? Jeg har igennem
tiderne anskaffet mig 2 forskellige medion, begge med en
præinstalleret winXP home, og sikkerhedskopiering er med
i begge. Prøv at henvend dig der hvor du købte dyret, og
fortæl at sikkerhedskopiering er en normal del af softwaren.
Så må de jo skaffe dig en ordentlig forklaring eller - endnu
bedre - et komplet winXP home, - for det er vel det du
(troede du) købte.

mvh
ha

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 27-02-03 20:15

Denne model, vi har købt denne gang, er fra Amitech - og virker som
tidligere nævnt upåklageligt, men altså "der mangler jo noget".
Jeg har - som jeg tidligere skrev - henvendt mig til virksomheden, hvis
repræsentant i "hot-line" konstaterede, at funktionen ikke var installeret
i den version, jeg havde købt.
Det er korrekt opfattet, at jeg da troede, at have anskaffet en ganske
normal Windows XP-home.
-
Nu får jeg så at se, for jeg har faktisk nu rettet henvendelse til
forhandleren - uden egentlig at have nogen tiltro til, at det medfører noget
videre - jo, en gang god snak.

Hans-Jørgen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-02-03 15:39

Det er meget almindeligt med denne type installationscd at man ikke
inkluderer de "extras" der er på en standard Windows XP CD.
Bortset fra backup programmet er der næppe noget du vil savne.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 28-02-03 17:16

citat---------------------------
Regards Jens Peter Karlsen skriver:

Det er meget almindeligt med denne type installationscd at man ikke
inkluderer de "extras" der er på en standard Windows XP CD.
Bortset fra backup programmet er der næppe noget du vil savne.

citat slut------------------------

Jeg kan fortælle, at jeg i dag fra fabrikanten, har fået en meget venlig
henvendelse, hvori det noteres, at man vil søge at afhjælpe problemet på
lovlig vis.
Det er yderst tiltalende, at man som køber ikke står "på herrens mark".
Og endelig vil jeg gerne skrive tak for bud og hjælp, der har været i
indlæggene om mit lille "problem".
- Dog vil jeg bede om lidt overbærenhed ved evt. mangler omkring brugen af
"citater".

Hans-Jørgen

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 03-03-03 20:27

Jens Peter Karlsen skrev
-----citat -------------
Det er meget almindeligt med denne type installationscd at man ikke
inkluderer de "extras" der er på en standard Windows XP CD.
Bortset fra backup programmet er der næppe noget du vil savne.

----citat slut---------------

For at følge og på og afslutte denne tråd, kan jeg her citere uddrag af et
svar, jeg netop har modtaget fra forhandleren,
hvor jeg købte den pågældende computer.

Filen NTBACKUP.MSI ligger i mappen VALUEADD\MSFT\NTBACKUP\ på CD1 af
Genindlæsnings CD'erne.
Det er rigtigt at der ikke følger en decideret Windows CD med computeren.
Med Windows 98 var det sidste gang at Microsoft lavede Windows CD'ere der
blev leveret sammen med nye computere. Hverken Windows Me eller Windows XP
CD'ere er leveret med nye computere fra den fabrikant, som har fremstillet
den akutelle computer eller andre fabrikanter.
Det er en beslutning Microsoft har taget for at forhindre piratkopiering.
I stedet skal fabrikanterne lave såkaldte Recovery CD'ere som dem der er
blevet leveret med til din computer. De indeholder det samme som en Windows
XP der købes løst i en butik. Så der skulle ikke være noget der mangler.

-
Og skal jeg lige fortælle, at sagerne passer. Intet mangler i forhold til en
normalt Windows XP-home-version.

Nu er det jo vel ikke god latin at gøre reklame for virksomheder, hvorfor
jeg har undladt at omtale såvel
computerfabrikant som forhandler.
Blot vil jeg notere, at service begge steder har været upåklagelig.

Hans-Jørgen

Fra : ha

Dato : 03-03-03 21:09

> Og skal jeg lige fortælle, at sagerne passer. Intet mangler i forhold
> til en normalt Windows XP-home-version.

Ok, det var godt, så må du i gang med at sikkerhedskopiere.

> Blot vil jeg notere, at service begge steder har været upåklagelig.

Fint, bare mærkeligt, at fabrikantens hotline - som du tidligere oplyste -
forklarede at funktionen ikke var med i det du købte. Men sådan er
der jo så meget

mvh
ha

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-03-03 21:22

On Mon, 3 Mar 2003 20:26:48 +0100, "Hans-Jørgen Sindholt"
> [...]

>Genindlæsnings CD'erne. [...]
>Og skal jeg lige fortælle, at sagerne passer. Intet mangler i forhold til en

Fint nok - men hvorfor fandt du den så ikke, efter at flere her havde
angivet just den sti?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 03-03-03 21:47

ha skrev:
--- citat -------------
Fint, bare mærkeligt, at fabrikantens hotline - som du tidligere oplyste -
forklarede at funktionen ikke var med i det du købte. Men sådan er
der jo så meget
----citat slut ------

og Peter Loumann skrev
---citat ----------
Fint nok - men hvorfor fandt du den så ikke, efter at flere her havde
angivet just den sti?
---citat slut ------

Til det første er at notere, at fabrikantens repræsentant faktisk har
beklaget sit svar. Endvidere skrev vedkommende, at "man for hurtig ude med
et svar".

Til det andet er blot at skrive, at jeg for det første ikke er nørd - og for
det andet fremgik ikke umiddelbart af angivelserne om stien, at den
pågældende fil måtte være at finde på "Geninstallations-CD'erne".
Følgende blev angivet:
-citat----
cd-drev:\WinXP-CD\VALUEADD\MSFT\NTBACKUP
--citat slut ----

Denne stiangivelse lader læseren (altså mig) være i den tro, at der skal
søges på den originale Windows-XP-CD-ROM

Imidlertid skal I begge endnu engang have tak for såvel gode råd og hjælp.

Hans-Jørgen