MS Windows
briani 27239
Fra 98 til 2000
Fra : Sib

Dato : 12-02-03 14:36

Jeg har tænkt på at skifte fra WIN98 til 2000. kan jeg gøre det uden at
skulle formatere min harddisk m.v.? er der en genvej?

Hvor meget fylder en Win2000installation iøvrigt?

Kan man køre med begge? og hvordan gøres det så nemmest?

Kærlig hilsen Signe B.

Fra : Madsen

Dato : 12-02-03 14:08

Sib skrev:

> Jeg har tænkt på at skifte fra WIN98 til 2000. kan jeg gøre det
> uden at skulle formatere min harddisk m.v.? er der en genvej?

Hvis du tænker på at installere Win2000 oveni Win98 så vil jeg ikke
råde dig til at gøre det. Hvis du starter pc'en op på Windows cd'en,
så får du bla. mulighed for at slette harddisken først. Det vil være
det smarteste da du så ikke risikerer at der er gamle drivere og
andet ragelse fra Win98 som kan gøre din Win2000 ustabil.

> Hvor meget fylder en Win2000installation iøvrigt?

Den fylder væsentlig mere end Win98. Min fylder pt. 4.5 GB, men det
er så også med alle de programmer som jeg bruger installeret. WinNT-
mappen alene fylder 1.38 GB her.

> Kan man køre med begge? og hvordan gøres det så nemmest?

Det nemmeste er hvis du har en harddisk mere eller bare en partition
mere. Når du installerer Win2000 kan du vælge at installere den på
et andet drev eller en anden partition. Du skal blot huske at krydse
af i 'Spørg mig om destinationsdrev', eller noget i den stil. Så vil
installationen spørge dig hvor du ønsker at installere Win2000 og
hvis du har adgang til en anden harddisk eller partition udover den
som Win98 er installeret på, så vil der efter installationen af
Win2000 komme en bootmenu hvor du blot kan vælge om du vil starte
Win98 eller Win2000.

Madsen.

Fra : Sib

Dato : 12-02-03 15:07

Hvad så med den der XP? er det bedre?
Er der ingen af dem der kan køres ind som en opgradering eller sådan noget,
jeg tænker på f.eks. explorer hvor man bare kører den nye version ind over
den gamle også finder den selv ud af hvad der skal ændres? kan man ikke det
med f.eks. XP?

Signe B.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-02-03 19:14

In dk.edb.system.ms-windows, Sib <Sib@no.spam> says...
> Hvad så med den der XP? er det bedre?

Efter min mening, nej...

Som en kammerat sagde, da han havde installeret det på arbejdet: "Det
undrede ham at der ikke stod "My first PC" nede i hjørnet. Den ville
passe bedre til et barn på 6 år end en voksen mand på 30."

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-02-03 11:17

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> In dk.edb.system.ms-windows, Sib <Sib@no.spam> says...
>
> Efter min mening, nej...

Både 2000 og XP er klippestabile systemer. Om 2000 er bedst eller XP er det,
afhænger ofte af formål og andre ønsker til programmet. Det er og bliver
lidt af en religionskrig: office 2000 -pakken kan lidt mindre end Office
XP - skal man så skifte? Det er nok noget af en temperamentssag med mindre
man har helt specifikke behov.

Du vil sikkert kunne finde en sammenligningsguide mellem 2000 og XP, der vil
kunne fortælle dig mere. Prøv f.eks. på www.microsoft.com

--
ahw

Fra : Madsen

Dato : 12-02-03 14:39

Sib skrev:

> Hvad så med den der XP? er det bedre?

Efter min mening ja, men det er så kun min mening.

> [...]
> nye version ind over den gamle også finder den selv ud af hvad der
> skal ændres? kan man ikke det med f.eks. XP?

WinXP er også vidt forskellig fra Win98. Du kan godt få lov til at
installere WinXP oveni Win98 så dine installerede programmer i Win98
bliver bevaret, men jeg vil stadig råde dig til at lade være.

Du kan ikke bare hente WinXP i form af opdateringer på Windows Update
til Win98 på samme måde som du henter en ny Internet Explorer f.eks.

Madsen.

Fra : Sib

Dato : 12-02-03 15:27

Ok,det vil sige at jeg ligeså godt kan formatere det hele.

Tak skal du have

Signe B.