MS Windows
briani 27239
startdisketter
Fra : Carsten Hansen

Dato : 11-02-03 15:43

2 spørgsmål:

1. Hvad er fordelen ved at lave en startdiskette fra winxp - er der ikke
noget med at den fylder 4 disketter.
Hvad kan den som en startdisk fra fx winME ikke kan?

2. Er det mulig at kopiere indholdet fra en startdiskette over på en
harddisken og så boote på denne. (og derved spare et par 10-dele sek.)

Fra : .Kody

Dato : 11-02-03 16:06

"Carsten Hansen" <nejtak@NOSPAM.se> skrev i en meddelelse
> 2 spørgsmål:

> 2. Er det mulig at kopiere indholdet fra en startdiskette over på en
> harddisken og så boote på denne. (og derved spare et par 10-dele sek.)

Hvorfor booter du ikke direkte tra XP cdén ?

..Kody

Fra : Carsten Hansen

Dato : 11-02-03 19:09

> Hvorfor booter du ikke direkte tra XP cdén ?

fordi jeg ikke ønsker at finde cd´en frem hver gang jeg skal boote... Derfor
ønsker jeg heller ikke at bruge disketten...
Jeg gentager derfor spørgsmålet:

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-02-03 21:46

> fordi jeg ikke ønsker at finde cd´en frem hver gang jeg skal boote...
Derfor
> ønsker jeg heller ikke at bruge disketten...

Så kunne man fristes til at spørge: Hvad er det du skal boote til siden du
har brug for disketter?

> Jeg gentager derfor spørgsmålet:

Umiddelbart vil jeg sige nej. Bl.a. fordi du så vil overskrive de bootfiler,
som anvendes når du starter windows. Bootfilern på disketten peger på noget
andet, end dem der ligger på harddisken.
I øvrigt fylder bootdisketterne til xp 6 stk.
Men man kan godt boote på en me eller 98 startdisk. Dog får du problemer,
hvis du bruger ntfs formattering på harddisken.
I øvrigt vil denne boot ikke give adgang til ret meget, så det må være et
ret specielt formål du har??

Kurt

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 11-02-03 22:46

Hvordan laver man en startdiskette i xp?

Mikkel

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-02-03 02:59

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev :

>Hvordan laver man en startdiskette i xp?

Hvad skal den bruges til?

Hvis det er til biosopdatering, smid en diskette i => formater =>
msdosdiskette.

Ellers hent dem på via link på http://www.bootdisk.com (der skal
bruges seks disketter).

Fra : Carsten Hansen

Dato : 11-02-03 23:18

> [...]
> hvis du bruger ntfs formattering på harddisken.
> I øvrigt vil denne boot ikke give adgang til ret meget, så det må være et

ja, det er ret simple formål jeg har - jeg er ikke kommet ret langt videre
end win95... Jeg laver en ghostkopi nu og da og lidt fdisk... Derfor undre
jeg mig også over, hvad det er man vinder ved at lave 6 xp bootdisketter. Er
der noget avanceret jeg er gået glip af siden jeg ikke ved hvad jeg skal
bruge de 6 disketter til?

Lige nu har jeg en winme bootdisk der sidder i mit drev. Jeg har slået
diskettedrevet fra i bios for at lave en hurtigere boot af windows. Når jeg
så har brug for at lave en ghost, skal jeg ind i bios og aktivere
diskettedrevet igen. Det kan jeg leve med. Men så var det jeg tænkte, kunne
jeg evt. aktivere noget andet (et drev?) hvor bootfilerne ligger på, så jeg
fik en hurtigere winMe-boot - diskettedrevet er jo _noget_ langsomt...

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-02-03 20:42

> [...]
Er
> der noget avanceret jeg er gået glip af siden jeg ikke ved hvad jeg skal

De er faktisk kun beregnet til at boote på, hvis man ikke har en pc som kan
boote direkte på cdrom drevet. Så skal man bruge bootdisketterne til selve
opstarten og til at få aktiveret cdromdrevet til den videre installation. Så
det er mere teori end praksis da langt de fleste pc.er, som skal have xp
ind, kan boote direkte.

> [...]
jeg
> fik en hurtigere winMe-boot - diskettedrevet er jo _noget_ langsomt...

Du kan evt. bare trykke F8 under opstart, så du stopper boot og får mulighed
for at boote til en kommandoprompt. Om det er godt med ghost skal jeg lade
være usagt, da jeg selv bruger den særlige bootdiskette, som ghost selv kan
lave. Der kan være problemer med Ghost, hvis visse drivere er indlæst, idet
de kan snuppe hukommelsesområder, som Ghost også gerne vil have fat i.
Fordelen ved ghostdisketten er også, at selve ghost programmet også ligger
på disketten, og ved lige at lave et kald i autoexec.bat filen, går den
direkte fra boot ind og åbner ghost.

Kurt

Fra : Leony

Dato : 12-02-03 11:46

"Carsten Hansen" <nejtak@NOSPAM.se> skrev i en meddelelse

> 1. Hvad er fordelen ved at lave en startdiskette fra winxp - er der
> ikke noget med at den fylder 4 disketter.

De officielle disketter fylder 6 disketter.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q310994&ID=310994
Du kan dog downloade en custom install disk som kun fylder 1 diskette:
http://www.bootdisk.com/original.htm

> Hvad kan den som en startdisk fra fx winME ikke kan?

Installere Windows XP og så indeholder de drivere til en masse netkort +
diverse.

> 2. Er det mulig at kopiere indholdet fra en startdiskette over på en
> harddisken og så boote på denne. (og derved spare et par 10-dele sek.)

Tja, du kunne måske lave en dual-boot med DOS (svjh kan det lade sig
gøre).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/