MS Windows
briani 27239
dual boot XP professional /W2000 server fe~
Fra : John N.

Dato : 21-02-03 18:31

Hvordan troubel shouter man dual boot.

Når jeg får 2000 til at virker så virker XP ikke, når jeg efter
reinstallation få XP til at virker så virker 2000 ikke, når jeg får den til
at virker så virker xp ikke, når jeg får den til at virker så virker den
første ikke. Rundforvirret....

Jeg har på samme fysiske disk.
Windows 2000 srv på c:
Windows XP prof. d:
Windows XP prof på e: Til spil

Lige nu er status at Windows 2000 virker. Når jeg forsøger at boot XP på
partition 2 eller 3 så kommer en (((Windows 2000 besked))) og melder fejl i
system filerne og anbefaler 2000 installation CD og Recover.

Det sidste jeg har gjort er reinstallation af min Windows 2000 server. (På
c: selvfølgelig)

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Server"
/fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect

Det er tredie gang, jeg står her. Hvis jeg installere XP igen, så mister jeg
2000

Hvordan troubel shouter man profesionelt

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 22-02-03 00:13

"John N." <linddahl@nospamhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
får den til
> at virker så virker xp ikke, når jeg får den til at virker så
[snip]

Nu ved jeg ikke om det nogensinde har virket. Hvis det har, bør du
reparere installationerne i samme rækkefølge som de er installeret
(måske er det nok at reparere den sidst installerede). Det rigtigste
vil være hvis det ene XP er det sidst installerede.
Din boot.ini ser rigtig ud. Som jeg ser det er problemet at
bootfilerne der vil bruge den ligger på den sidste installerede
Windows. I Diskhåndtering vil C: altid være markeret som system,
mens det sidst installerede Windows vil stå som boot.
Jeg har selv prøvet at reparere et Windows 2000 i multiboot med XP
(+98, og Linux), og måtte bagefter kører reparation installation på
XP for at kunne boote i alle systemer.
Hvis det er nyinstallationer, og triplebootet aldrig har virket kan
det være begrænsninger i hardwaren (eller bios) der er skyld i det.
I gamle dage (for ikke så længe siden) var der jo begrænsninger for
hvor langt henne på harddisken systemer kunne ligge.
Måske kan det give problemer hvis du har mere end et primært drev.
Normalt vil det kun være C: der er primær og resten logiske.
Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me, 2000 og XP.

Fra : John N.

Dato : 23-02-03 06:43

> Nu ved jeg ikke om det nogensinde har virket.

Det har det. Dog med underlige reboot, efter opstart når jeg vælger nyt
operativ system. Efter 10 sekunder - rebooter maskinen en ekstra gang når
jeg vælger Windows 2000.

> [...]
> (måske er det nok at reparere den sidst installerede). Det rigtigste
> vil være hvis det ene XP er det sidst installerede.

Jeg har nu repareret min XP og kan dual boot MEN....

Det er igen underlig. Den booter automatsik en ekstra gang når jeg skifter
operativ system. Når jeg vælger 2000 så rebooter den 10 sekunder efter den
er blevet valgt i boot menu. Som om den opdager en fejl og retter den, og
rebooter....
Men det virker.

> [...]

> Måske kan det give problemer hvis du har mere end et primært drev.
> Normalt vil det kun være C: der er primær og resten logiske.

Måske skulle jeg heller købe en ekstra pc og undgå dual boot

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 23-02-03 10:05

> [...]

efter den
> er blevet valgt i boot menu. Som om den opdager en fejl og retter

Lyder som om der er mere end en primær partition.

> Måske skulle jeg heller købe en ekstra pc og undgå dual boot

Så kunne du få gavn af Windows 2000 Server ;)