MS Windows
briani 27239
Xp og tjenesten messenger ?
Fra : Jan Rysz

Dato : 14-02-03 01:02

Jeg bruger XP med service pack 1

Jeg får engang imellem en meddelse op, fra noget der tjenesten messenger,
som er et eller andet online-skidt.

Hvordan kommer jeg af med det ?

Det skal lige siges at jeg bruger MSN messenger, men det har vel ikke noget
med hinanden at gøre ?

Jeg har prøvet at definere mine start-sekvener manuelt, men det hjælper ikke
( her mener jeg den man finder under "msconfig" ).

Mvh
Jan Rysz

Fra : Peter Binderup

Dato : 14-02-03 09:52

"Jan Rysz" <jrysz@jubiimail.dk> wrote in message news:3e4c3201$0$123$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg får engang imellem en meddelse op, fra noget der tjenesten messenger,
> som er et eller andet online-skidt.

Jeg tror at du er blevet ramt af en ny slags spam der florerer på nettet - hvis du havde installeret en firewall eller hvis du sad
bag en router (konfigureret til at fungere som en NAT firewall) så ville du nok ikke opleve det.

Læs mere om denne spam type og hvordan man fjerner muligheden for at modtage dem her:
http://www.auburn.edu/oit/security/messengerService.html

/Peter

Fra : Morten DH

Dato : 14-02-03 16:44

"Jan Rysz" <jrysz@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> ( her mener jeg den man finder under "msconfig" ).

msconfig -> vælg fanblad tjenester og fjern flueben fra "Tjenesten
Messenger" - den "feature" har også voldt mig en del hovedbrud

Mistænker iøvrigt SP1 for at ha aktiveret den tjeneste - sikkert nogle
smarte reklamefolk hos MS der synes det er alletiders for os kunder >

Og nej, Messenger kører fint alligevel...

Fra : Madsen

Dato : 14-02-03 23:53

kim skrev:

> Jo men ser du Madsen, hvad skal man så gøre hvis man ikke kan
> finde den tjeneste under Services.msc så et program ikke starter
> ved opstart af XP ?

Services, eller tjenester på dansk, og startende programmer er ikke
det samme.

> Følgende hos mig kan bl.a. nævnes:
>
> -C:\WINDOWS program: Updreg
> -SBAudigy program: ADGJDet
> -RUNDDL32.EXE program: NvCpl
> -nwitz program: nwitz.exe/install
> -NeroCheck
> -Kaspersky Antivirus program: avpcc
> -QuickTime program: qttask

Ovenstående er programmer som starter sammen med Windows. Messenger
er en tjeneste i dette tilfælde.
Ovenstående er de programmer som du kan kvæle i Msconfig under
fanebladet Startup. Tjenesterne er dem der ligger inde under fane-
bladet Services i Msconfig.

Jeg ser heller ikke tjenesten Messenger inde i Services.msc pt. da
jeg har slået NetBIOS fra (jeg går ud fra at det er derfor i hvert
tilfælde), men en standardinstallation af Win2000 eller XP har
Messenger-tjenesten kørende inde i Services.msc.

I stedet for Start > Kør: Services.msc kan man også gå ind i Control
Panel > Administrative Tools > Computer Management > Services and
Applications > Services eller højreklikke på My Computer og vælge
Manage > Services and Applications > Services.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-02-03 02:29

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> Applications > Services eller højreklikke på My Computer og vælge
> Manage > Services and Applications > Services.

Ja, det rart med Windows' meget omtalte intuitive interfjæs.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Morten DH

Dato : 15-02-03 12:24

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, det rart med Windows' meget omtalte intuitive interfjæs.

Det er jo indbygget SPAM som MS sikkert har scoret kassen på at tvinge deres
forbrugere til at modtage - det skal jo ikke være nemt at fjerne...

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-02-03 15:50

Messenger tjenesten har været der meget længe (Windows 3.1). Dens
formål er at lade en Administrator sende vigtige beskeder ud til
brugerne så som at Serveren vil blive genstartet om lidt for eksempel.
Fornylig var der så nogen som fandt ud af at dette kunne misbruges.
Så hvor du får din ignorante opfattelse af at Microsoft skulle tjene
penge på spam ved jeg ikke, men det er på ingen måde tilfældet.
Faktisk gør man meget i dag for at livet skal blive sværere for
spammere med filtre i Outlook for eksempel samt filtre på Hotmail så
dem der er tilmeldt der får minimalt med spam.
Så som du kan se er du helt galt på den.

Fra : Morten DH

Dato : 15-02-03 18:48

> [...]
> dem der er tilmeldt der får minimalt med spam.
> Så som du kan se er du helt galt på den.

Hmm det er muligt at jeg er både ignorant og helt galt på den; men forklar
mig så venligst hvorfor at jeg først er begyndt at modtage meddelser fra
tjenesten messenger efter at jeg har installeret SP1 og MSN Messenger 5.0
(så jeg fjernede igen uden at slippe for de meddelser) - jeg har nemlig ikke
ændret på nogen indstillinger ellers? og hvis den har eksisteret siden Win
3.1 tvivler jeg på at man først fornylig har fundet ud af at udnytte den til
spam...
Jeg antog derfor at funktionen var blevet aktiveret i den forbindelse siden
jeg ikke havde set det før; men hvis MS gør livet så svært for spammere så
er jeg da helt rolig for så kommer der vel snart en opdatering som lukker
dette hul...

Hotmail holdt jeg i øvrigt op med at bruge fordi jeg blev druknet i spam -
ikke at jeg dermed siger det også er MS's skyld - vil jo nødigt kaldes
ignorant igen :-/

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-02-03 23:23

Læs venligst hvad der bliver skrevet:

Som jeg også tidligere har nævnt er MSN Messenger ikke det samme som
Messenger tjenesten.

On Sat, 15 Feb 2003 18:48:24 +0100, "Morten DH"

Fra : Morten DH

Dato : 16-02-03 11:26

> Læs venligst hvad der bliver skrevet:

Ja, og som jeg skrev, finder jeg det usandsynligt at man først nu har fundet
ud af at misbruge denne funktion nu hvis den har eksisteret siden Win 3.1 -
men på den anden side, problemet er løst så jeg gider egentlig ikke bruge
mere tid på vores lille "diskution"... tak for kampen

> Som jeg også tidligere har nævnt er MSN Messenger ikke det samme som
> Messenger tjenesten.

Nej det fandt jeg ud af; men første gang jeg fik en meddelse fra "Tjenesten
Messenger" var umiddelbart efter at have installeret MSM Messenger 5.0 (og
SP1) - så jeg regnede med den stammede fra dette program og da jeg ikke
kunne få slået den fra nogen steder i Messenger og den ikke forsvandt efter
jeg afinstallerede programmet igen begyndte jeg at søge lidt på emnet og
fandt frem til den tjeneste som gav problemet...

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 16-02-03 15:25

Det er irrelevant hvad du finder sandsynligt eller ikke sandsynligt.
Fakta er at der for kort tid siden var en artikel om firmaet der fandt
ud af at misbruge det. Du skulle ikke have noget besvær med selv at
undersøge det med en simpel søgning hos Google.

On Sun, 16 Feb 2003 11:25:44 +0100, "Morten DH"

Fra : Madsen

Dato : 15-02-03 12:33

Morten DH skrev:

> Det er jo indbygget SPAM som MS sikkert har scoret kassen på at
> tvinge deres forbrugere til at modtage - det skal jo ikke være
> nemt at fjerne...

Nemt at fjerne? Et højreklik og Disable Service, er det svært?
Hvis det er, så køb en Mac i stedet.

Madsen.

Fra : Morten DH

Dato : 15-02-03 12:38

> Nemt at fjerne? Et højreklik og Disable Service, er det svært?
> Hvis det er, så køb en Mac i stedet.

Alt er let hvis man ved hvordan man gør

Hr og fru Hansen kigger næppe nyhedsgrupper og laver Google søgninger og får
løst problemet af den vej - næh de klikker OK på pop-up'en og rammer det
SPAM-site præcis som lidt_for_smarte SPAM-folk regner med...

Det er jo lidt et problem IMHO når Windows jo netop markedføres som værende
let at bruge - fx. af hr og fru Hansen...

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-02-03 15:33

Messenger servicen har ikke den nævnte funktionalitet.
Så hvad du beskriver er ikke muligt.
Du forveksler den muligvis med Windows eller MSN Messenger.
Windows Messenger kommer med WIN XP mens MSN Messenger er et separat
download.

On Sat, 15 Feb 2003 12:38:24 +0100, "Morten DH"

Fra : Morten DH

Dato : 15-02-03 18:50

> [...]
> Du forveksler den muligvis med Windows eller MSN Messenger.
> Windows Messenger kommer med WIN XP mens MSN Messenger er et separat

Hvad er det for en funktionalitet du tænker på?!?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-02-03 23:18

Den du nævnte selvfølgelig. At kunne klikke på et link så en side
åbnes i browseren.

On Sat, 15 Feb 2003 18:49:53 +0100, "Morten DH"

Fra : Madsen

Dato : 14-02-03 20:17

Morten DH skrev:

> msconfig -> vælg fanblad tjenester og fjern flueben fra "Tjenesten
> Messenger" - den "feature" har også voldt mig en del hovedbrud

Hvorfor ikke bruge WinXPs indbyggede funktion til at konfigurere
services eller tjenester med?
Det er ikke tilrådeligt at slå tjenester fra med Msconfig da du med
Msconfig kan komme til at slukke for en tjeneste som gør at Windows
ikke kan starte igen. Det kan ikke ske med WinXPs indbyggede værktøj
som hedder Services.msc. Det kan startes fra Start > Kør.

Læs mere her: <http://www.blkviper.com/WinXP/servicecfg.htm>

Madsen.

Fra : kim

Dato : 14-02-03 22:52

> [...]

tjeneste under Services.msc så et program ikke starter ved opstart af XP ?

Jeg har ledt og ledt man kan ikke finde nogle af dem under Services.msc
og da jeg fornylig kørte med Win98 var næsten alt slået fra via MsConfig.
Og disse programmer kan jeg ikke finde hos http://www.blkviper.com/

Mvh Kim

Fra : ANGELA CHRISTOPHERSE~

Dato : 15-02-03 02:01

> [...]
>
> Jeg har ledt og ledt man kan ikke finde nogle af dem under Services.msc
> og da jeg fornylig kørte med Win98 var næsten alt slået fra via MsConfig.

Flere lister over opstartsprogrammer er lavet, f.eks
http://www.lafn.org/webconnect/mentor/startup/PENINDEX.HTM (en ud af flere
alternativer på Google)

Hilsen Finn