MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows XP og netværk
Fra : Henrik

Dato : 12-02-03 12:15

Hvorfor laver WinXP både en LAN-forbindelse og en 1394-forbindelse?

Mvh Henrik.

Fra : Madsen

Dato : 12-02-03 13:53

Henrik skrev:

> Hvorfor laver WinXP både en LAN-forbindelse og en 1394-forbindelse?

Det gør min også efter at jeg har installeret et kombineret IEEE1394
(firewire) og USB2-indstikskort. Det betyder dog tilsyneladende ikke
det helt vilde, men det irriterer også mig. Jeg har spurgt Adaptec som
har lavet kortet, men det gider de ikke at svare på.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-02-03 14:55

On Wed, 12 Feb 2003 13:52:32 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Det gør min også efter at jeg har installeret et kombineret IEEE1394
>(firewire) og USB2-indstikskort.

Og min, firewire u/ usb2.

>Det betyder dog tilsyneladende ikke det helt vilde,

Nej, ikke en bønne.

>men det irriterer også mig.

Nå - min nattesøvn er helt uberørt af det.

>Jeg har spurgt Adaptec som
>har lavet kortet, men det gider de ikke at svare på.

Det burde de nok gide, sådan af almindelig høflighed. Men det er
forkert adresse: Det er ikke en adaptec-, men en windåze-ting -
uafhængig af kortets fabrikat.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 12-02-03 15:19

Peter Loumann skrev:

> Nå - min nattesøvn er helt uberørt af det.

Indrømmet så gør det mig heller ikke så meget som det har gjort og
jeg har altid kunnet sove for det. Synes bare at det er noget sjusk.

> Det burde de nok gide, sådan af almindelig høflighed. Men det er
> forkert adresse: Det er ikke en adaptec-, men en windåze-ting -
> uafhængig af kortets fabrikat.

Det har du selvfølgelig ret i. Det sker for øvrigt ikke på Win2000
så det er kun et WinXP-problem, hvis det da ellers kan kaldes for et
problem. Det er vel ikke værre end de tusinder af harddiskecontrollere
som bliver fundet som SCSI-controllere af Windows uden at være det.

Madsen.

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 12-02-03 19:35

> [...]
som
> har lavet kortet, men det gider de ikke at svare på.

Hej Madsen
Windows XP opretter automatisk en netværksbro med alle kort der kan
bruges til netværk af den ene eller anden art.
Du kan fjene dem fra broen i Netværksindstillinger - eller Network
connections som det hedder hos dig. I uheldigste fald kan du være
nødt til at genkonfigurer din LAN connection Men så kan du da sove
roligt igen ;).

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me, 2000 og XP.

Fra : Madsen

Dato : 12-02-03 22:06

Johnny Nielsen skrev:

> Windows XP opretter automatisk en netværksbro med alle kort der kan
> bruges til netværk af den ene eller anden art.

Det synes jeg er usmart.

> [...]
> connections som det hedder hos dig. I uheldigste fald kan du være
> nødt til at genkonfigurer din LAN connection Men så kan du da sove

:)
De har ikke dannet bro. Jeg ser dem som to separate LAN-forbindelser
inde i Network Connections. Hvis jeg fjerner '1394 Connection', så
bliver den bare fundet igen ved næsten genstart. Jeg kan markere dem
begge og vælge 'Bridge Connections', men det er der ikke meget ved.
Så får jeg blot tre forbindelser. '1394 Connection', 'TDC Adsl' og
den tredje som så er den brokoblede forbindelse.

Mener du at jeg skal slå dem sammen og så efterfølgende fjerne de to
separate?

Madsen.

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 12-02-03 23:13

> [...]
> den tredje som så er den brokoblede forbindelse.
>
> Mener du at jeg skal slå dem sammen og så efterfølgende fjerne de

Nej ikke det var ikke det jeg mente. Du kan højreklikke på dem og
vælge at fjerne dem fra broen. Men det er jo ikke aktuelt når du
ikke har nogen bro ;)
Du kan læse lidt om hvad du kan bruge netværksbroen her:
http://www.lpt.com/windowsnetworking/regusers/wxpbrdge.htm

Fra : Madsen

Dato : 13-02-03 00:27

Johnny Nielsen skrev:

> Du kan højreklikke på dem og vælge at fjerne dem fra broen.
> Men det er jo ikke aktuelt når du ikke har nogen bro ;)

Just præcis. :)

> Du kan læse lidt om hvad du kan bruge netværksbroen her:
> http://www.lpt.com/windowsnetworking/regusers/wxpbrdge.htm

Tak for det link.

Madsen.

Fra : Henrik

Dato : 13-02-03 13:53

Jeg siger tak for svarene. Er hoppet tilbage til Win2K, og det virker bare.

Mvh Henrik.

Fra : Madsen

Dato : 13-02-03 14:07

Henrik skrev:

> Er hoppet tilbage til Win2K, og det virker bare.

Er du hoppet tilbage til Win2000 fordi WinXP viser en 1394-forbindelse
som ikke gør nogen skade andet end at være der? Hvis det er den eneste
årsag så undrer jeg mig, men det er selvfølgelig dit valg. :)

Madsen.

Fra : Henrik

Dato : 13-02-03 15:05

Fra : Henrik

Dato : 13-02-03 15:06

> Er du hoppet tilbage til Win2000 fordi WinXP viser en 1394-forbindelse
> som ikke gør nogen skade andet end at være der? Hvis det er den eneste
> årsag så undrer jeg mig, men det er selvfølgelig dit valg. :)

Synes i det hele taget XP har svært ved at køre optimalt i et Active
Directory miljø. Som om netværksfunktionerne ikke fungerer som de skal i
forhold til W2K.

Mvh Henrik.
..

Fra : Madsen

Dato : 13-02-03 16:39

Henrik skrev:

> Synes i det hele taget XP har svært ved at køre optimalt i et Active
> Directory miljø.

Jeg ved ikke hvad et Active Directory er, så det tør jeg ikke
udtale mig om.

> Som om netværksfunktionerne ikke fungerer som de skal i forhold
> til W2K.

Mon ikke "bare" det er et opsætningsspørgsmål? Ikke fordi at jeg vil
spille klog på området eller håne dig på nogen måde, men det kunne
jeg forestille mig at det var.

Madsen.

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 13-02-03 17:08

> [...]
vil
> spille klog på området eller håne dig på nogen måde, men det kunne

Den meget korte forklaring: Active directory er en måde at styre
brugere, og fælles ressourcer under et domæne (Domain Controller).
Jeg ved ikke om der er problemer med Windows XP Pro (burde der ikke
være).
<http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/techinfo/administration/poli
cy/default.asp>

Home edition kan ikke logge på Domain Controller pr. design - men
med TweakUI til Windows XP, kan det gøres under Logon ;)

Fra : Madsen

Dato : 13-02-03 17:12

Johnny Nielsen skrev:

> Den meget korte forklaring: Active directory er en måde at styre
> brugere, og fælles ressourcer under et domæne (Domain Controller).

Aha. Tak for forklaringen.

Madsen.

Fra : Kim Jensen

Dato : 12-02-03 14:50

On Wed, 12 Feb 2003 12:14:58 +0100, "Henrik"
<henrik.dencker@rc-media.dk> wrote:

>Hvorfor laver WinXP både en LAN-forbindelse og en 1394-forbindelse?

For at give dig et valg / en mulighed for
den ene eller anden forbindelse ( eller begge ).

--
Kim