MS Windows
briani 27239
må jeg FÅ ubrugt XP af en kammerat??vil de~
Fra : Michaelbs

Dato : 16-02-03 12:26

Jeg har en amerikansk kammerat i DK som lige har købt en ny Medioncomputer.
Den har præinstalleret XP Home DK. Han vil imidlertid hellere have sin
amerikanske XP-version fra sin gamle computer. Han startede derfor med at
slette harddisken og installere den amerikanske XP. Dvs han har ikke
aktiveret XP Home. Den er nu til overs og han har foræret mig den.
Der står på den cd-rom han har givet mig:
"Product recovery cd-rom, Medion.
Softwaren på denne revovery cd-rom er præinstalleret på din Harddisk fra
fabrikkens side og må kun bruges til backup og genopretning af det system,
De har købt hos Medion."

Men det er vel noget de skal skrive... er sandheden ikke, at det blot er en
ubrugt XP Home, som jeg kan bruge på min computer og aktivere hos
Microsoft?????
mvh Michael

Fra : Peter Binderup

Dato : 16-02-03 12:36

Jeg vil mene nej - det er en OEM version der er fulgt med computeren så licensen er helt sikkert bundet til den.

/Peter

Fra : Jan Rysz

Dato : 16-02-03 12:59

> Men det er vel noget de skal skrive... er sandheden ikke, at det blot er
en
> ubrugt XP Home, som jeg kan bruge på min computer og aktivere hos
> Microsoft?????

Det er en OEM-version som er bundet til PC´en den sælges med.

Desuden skal du være opmærksom på at recovery-cd´er ofte er bundlet med en
given programpakke. Dvs. at der tit ligger andre programmer på cd´en, som
installeres sammen med XP´en, plus at der installeres diverse drivere til
den computer, som cd´en fulgte med.

Jeg vil klart fraråde det.

Jan Rysz

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-02-03 13:44

"Jan Rysz" <jrysz@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> installeres sammen med XP´en, plus at der installeres diverse drivere til

Korrekt -det fremgår blandt andet af
http://www.microsoft.com/danmark/license/os/faq_license_os.asp

Hvis jeg kasserer en pc der har en OEM licens og ikke længere ønsker at gøre
brug af PC'en, må jeg da bruge den software på en ny pc?
SVAR: Nej. Enkelt beskrevet lever og dør OEM-produktet med den pc, som det
oprindeligt blev installeret på. Nuværende OEM licenser kan ikke overføres
fra én pc til en anden. Softwaren må ikke flyttes fra pc til pc, selvom den
pc, den oprindeligt blev installeret på, ikke længere er i brug. Dette
gælder for al OEM software - både operativsystemer og applikationer.

Så al snak om at overtage en OEM-licens er dødfødt - men der er dog en
smutvej: man behøver ikke en ny PC'er for at få en oem-licens - ofte er et
køb af en ny harddisk nok, hvilket også fremgår af MS' regler:

Hvis jeg opgraderer nogle af komponenterne på min pc, er jeg så nødt til at
købe et nyt operativsystem?
SVAR: Svaret afhænger af, hvilke komponenter der opgraderes eller udskiftes
på pc'en. Operativsystemlicenser skal blive på den enhed, der indeholder det
bundkort, chipsæt og chassis, der har enhedens serienummer. Operativsystemet
kan installeres på en ny harddisk/erstatningsharddisk, når blot
operativsystemet først fjernes fra den gamle harddisk.

Så derfor : gør det ikke -tænk end ikke på at finde et crack til XP på
f.eks. astalavista, der gør at aktivering ikke skal finde sted -det vil være
ulovligt!

--
ahw

Fra : Gevaldi

Dato : 16-02-03 13:49

Arne H. Wilstrup skrev:

> [...]

> smutvej: man behøver ikke en ny PC'er for at få en oem-licens - ofte
> er et køb af en ny harddisk nok, hvilket også fremgår af MS' regler:

Microsoft på tynd is med OEM-licenser

Microsoft hævder, at en OEM-licensaftale hindrer, at brugeren forbedrer sin
computer uden at købe en ny licens. Men det holder ikke. Man kan forbedre
og udskifte dele af sin hardware, som man vil, mener advokat.

En lovlydig, men irriteret IT-chef i en mellemstor dansk virksomhed, har til
Computerworld klaget sin nød over Microsofts uklare regler og holdninger,
hvad angår de softwarelicenser, der sælges sammen med en pc i form af
en køreklar løsning, en såkaldt OEM-licens (Original Equipment Manufacturer).

IT-chefen fik på grund af hastighedsproblemer lyst til at udskifte harddisken i
en computer, der var købt præinstalleret med et Microsoft operativsystem,
og altså underlagt Microsofts specielle OEM-licensaftale. Lovlydig som han var,
ringede han for en sikkerheds skyld først til Microsoft for at få helt klare linier.
Her fik han følgende e-mailede svar:

"Såfremt man har udskiftet hele sin harddisk til noget hurtigere, således, at kun
skærm og tastatur er tilbage af den originale pakkeløsning (OEM), dør licensen,
uanset om man anser den tidligere harddisks manglende hastighed/kapacitet
som en "defekt".

Billigere og dårligere
Microsofts salgschef på området for OEM-licenser Carina Mosbæk erklærer sig
uden at tøve enig i denne beslutning, og tilføjer følgende:

- En OEM-licens følger maskinen, hvorpå den er installeret, og hvis man derfor
ændrer noget som helst på computerens hardware, andet end løse dele såsom
skærm og tastatur, så er det ikke længere den samme computer, og så er
licensen derfor ikke længere gyldig.

Disse skrappe regler begrunder hun blandt andet med, at det er billigere at købe
en OEM-licens, end det er at købe det samme produkt separat. Og når licensen
er billigere, så må man ifølge Carina Mosbæk og Microsoft også finde sig i, at den
er behæftet med begrænsede licensrettigheder.

Det er for sent
Computerworld har bedt jurist Peter Lind Nielsen fra IT-advokatfirmaet Bender.dk
om at se nærmere på et eksemplar af en sådan slutbrugerlicensaftale.
Peter Lind Nielsen konkluderer umiddelbart, at Microsoft ikke med den nuværende
købs-procedure og med den nuværende licensaftale kan opstille krav, der forbyder
køberen at opgradere eller ændre i hardwaren på en computer købt som et
OEM-produkt. Den lovlydige IT-chef skulle derfor med sindsro kunne udskifte
harddisken i sin computer.

- For det første er det tvivlsomt, om der overhovedet er indgået en aftale.
Kunden skal have gennemlæst og accepteret de gældende betingelser, inden
de kan betragtes som gældende. Det er med andre ord ikke godt nok, når
kunden efter at have købt og udpakket sin computer bliver bedt om at klikke
"ok" til at have gennemlæst og accepteret de gældende betingelser. Ifølge dansk
aftaleret, så er det simpelthen for sent, understreger Peter Lind Nielsen.

Mangelfuld licensaftale
Derudover står der ifølge Peter Lind Nielsen intet i licensaftalen om, at man ikke
må ændre i den computer, hvormed licensen følger.

Under overskriften - Enkeltstående computer - står der i slutbrugerlicensaftalen
skrevet følgende:
Softwareproduktet er givet i licens sammen med hardwaren som ét integreret
produkt. De må kun anvende softwareproduktet sammen med hardwaren som
beskrevet i nærværende Slutbrugerlicensaftale.

- Den omtalte hardware er ikke yderligere præciseret, og denne formulering
åbner i øvrigt for brugerens egen tolkning. Hvis Microsoft virkelig ville sikre sig
mod, at computeren med tiden blev moderniseret, hvilket ville være tvivlsomt,
om de overhovedet måtte, så skulle de have præciseret disse forhold nærmere.
Med andre ord er der ikke umiddelbart nogen forhold, der skulle forhindre køberen
i at foretage de sædvanlige ændringer, opgraderinger og udskiftninger på maskinen,
siger Peter Lind Nielsen.

Af Thomas Brok, Computerworld 16. jan 2001, kl. 13.25

--
/Gevaldi (remove 369)
http://www.wintip.dk/

Indlæg som sendes til Ng via kandu.dk besvares ikke.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-02-03 15:46

"Gevaldi" <georg_valdi369@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Microsoft på tynd is med OEM-licenser

Det tror jeg på - men lad os se det holde i en dansk retssal.

> [...]
> computer uden at købe en ny licens. Men det holder ikke. Man kan forbedre
> og udskifte dele af sin hardware, som man vil, mener advokat.

Næ, det gør de nu ikke - MS skriver (jf. mit tidligere indlæg):

"Operativsystemet kan installeres på en ny harddisk/erstatningsharddisk, når
blot
operativsystemet først fjernes fra den gamle harddisk."

Det er præcis det, der står i MS egne regler - jf. mit link:

> [...]

licensen,
> uanset om man anser den tidligere harddisks manglende hastighed/kapacitet

Deri tager MS altså fejl, idet deres egne regler foreskriver noget andet.
Men svaret er jo også helt uklart, idet man forudsætter ikke at det kun er
harddisken, der er udskiftet, men faktisk hele maskine således at der i
svaret faktisk forudsættes at det er hele maskinen, der er udskiftet - jf.
"således, at kun SKÆRM OG TASTATUR ER TILBAGE AF DEN OPRINDELIGE
PAKKELØSNING. Det vil altså alt andet lige medføre at der er skiftet andet
end harddisken ud. Og i MS' licensregler står der jo udtrykkeligt:

> [...]
> ændrer noget som helst på computerens hardware, andet end løse dele såsom
> skærm og tastatur, så er det ikke længere den samme computer, og så er

Deri er hun så i modstrid med eget svar på nævnte link. Det hun svarer er
altså noget andet end det MS selv har svaret kunderne, jf. atter mit link.

> [...]
i, at den
> er behæftet med begrænsede licensrettigheder.

Det kan hun mene, men det er altså et åbent spørgsmål om den holder - jf.
MS' egne regler.

> [...]
> køberen at opgradere eller ændre i hardwaren på en computer købt som et
> OEM-produkt. Den lovlydige IT-chef skulle derfor med sindsro kunne

Det er der heller intet til hinder for i følge MS' eget svar på deres
hjemmeside.

> [...]
dansk
> aftaleret, så er det simpelthen for sent, understreger Peter Lind Nielsen.

Det fremgår af MS' licensregler at hvis man ikke kan acceptere betingelserne
kan man blot levere produktet tilbage til forhandleren mod tilbagebetaling
af prisen for produktet.

> Mangelfuld licensaftale
> Derudover står der ifølge Peter Lind Nielsen intet i licensaftalen om, at
man ikke
> må ændre i den computer, hvormed licensen følger.

Forkert - det fremgår af licensaftalen, hvad man må med et OEM-produkt.

> [...]

> produkt. De må kun anvende softwareproduktet sammen med hardwaren som
> beskrevet i nærværende Slutbrugerlicensaftale.

Netop - hvilket også gør at når der i slutbrugerlicensaftalen er tale om et
OEM-produkt, som leveres med et stykke hardware, så hører det samme med det
pågældende hardware. Det er korrekt, at hardwaren ikke er nærmere
præciseret, men som jeg skrev, kan man blot købe en harddisk og få et
OEM-produkt.

> [...]
køberen
> i at foretage de sædvanlige ændringer, opgraderinger og udskiftninger på

Deri er jeg ikke ganske enig - når MS sælger et oem-produkt præinstalleret,
så er der ingen tvivl om at der er tale om det produkt som kunden køber - og
når MS så giver tilladelse til at udskifte en harddisk mod at man f.eks.
fjerner produktet fra den gamle harddisk, så skulle der ikke være noget
problem med dette.

Men lad os afvente en retssag om dette forhold.

--
ahw

Fra : Henning Sørensen

Dato : 16-02-03 16:15

"Arne H. Wilstrup" <karl@megetsmart.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> Det fremgår af MS' licensregler at hvis man ikke kan acceptere
betingelserne
> kan man blot levere produktet tilbage til forhandleren mod tilbagebetaling
> af prisen for produktet.
[snip]
> ahw
Ok - nu holder det altså ikke at sælge under forudsætninger der er ugyldige
/ ulovlige.
Det er der talrige eksempler på; du kan ikke hænges op på en aftale hvis den
er ugyldig
uanset hvilke forudsætninger sælgeren kommer med...
Med andre ord - du kan trygt acceptere ugyldige forudsætninger - som
forbruger er du
stadig beskyttet af gældende regler og praksis.
Men som du siger - det må da komme an på hvad en dommer siger.

/Henning, Sydfyn.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-02-03 18:33

"Henning Sørensen" <hkks@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> er ugyldig
> uanset hvilke forudsætninger sælgeren kommer med...

Det er korrekt - men spørgsmålet er om aftalen er ugyldig. Vi mangler stadig
retspraksis for det. Og som du sikkert ved er den særdeles agressive
forening Anti-pirasoftwaregruppen, eller hvad den nu hedder, ved at føre
flere retssager mod folk, der har benyttet piratkopier af diverse
programmer og de har allerede fået nogen til at punge ud. Desuden har
landsretten netop tilsidesat retsplejeloven med at man skal være minimum 15
for at man kan beslaglægge ens computer hvis der er ulovlige spil på eller
blot er mistanke om det. En dengang 14 årig dreng fik via fogedens hjælp
beslagtlagt sin computer under et computertræf uden at der var en værge til
stede, som ellers er forudsat i retsplejeloven - og det ser ud til at især i
provinsen, hvor advokaterne tilsyneladende ligger på maven for de store, der
vil føre retssager mod de små- går det rigtig pænt til mod folk, der bor i
områderne. De er - ifølge nogle -vant til at bøje nakken når APG og andre
kommer med deres teknik-gejl og edb-eksperter, så jeg vil da ikke uden
videre opfordre folk til dér at bryde "loven" eller gå imod licensaftalerne.

> Med andre ord - du kan trygt acceptere ugyldige forudsætninger - som
> forbruger er du
> stadig beskyttet af gældende regler og praksis.
> Men som du siger - det må da komme an på hvad en dommer siger.

Som jeg allerede har anført - landsretten har i den pågældende sag om en
dengang 14 årig dreng (nu 16) accepteret et brud på retsplejeloven, og jeg
ser ingen grund til at tro at det er en enlig svale.
--
ahw

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-02-03 14:02

On Sun, 16 Feb 2003 12:25:58 +0100, "Michaelbs"
<michaelschou@oncable.dk> wrote:

> [...]
>fabrikkens side og må kun bruges til backup og genopretning af det system,
Du kan være så heldig at denne SW kun vil lade sig installerere på en
Medioncomputer. Og vupsi, dit problem er væk.
Prøv at installere den, går det godt, er det jo fint.
Går det ikke, er der kun spildt noget tid på dette eksperiment.
(Husk backup og alle de andre ting)

Ang. MS licensbetingelser, mangler der stadig at blive kørt nogle
retssager omkring dette. Nogen mener at MS betingelser ikke vil kunne
holde i en dansk retssal. Men som sagt der er enu ikke kørt nogen
sager.

/Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 16-02-03 14:15

Der er vel ikke tale om at overdrage en OEM, når den ikke har været i brug
og ikke er aktiveret. Den blev afinstalleret inden den overhovedet blev
brugt, så jeg står jo med et helt frisk eksemplar...vil det ikke eliminere
nogen af Jeres indvendinger??
mvh Michael

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-02-03 15:07

"Michaelbs" <michaelschou@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brugt, så jeg står jo med et helt frisk eksemplar...vil det ikke eliminere

Nej, egentlig ikke - den har været installeret på en bestemt maskine -
præinstalleret. Derfor er det den maskine, oem-produktet hører til.
Du kan naturligvis forsøge at omgå det ved at hævde at du blot har købt en
ny harddisk, hvorfra den gamle er slettet, men hvis den er aktiveret på
forhånd, fanger bordet, idet aktiveringen læser nogle parametre fra maskinen
og sender disse videre til MS - hvis disse numre så ikke passer med dem, der
allerede står i MS database, så har du et problem.

--
ahw

Fra : Henning Sørensen

Dato : 16-02-03 15:54

> [...]
der
> allerede står i MS database, så har du et problem.

Vil det sige, at MS igen tapper ens maskine for oplysninger - og gør brug af
dem ?
Fik de ikke (ved en dom ?) at vide at det er brud på dansk lovgivning ?

Mht sagen i tråden - eftersom XP'en er "bundlet" med hardwaren - eller dele
af den,
så tag dog og "vælg" at det er en ramkreds og få den med - så kan du have
ren samvittighed
Jeg tror du kan være ganske sikker på, at MS *ikke* vil køre en sag mod dig
- tænk hvad de kunne risikere, ref tidligere indlæg i denne tråd

/Henning, Sydfyn.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-02-03 18:27

> [...]

af
> dem ?
> Fik de ikke (ved en dom ?) at vide at det er brud på dansk lovgivning ?

Næ, det mener jeg ikke er korrekt - i så fald ser jeg da gerne henvisninger
til den pågældende dom.

> [...]
dig
> - tænk hvad de kunne risikere, ref tidligere indlæg i denne tråd

Nu er det forhåbentlig ikke mig, du svarer her? jeg har en fuld lovlig kopi
af XP pro.
--
ahw

Fra : Henning Sørensen

Dato : 16-02-03 20:20

"Arne H. Wilstrup" <karl@megetsmart.dk> skrev i en meddelelse
[snip]

> Nu er det forhåbentlig ikke mig, du svarer her? jeg har en fuld lovlig
kopi
> af XP pro.
> --
> ahw

Nej - det var nu møntet på det oprindelige indlæg
Men, som du, skal jeg nu heller ikke nyde noget af pludselig at have hverken
den ene eller anden "gruppe" til at stå og klemte på døren en lørdag
formiddag,
så også hér er softwaren med licens

Med henvisning til den 14.årige der fik konfiskeret sit udstyr, så fatter
jeg simpelthen
hverken APG eller KODA; de unge ville jo aldrig nogensinde være i stand til
selv at
købe hverken spil, programmer eller musik til de priser !
Jeg har selv to drenge i "computeralderen" - alle de spil de har, er der
betalt for
jeg venter jo lige til den første hidsighed har lagt sig, hvorefter spillene
kan købes
til under halv pris.
(-: Indrømmet det er kun mig selv der får det nyeste formel 1 GP spil hver
gang det er kommet
Men det er sgi da kun fordi de har set spillene hos kammerater og andre at
de
overhovedet har fattet interesse for dem. Hvis de ikke havde set spillene
hos nogen
der eksempelvis har hentet dem fra diverse peer-to-peer netværk, ville de
ALDRIG
have ønsket sig disse spil...
Et andet eksempel er sony playstation, som jo aldrig nogensinde ville have
solgt i så
mange eksemplarer, havde det ikke været fordi der kan monteres en chip,
hvorefter man kan
spille kopierede spil på dem.
Vi har både PS1 og PS2 og ingen af dem har chip installeret, men var det
ikke fordi ungerne
havde set (piratkopierede) spil hos andre, ville de aldrig have ønsket sig
én !

Jeg er stensikker på, at hvis spilproducenterne og OS producenterne sænkede
priserne og
desuden lavede deres programmel i en slags shareware udgave, så man kunne
teste det af,
så ville deres omsætning stige 10-fold !!

Hurtigt regnestykke : femtedel pris x 10 gang omsætning = dobbelt avance..
Var jeg storaktionær i et softwarehus ville det være et krav !

Nå - jeg er vist ved at være [OT] hér..(men fik dog lidt luft *gg*)

/Henning, Sydfyn.

Fra : Zulfqar Ali

Dato : 16-02-03 17:22

Hvad hvis hele PC'en brænder sammen og det eneste man har tilbage er en
win-xp?

Mvh

Zulfqar Ali

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 16-02-03 15:44

Nej, selv hvis vi ser bort fra Licensbetingelserne er der det at det
er en Restore CD fremstillet specifikt til den pågældende computer.
Der er to muligheder for at det går galt.
1. Den vil ikke installere på en anden computer (sandsynligvis er
dette tilfældet).
2. Den vil installere men driverne passer ikke til din hardware
(Desuden formateres din HD, det skal du lige tænke på).

On Sun, 16 Feb 2003 14:15:03 +0100, "Michaelbs"

Fra : Kenny Jensen

Dato : 16-02-03 14:23

"Michaelbs" <michaelschou@oncable.dk> skrev i en meddelelse
cut, "brug af licens på anden pc"

Jeg har prøvet det på en lidt anden led.
Jeg har købt en bærbar Toshiba med preinstalleret W2K og XP. i bunden af
maskinen står der en produkt kode, hvilket jo så må være min licens.
Jeg og et par kolleger diskuterede så om jeg måtte tage låne en org. XP af
en ven og bruge den kode der står i bunden på min bærbar.
Vi mente alle at koden var rettigheden til brug af XP og at man derfor kunne
tage en ren installation fra en hvilken som helst org. XP.

Men nej et opkald til Microsoft Danmark afgjorde sagen, den licens må kun
bruges med den preinstaleret software........

Hvad siger i......når man har en produkt kode, er det vel fordi der er
betalt for brug af XP om det er preinstaleret eller en ren Installation fra
en anden cd.

Mvh
Kenny

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-02-03 14:39

On Sun, 16 Feb 2003 14:23:14 +0100, "Kenny Jensen"
<kenny@REMOVEskydebanen.net> wrote:

> [...]
>Vi mente alle at koden var rettigheden til brug af XP og at man derfor kunne
>tage en ren installation fra en hvilken som helst org. XP.
Du kan ikke altid bruge en OEM kode på et andet fabrikats CDer.
Her prøvet med en Compaq CD og Dell/HP kode, og andre kombinationer,
det vil bare ikke virke, det skal passe sammen.
Der står mere i koden end bare en nøgle der skal passe for at forsætte
installationen.
Der er dog nogen forskel mellem de forskellige operativsystemer fra
MS.

/Hans

Fra : SA

Dato : 16-02-03 16:18

Prøv at forestille jer, at alle disse noget kryptiske regler gjaldt ved køb
en bil - så skulle I bare høre skriget!!!!!

/SA

Fra : Michaelbs

Dato : 16-02-03 20:33

Tak for de mange besvarelser...

Nu er det sådan, at jeg ikke har det særligt dårligt over at bruge en
Microsoft ting, som en anden har betalt for, men aldrig brugt. Det belaster
sådan set ikke min samvittighed. Det eneste jeg er interesseret i at vide
er, om det er muligt at installere den på min maskine og aktivere hos
Microsoft, så jeg får et ligeså stabilt system, som hvis jeg selv gik ned
og pungede ud.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-02-03 20:48

> [...]
> er, om det er muligt at installere den på min maskine og aktivere hos
> Microsoft, så jeg får et ligeså stabilt system, som hvis jeg selv gik ned

det er måske muligt - men det afhænger af hvordan softwaren er skruet
sammen.

Nogle producenter fabrikerer oem-software, der kun passer til den pågældende
maskine - de laver altså en mulighed for at man kan vælge ved installationen
om man vil have windows xp eller windows 2000 - når man så har valgt er
løbet kørt. Man kan ikke fjerne det igen og regne med at man blot kan
benytte den medfølgende cd-rom til at reinstallere det. Det er udelukkende
til genstart af systemet, hvis det er gået ned.

Der findes også software, der er aktiveret på forhånd - f.eks.
selectaftaler - ligesom man kan tænke sig uanede muligheder for at lave
lovlige installationer.

De ulovlige - piratkopierne - florerer naturligvis også - hvis man f.eks.
har en lovlig kopi, man så distribuerer - evt. med et crack således at det
ikke skal registreres - crackene findes i stort omfang på nettet, og de er
effektive så man ikke skal aktivere noget som helst hos MS.

Det er ganske vist ulovligt, men nogle benytter sig af den fremgangsmåde.
Jeg skal nok nære mig, men andre - mere samvittighedsløse - gør det.

Hvad angår MS' og samvittighed, handler det ikke så meget om det som at føle
sig som lovlydig borger - og jeg kan i min position ikke tillade mig at lave
numre - så det...

--
ahw