MS Windows
briani 27239
config.sys
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 22-02-03 14:36

Hejsa

Er der nogen herinde er ved hvad linien med FILES i config.sys (win95)
betyder - jeg har en mor, der har en computer, der starter op med beskeden
"for få filer i config.sys" (eller sårn noget)?

--
Hyggehej
/Thomas

Fra : Erling

Dato : 22-02-03 14:52

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betyder - jeg har en mor, der har en computer, der starter op med beskeden
> "for få filer i config.sys" (eller sårn noget)?

Kommmandoen "FILES=XX" sætter det antal filer, der kan være åbne på en
gang - 40 er passende til det meste, men visse programmer insisterer på
mere.

Hvis man under Win95 ikke angiver FILES og BUFFERS i CONFIG.SYS, indlæses
der automatisk et meget større antal end under DOS 6.22. Det er sjældent
nødvendigt, og da Win95 indlæser BUFFERS m.m. i Upper memory, kan det være,
at der ikke er plads til de øvrige residente programmer.

Mit gæt er, at der er blevet installeret et program, som kræver megen
hukommelse, og da der ikke er angivet fil-antal i config.sys. Så mangler OS
hukommelse, og derfor slås alarm.

Erlings

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-02-03 22:33

Har ikke noget at gøre med hvor meget hukommelse et program bruger kun
antallet af "filehandles" der er nødvendige.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-02-03 14:52

Hej Thomas Lindgaard, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Er der nogen herinde er ved hvad linien med FILES i config.sys
> (win95) betyder

Ja, hvor mange filer man kan have åben samtidigt.

> - jeg har en mor, der har en computer, der starter
> op med beskeden "for få filer i config.sys" (eller sårn noget)?

Åben Config.sys med en teksteditor (fx Notepad) og tilføj linjen:

FILES=100

Hvis der i forvejen står noget (fx "FILES=20" ændrer du det blot til fx
de 100).

40-60 stykker burde dog være alt rigelig, men det æder ikke ret meget
RAM [1], så man kan lige så godt være på den sikre side. Men valget er
naturligvis individuelt.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 22-02-03 14:53

> "Thomas Lindgaard" skrev
> Er der nogen herinde er ved hvad linien med FILES i config.sys (win95)

I windows "hjælp" står følgende

8< snip
Files
Angiver antallet af filer, som undersystemet MS-DOS kan få adgang til på én gang.
Brug filen systemrod\System32\Config.nt eller en lignende startfil,
der er angivet i et programs PIF-fil, til at angive parameteren filer.
>8 snap

Mvh
/Flemming

Fra : Madsen

Dato : 22-02-03 14:58

Thomas Lindgaard skrev:

> Er der nogen herinde er ved hvad linien med FILES i config.sys
> (win95) betyder - jeg har en mor, der har en computer, der starter
> op med beskeden "for få filer i config.sys" (eller sårn noget)?

Underlig fejlmeddelelse. Er du sikker på at det er det der står?
Files=xx i config.sys bestemmer hvor mange filer du kan have åbnet
på samme tid.

Prøv evt.: <http://www.winguides.com/registry/display.php/709/>
(Jeg mener at jeg kørte med 60 i sin tid).

Madsen.

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 22-02-03 15:15

> "Thomas Lindgaard" skrev
> Er der nogen herinde er ved hvad linien med FILES i config.sys (win95)
> betyder

Og et link til en dos manual. §

Hvis du skulle have lyst.

http://www3.sympatico.ca/rhwatson/dos7/index.html

Mvh
/Flemming

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 22-02-03 19:44

Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote in

> Er der nogen herinde er ved hvad linien med FILES i config.sys (win95)
> betyder - jeg har en mor, der har en computer, der starter op med
> beskeden "for få filer i config.sys" (eller sårn noget)?

Tak for svarene - jeg mente nok at det havde noget med antallet af åbne
filer at gøre - jeg skulle bare lige være sikker c;)

Der skal nok lige skrives et større tal engang ved lejlighed...

--
Hyggehej
/Thomas